Historie

První metro páchlo jako dech krokodýla

První metro páchlo jako dech krokodýla

Chaos panuje v ulicích Londýna v polovině 19. století. S rozvojem průmyslu míří do centra britské metropole za prací čím dál víc lidí z menších i větších vzdáleností. Ulice jsou věčně ucpané povozy a drožkami. Situace začíná být neúnosná.

Aktivity se nakonec chopí městský úředník a syn čalouníka Charles Pearson. Jeho nápad je prostý – odvést část dopravy do podzemí… Po třech letech výstavby je 10. ledna 1863 pro veřejnost slavnostně otevřena sedmikilometrová trasa prvního metra na světě. Spojuje dvě významná londýnská nádraží – Paddington a King´s Cross. Nachází se na ní celkem sedm stanic a hned první den se po ní sveze 38 000 natěšených pasažérů (v prvním roce provozu je to zhruba 9,5 milionu osob), jimž cesta z konečné na konečnou trvá 18 minut.

Požitek kazí kouř

Se zvědavostí se ovšem mísí obavy, protože dřevěné vozy jsou jen špatně osvětleny plynovými lampami. A pak je tu všudypřítomný, nepříjemný kouř. První vozy metra totiž táhnou parní lokomotivy. I když je celá trasa opatřena různými komíny a odvětrávacími šachtami, evidentně to nestačí. Výstižně se k situaci vyjádří jeden z koloniálních úředníků, který při návštěvě Londýna vyzkouší nový dopravní prostředek: „V tunelu to páchlo jako z tlamy krokodýla.“

Bankrot nahrál elektřině

Trpělivost s parními lokomotivami v podzemí nakonec dochází i britskému parlamentu, který vydává zákon, jímž přímo zakazuje jejich použití v takových podmínkách. Provozovatel londýnského metra proto hledá náhradní řešení. Zprvu se jedná o možnosti, že by soupravy byly taženy na laně, ale společnost, dodávající takovou technologii, zbankrotuje. Nabízí se proto elektrifikace podzemní dráhy. Na elektřinu už jezdí také první metro na evropské pevnině, otevřené v roce 1896 v tehdy ještě uherské Budapešti.

Historie
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Historie

Indové se na Evropany dívají s velkou nedůvěrou.

Vasco da Gama: V Indii na něj chystali atentát

History Revue26.7.2017
Řád je před svým zrušením obviňován i z modlářství.

Zničila templáře sodomie?

History Revue21.7.2017
Chufuova pyramida v Gíze byla až do 80. let 19. století nejvyšší stavbou na světě!

Pracovalo na stavbě Chufuovy pyramidy více než 100 000 lidí?

Akta History revue19.7.2017
Gabčíkovi v osudný okamžik selhal samopal. Zasáhl proto Kubiš, který pod Heydrichovo auto mrštil granát.

Atentát na Reinharda Heydricha: Selhal Gabčíkovi v osudnou chvíli samopal?

Akta History revue14.7.2017
Obří kolo sýra během dvou hodin zmizí.

Na sýrovou hostinu v Bílém domě přišlo 10 000 lidí

History Revue12.7.2017
Z Itálie se zmrzlina rychle šíří dál do Evropy.

Zmrzlina: Goethe tajil svou slabost pro malinovou

Akta History revue7.7.2017
Napoleon si Memlingův obraz odveze do Paříže.

Na zloděje obrazu byl i papež krátký

History Revue21.6.2017
Matka podrobuje malou Viktorii přísné výchově.

Královna Viktorie vystěhovala matku z ložnice

Akta History revue16.6.2017
Při atentátu zahynula spolu s Františkem Ferdinandem i jeho těhotná manželka Žofie.

Útok na Františka Ferdinanda d´Este vyjde až napodruhé!

History Revue14.6.2017

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o