Historie

První metro páchlo jako dech krokodýla

První metro páchlo jako dech krokodýla

Chaos panuje v ulicích Londýna v polovině 19. století. S rozvojem průmyslu míří do centra britské metropole za prací čím dál víc lidí z menších i větších vzdáleností. Ulice jsou věčně ucpané povozy a drožkami. Situace začíná být neúnosná.

Aktivity se nakonec chopí městský úředník a syn čalouníka Charles Pearson. Jeho nápad je prostý – odvést část dopravy do podzemí… Po třech letech výstavby je 10. ledna 1863 pro veřejnost slavnostně otevřena sedmikilometrová trasa prvního metra na světě. Spojuje dvě významná londýnská nádraží – Paddington a King´s Cross. Nachází se na ní celkem sedm stanic a hned první den se po ní sveze 38 000 natěšených pasažérů (v prvním roce provozu je to zhruba 9,5 milionu osob), jimž cesta z konečné na konečnou trvá 18 minut.

Požitek kazí kouř

Se zvědavostí se ovšem mísí obavy, protože dřevěné vozy jsou jen špatně osvětleny plynovými lampami. A pak je tu všudypřítomný, nepříjemný kouř. První vozy metra totiž táhnou parní lokomotivy. I když je celá trasa opatřena různými komíny a odvětrávacími šachtami, evidentně to nestačí. Výstižně se k situaci vyjádří jeden z koloniálních úředníků, který při návštěvě Londýna vyzkouší nový dopravní prostředek: „V tunelu to páchlo jako z tlamy krokodýla.“

Bankrot nahrál elektřině

Trpělivost s parními lokomotivami v podzemí nakonec dochází i britskému parlamentu, který vydává zákon, jímž přímo zakazuje jejich použití v takových podmínkách. Provozovatel londýnského metra proto hledá náhradní řešení. Zprvu se jedná o možnosti, že by soupravy byly taženy na laně, ale společnost, dodávající takovou technologii, zbankrotuje. Nabízí se proto elektrifikace podzemní dráhy. Na elektřinu už jezdí také první metro na evropské pevnině, otevřené v roce 1896 v tehdy ještě uherské Budapešti.

Historie
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Historie

V Andělském hradu hledá záchranu před císařskými vojsky Klement VII. Zbytečně, nakonec stejně musí kapitulovat.

Andělský hrad: Papežové postavili pevnost na hrobech císařů

Akta History revue24.2.2017
První dioptrické brýle spatřily světlo světa nejspíš díky mnichovi Alessandrovi della Spinovi.

Vynalezl dioptrické brýle mnich?

History Revue22.2.2017
Mohutný spojenecký nálet promění velkou část Drážďan v ruiny.

Goebbels za zničené město žádal smrt tisíců zajatců

Akta History revue17.2.2017
Indický král Tamba byl velký milovník žen. V harému jich měl tisíce.

Věděli jste, že…

History Revue15.2.2017
Hudební skladatel Jiří Šlitr se nikdy definitivně neusadil, s jednou ze svých milenek však zplodil dceru Dominiku.

Otrávila Jiřího Šlitra jeho milenka svítiplynem?

Akta History revue10.2.2017
List papíru s Vitruviánským mužem je dnes uložen v benátské Gallerii dell´Accademia.

Vitruviánský muž: Zabila dokonalého člověka kýla?

History Revue8.2.2017
Italo Balbo se proslaví po celém světě.

Smrt maršála Balba: Nechal Mussolini zavraždit miláčka Italů?

Akta History revue3.2.2017
Nikola Tesla v laboratoři v Colorado Springs

5 VĚCÍ, KTERÉ JSTE NEVĚDĚLI O…americkém vynálezci Nikolovi Teslovi

History Revue1.2.2017
Obrovský podzemní komplex pod městem Derynkuyu sahá až do shloubky osmdesáti metrů!

Tajemná Kappadokie: Kdo nechal vybudovat osmipatrový podzemní komplex?

Akta History revue27.1.2017

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o