Zajímavosti

Létající taxi na dosah. Elektroletoun Lilium zvládl první testovací let

Tento článek je reklamním sdělením
Létající taxi na dosah. Elektroletoun Lilium zvládl první testovací let

Blíží se soumrak klasických automobilů i ucpaných městských magistrál? Ve start-upu Lilium pracují na vývoji leteckých taxíků, dostupných pro všechny za stejnou cenu jako jízda autem. Jejich prototyp elektroletounu se nedávno úspěšně odlepil od země nad Mnichovem a provedl ve vzduchu několik komplikovaných manévrů. Stane se Lilium novým Uberem mezi oblaky?

z1

První let dvoumístného elektroletounu Eagle trval sice jen pár minut, ale stroj předvedl kromě působivých otoček i kolmý vzlet a přistání. To znamená, že dokáže odstartovat a vznášet se jako helikoptéra, ale jakmile se dostane do správně výšky, pohybuje se jako klasické letadlo.

Eagle představuje prototyp elektroletadla Lilium Jet, které by v konečné fázi mělo pojmout 5 cestujících. Sen o létajícím taxi pro všechny se zrodil v hlavách čtveřice inženýrů z Technické univerzity v Mnichově. Před 2 lety proto v Bavorské metropoli založili start-up Lilium.

Právě vertikální vzlet a dosednutí na zem z Lilia dělá unikát mezi ostatními kříženci letadel a aut. Přistávací plochou se tak snadno může stát třeba vaše zahrada za domem. Bez potřeby budovat speciální infrastrukturu by proto Lilium lehce mohlo nahradit dnešní automobily anebo rovnou taxislužbu.

z2

Elektroletoun na 1 nabití doletí 300 km

Stroj s rozpětím křídel 10 metrů pohání 36 proudových elektromotorů, jejichž sklon může upravit 12 pohyblivých klapek, což obstarává změny mezi vertikálním a horizontálním letem. Lilium stačí zapojit přes noc do klasické zásuvky a máte nabito na cestu do vzdálenosti 300 km. Letoun spotřebuje podobné množství elektřiny jako průměrný elektromobil.

Létající taxi chce nabídnout Airbus i ropní šejkové

Své želízko v ohni v závodech létajících aut má víc než hrstka různých firem. Kromě menších start-upů se o podobný cíl snaží i velikáni jako NASA, Uber či Google. S fantastickým prohlášením nedávno přišla i společnost Airbus. Cesta jejich okřídleným taxíkem by měla stát zhruba stejně jako, když se svezete s taxikářem klasicky po zemi. Airbus bude svůj první prototyp nebeské taxislužby testovat na konci letošního roku.

Ještě bombastičtěji znělo vyjádření od Dubajské radnice, která ve spolupráci s čínskou společností Ehang nabídne svým obyvatelům létající taxislužbu již letos v létě. Vznášedlo Ehang 184 unese jednoho pasažéra po dobu max. 25 minut. Někteří se však obávají, že i pokud se sny ropných šejků zrealizují, půjde spíš o hračku pro bohaté, než službu, kterou by mohl využít běžný smrtelník. O průlomu v závodech létajících aut i dalších technologických novinkách pravidelně informuje web elektrina.cz.

Elektroletadlo Lilium překoná 70 km za 15 minut

Jak rychle sviští létající taxi z Mnichova? Podle německých inženýrů se Lillium pohybuje 5 rychleji než běžný osobní vůz. Například taxík, který se drží „při zemi“, zvládne 26 km dlouhou cestu z Manhattanu na newyorské letiště JFK za 55 minut. Zákazník za odvoz zaplatí 56 až 73 dolarů.

z3

Elektroletoun vás na letiště hodí za pouhých 5 minut, protože vzduch krájí rychlostí až 300 km za hodinu. Navíc kromě úchvatného výhledu na město také ušetříte. Za takový let byste měli dnes zaplatit 36 dolarů. Nicméně, autoři projektu se snaží srazit cenu až na 6 dolarů. Létající taxi si zájemce o odvoz zavolá skrze mobilní aplikaci, podobně jako v případě služby Uber.

Inženýry z Lilia čeká ještě hodně práce

Vypadá to, že létající taxi ze sousedního Německa by mohlo brzy dorazit i k nám? Nejásejte předčasně. Zatím totiž letuschopnost předvedl pouze na dálku ovládaný prototyp Eagle. První let s pilotem plánují v Liliu na rok 2019 a letecká taxislužba má fungovat až v roce 2025. Díky dravé konkurenci proto může německý start-up prohrát závody o sestrojení prvního taxíku, který se vznáší nad městy.

Mimoto se jeho rivalové chvástají bezpilotními letouny, jež se odřídí samy, zatímco Lilium vsadilo na elektroletadlo s pilotem. Ten nejdřív musí odkroužit aspoň 20 hodin ve vzduchu, aby získal pilotní licenci potřebnou pro řízení lehkých sportovních letadel. Na první pohled to vypadá jako nevýhoda. Musíme si ale uvědomit že, než se odlepí od země autonomní letadla, bude třeba ještě pořádně přepsat zákony. Sázka na elektroletoun s pilotem se proto může vyplatit.

Více článku naleznete na našem webu.

Zdroj fotografie: Lilium.com

Tento článek je reklamním sdělením
Zajímavosti
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Zajímavosti

PRAGUE, CZECH REPUBLIC - FEBRUARY 23, 2013: Prague Castle during a heavy snowfall. Hourly change of the Guard of Honour.

Nesmát se, nehýbat, stát rovně! Hradní stráž poslouchá jen prezidenta

Epocha20.7.2017
Původně měly být bílé linky na černém podkladu, přesně naopak, než je tomu dnes.

40 let revoluce: Začne to žvýkačkami…

Epocha17.7.2017
www.abebooks.com

Joan Lowellová: Baron Prášil v sukni

Epocha13.7.2017
vyhoreni.titulka

Syndrom vyhoření: Záhada medicíny

Epocha10.7.2017
V USA spáchá každých 80 minut sebevraždu jeden válečný veterán. Plus ročně dalších 349 aktivních vojáků!

Živí mrtví: Válka v hlavě, válka v genech!

Epocha3.7.2017
Čínsko-americké vztahy napraví nečekaní diplomaté.

Sport, který rozehřál studenou válku

Epocha29.6.2017
Aureliánské hradby chránily na 14 km2 téměř milion obyvatel.

Nejlidnatější město všech dob? Zapomeňte na Tokio!

Epocha26.6.2017
Nalezený muž je prý hlubokém meditativním stavu, který stírá hranice mezi životem a smrtí.

Dvousetletý mnich: Není mrtvý, jen medituje. Vlastně ne!

Epocha22.6.2017
image

Sázkové kanceláře vyrazily do boje, zákazníky lákají sázkou zdarma!

Epochálnísvět.cz22.6.2017

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o