Historie

První metro páchlo jako dech krokodýla

První metro páchlo jako dech krokodýla

Chaos panuje v ulicích Londýna v polovině 19. století. S rozvojem průmyslu míří do centra britské metropole za prací čím dál víc lidí z menších i větších vzdáleností. Ulice jsou věčně ucpané povozy a drožkami. Situace začíná být neúnosná.

Aktivity se nakonec chopí městský úředník a syn čalouníka Charles Pearson. Jeho nápad je prostý – odvést část dopravy do podzemí… Po třech letech výstavby je 10. ledna 1863 pro veřejnost slavnostně otevřena sedmikilometrová trasa prvního metra na světě. Spojuje dvě významná londýnská nádraží – Paddington a King´s Cross. Nachází se na ní celkem sedm stanic a hned první den se po ní sveze 38 000 natěšených pasažérů (v prvním roce provozu je to zhruba 9,5 milionu osob), jimž cesta z konečné na konečnou trvá 18 minut.

Požitek kazí kouř

Se zvědavostí se ovšem mísí obavy, protože dřevěné vozy jsou jen špatně osvětleny plynovými lampami. A pak je tu všudypřítomný, nepříjemný kouř. První vozy metra totiž táhnou parní lokomotivy. I když je celá trasa opatřena různými komíny a odvětrávacími šachtami, evidentně to nestačí. Výstižně se k situaci vyjádří jeden z koloniálních úředníků, který při návštěvě Londýna vyzkouší nový dopravní prostředek: „V tunelu to páchlo jako z tlamy krokodýla.“

Bankrot nahrál elektřině

Trpělivost s parními lokomotivami v podzemí nakonec dochází i britskému parlamentu, který vydává zákon, jímž přímo zakazuje jejich použití v takových podmínkách. Provozovatel londýnského metra proto hledá náhradní řešení. Zprvu se jedná o možnosti, že by soupravy byly taženy na laně, ale společnost, dodávající takovou technologii, zbankrotuje. Nabízí se proto elektrifikace podzemní dráhy. Na elektřinu už jezdí také první metro na evropské pevnině, otevřené v roce 1896 v tehdy ještě uherské Budapešti.

Historie
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Historie

1

Tragické osudy slavných

Akta History revue24.3.2017
V Konstantinopoli se křesťanští rytíři chovají jako barbaři.

Vyplenění Konstantinopole: Křižáci masakrem spláceli dluh Benátkám

History Revue22.3.2017
Company_founder_kintaro_hattori

Hodiny Seiko produkoval Kintaro Hattori už na konci 19. století

Epochálnísvět.cz22.3.2017
Jedna z tajemných lebek je k vidění v Britském muzeu.

Tajemství křišťálových lebek

Akta History revue17.3.2017
Nejdřív prší, pak mrzne a nakonec udeří sucho. S úrodou je amen a lidé hladovějí.

Hladomor v Čechách: Pekli lidé chleba z pilin?

History Revue15.3.2017
Opnamedatum: 2010-01-04

Vyhnal Komenský ze školy metlu?

Akta History revue10.3.2017
Při výrobě mapy se ibn ben Zara opíral o znalosti geografa a astronoma Ptolemaia.

3 nejzáhadnější historické mapy

History Revue8.3.2017
Commodus s chutí mučí vězně. Sám jim láme ruce a nohy.

Smrt krutého Commoda: Vrah si pro něj přišel do lázně

Akta History revue3.3.2017
Do dnešních dnů se zachovalo pouze 21 kompletních výtisků Gutenbergovy Bible.

Šokující čísla, která ovlivnila dějiny

History Revue1.3.2017

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o