Věda

Když jde o holý život!

Když jde o holý život!

Letadlo společnosti Emirates dosedá na ranvej letiště v Dubaji a začíná hořet. Na jeho palubě se v té chvíli nachází 300 lidí! Než stroj zachvátí plameny podaří se cestující i posádku evakuovat. Vše však komplikovali pasažéři „zachraňující“ svá příruční zavazadla. Lze tomu příště zabránit?

K popsané události došlo letos v létě. S lehčím zraněním muselo být hospitalizováno celkem 14 osob letících z Indie. Jeden ze zasahujících hasičů zaplatil cenu nejvyšší. Bilance však mohla být mnohem tragičtější.

Největším úskalím evakuace je neukázněnost evakuovaných. Na roztřesených záběrech z hořícího letadla Boeing 777 je patrný chaos na palubě. Lidé křičí jeden přes druhého, tlačí se k únikového východu se skluzavkou. Do toho je slyšet příkazy posádky. Přestože mají všichni nechat zavazadla zavazadly a zachránit především svůj holý život, lpění na majetku některým lidem nedovolí, aby ze skříňky nad hlavou svůj laptop či kabelku prostě nepopadli.
Nejde jen o ztrátu času, situace se může stát bezvýchodnou každým okamžikem, zavazadla jsou při evakuaci také velkou překážkou.

„Pasažéři jsou upozorňováni, aby neztráceli čas se zavazadly, ale prostě a jednoduše neposlouchají,“ říká expert na požární bezpečnost profesor Ed Galea z Greenwich University v Londýně. „Není to nic neobvyklého. Lidé si kolikrát neuvědomují bezprostřední závažnost situace, že každá sekunda může znamenat rozdíl mezi životem a smrtí.“
Profesor Galea poukazuje na skutečnost, že řešení existuje. Už se o něm dokonce hovoří přes 20 let. Jedná se o systém centrálního zamykání úložných prostor nad hlavami cestujících.
„Během přistávání by někdo z palubního personálu skříňky se zavazadly jednoduše centrálně zamknul,“ vysvětluje Galea. „Spolu s tím by byli pasažéři informováni, že se ke svým věcem dostanou, až letadlo zastaví u brány.“
Během letu by měli lidé ke svým zavazadlům přístup, jak je to ostatně běžné dnes. S výjimkou doby, kdy se letadlo dostane například do turbulence a rozsvítí se nápis „fasten seat-belt“ (připoutejte se).

Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Věda

K pohonu letounu sloužily čtyři hvězdicové motory Wright R-1820-97 „Cyclone“, každý o výkonu 895 kW.

Vědci poprvé prozkoumali místo dopadu válečného letounu

21. století17.2.2017
Pohyb, případně růst rostlin ve směru předpokládané polohy Slunce se nazývá heliotropismus.

Proč slunečnice každý den, otáčejí se za sluncem?

21. století14.2.2017
Přínos pro současnou biologii mají stále Wallaceovy myšlenky geografického rozšířených organismů nebo teorie vysvětlující výrazná zbarvení živočichů.

Muž, který také objevil evoluci

21. století7.2.2017
Z telefonických metedat se dá zjistit o člověku téměř vše.

Telefonní záznamy o nás prozradí téměř vše

21. století3.2.2017
Díky rotaci Země se pohyb hvězd ukáže na fotografii s dlouhou expozicí jako soustředné kruhy.

Starověké záznamy ukazují, jak se Země zpomaluje

21. století31.1.2017
Gorgonopsidé byly vrcholovými predátory svrchního permu. Největší jedinci mohli měřit kolem 3,5 metru a vážit až půl tuny.

Nejstarší objevený nádor je starý 255 milionů let

21. století27.1.2017
TB-17G-30DL na cestě s pumami.

První průzkum místa dopadu válečného letounu z druhé světové války

21. století25.1.2017
Otakárek fenyklový (Papilio machaon)

V Milovicích se začínají objevovat vzácné druhy rostlin a živočichů

21. století20.1.2017
Současná velryba

Odkud se vzaly gigantické velryby? Z malého býložravce!

21. století17.1.2017

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o