Planeta Země

Nemůžete spát? Poradíme vám, jak správně usnout

Nemůžete spát? Poradíme vám, jak správně usnout

Známé české pořekadlo praví: „Ráno moudřejší večera.“ Mnoho lidí věří, že ve spánku nás může napadnout něco geniálního, možná také proto trávíme spánkem až třetinu života. Každý třetí Čech má ale se spánkem potíže, ať už se jedná o časté noční buzení, neschopnost usnout nebo o nespavost (insomnii), což je jedna z nejčastějších poruch spánku.

Zdravý spánek je základním stavebním kamenem správné životosprávy a plnohodnotného života. Během spánku dochází k obnově buněk a celkové regeneraci organismu. Svalstvo máme uvolněné, sníží se tělesná teplota i krevní tlak. V utlumeném režimu pracuje i mozek. Naše tělo tak není úplně vypnuté, ale prochází několika fázemi spánku. Ty jsou důležité pro naši paměť, krátkodobou i dlouhodobou, ale také pro celkové odpočinutí a bezproblémové probuzení.

Správný spánek je lepší než dieta

Pokud jste ve velikém stresu a napětí, je naprosto normální, že v noci nemůžete usnout nebo se často probouzíte. Tyto přechodné poruchy spánku není třeba řešit s lékařem, stačí se zbavit toho, co vás trápí a vyřešit stresovou situaci. Chronické poruchy spánku jsou ale horší. Je jich několik desítek druhů, a pokud člověk některou z nich trpí, je dost možné, že se nevyhne duševním nebo tělesným problémům. Mezi ně patří například deprese, schizofrenie, zvýšené riziko onemocnění věnčitých tepen a cukrovkou nebo snížená obranyschopnost těla vůči virózám. Nedostatkem spánku také rychleji stárne pleť i celý organismus, a dokonce se v jeho důsledku tloustne, a to navzdory všem zaručeným dietám.

Až dorůžova

Jak tedy správně usnout? K dobrému spánku vede cesta už od pozdního odpoledne. V tuto dobu nedoporučujeme pít kávu, zelený i černý čaj ani různé energetické nápoje. Poslední jídlo je dobré zkonzumovat přibližně tři hodiny před ulehnutím. Na svíčkovou nebo guláš se šesti ale zapomeňte, raději zvolte něco lehčího. Po večeři je čas na to věnovat se oddechovým aktivitám, rozhodně necvičte, tím tělo akorát nabudíte. Hodinku před spaním si vyvětrejte v ložnici a důkladně zatemněte okna. Je také dobré zbavit ložnici všech rušivých věcí, například televize. Teplota v místnosti by se měla pohybovat mezi 18–20 °C.

Převalování nepomáhá

Do postele ulehněte až ve chvíli, kdy jste opravdu unavení. Doba usínání by neměla být delší než 20 minut. Nemá cenu se převalovat a zkoušet různé polohy, raději vstaňte a běžte dělat něco smysluplného. Rozhodně ale nekuřte, nikotin je totiž značně povzbuzující. Dobrým řešením je četba nějaké nenáročné knihy nebo časopisu. Vyhněte se také práškům na spaní. Většina z nich je totiž silně návyková. Mnohem lépe uděláte, když půjdete přírodní cestou a vyzkoušíte například meduňkový nebo třezalkový čaj.

Planeta Země
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Planeta Země

Rafinovaní zabijáci: 10 loveckých technik zvířat

Planeta Země23.10.2017

Leonardo da Vinci: Jaké záhady skrývají jeho obrazy?

Planeta Země19.10.2017

Želví krunýř: Tank stvořený přírodou!

Planeta Země16.10.2017

Kletba Bílého domu: Jsou američtí prezidenti prokletí?

Planeta Země12.10.2017

Jindřich VIII.: Král, který kvůli ženám změnil dějiny církve!

Planeta Země9.10.2017

Celebrity, které zemřely příliš mladé

Planeta Země5.10.2017

Nikola Tesla: Génius, co předběhl svou dobu

Planeta Země2.10.2017

Korálové útesy: Kdo je obývá?

Planeta Země25.9.2017

Co jste nevěděli: Největší tajemství Karlštejna

Planeta Země21.9.2017

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o