Historie

První metro páchlo jako dech krokodýla

První metro páchlo jako dech krokodýla

Chaos panuje v ulicích Londýna v polovině 19. století. S rozvojem průmyslu míří do centra britské metropole za prací čím dál víc lidí z menších i větších vzdáleností. Ulice jsou věčně ucpané povozy a drožkami. Situace začíná být neúnosná.

Aktivity se nakonec chopí městský úředník a syn čalouníka Charles Pearson. Jeho nápad je prostý – odvést část dopravy do podzemí… Po třech letech výstavby je 10. ledna 1863 pro veřejnost slavnostně otevřena sedmikilometrová trasa prvního metra na světě. Spojuje dvě významná londýnská nádraží – Paddington a King´s Cross. Nachází se na ní celkem sedm stanic a hned první den se po ní sveze 38 000 natěšených pasažérů (v prvním roce provozu je to zhruba 9,5 milionu osob), jimž cesta z konečné na konečnou trvá 18 minut.

Požitek kazí kouř

Se zvědavostí se ovšem mísí obavy, protože dřevěné vozy jsou jen špatně osvětleny plynovými lampami. A pak je tu všudypřítomný, nepříjemný kouř. První vozy metra totiž táhnou parní lokomotivy. I když je celá trasa opatřena různými komíny a odvětrávacími šachtami, evidentně to nestačí. Výstižně se k situaci vyjádří jeden z koloniálních úředníků, který při návštěvě Londýna vyzkouší nový dopravní prostředek: „V tunelu to páchlo jako z tlamy krokodýla.“

Bankrot nahrál elektřině

Trpělivost s parními lokomotivami v podzemí nakonec dochází i britskému parlamentu, který vydává zákon, jímž přímo zakazuje jejich použití v takových podmínkách. Provozovatel londýnského metra proto hledá náhradní řešení. Zprvu se jedná o možnosti, že by soupravy byly taženy na laně, ale společnost, dodávající takovou technologii, zbankrotuje. Nabízí se proto elektrifikace podzemní dráhy. Na elektřinu už jezdí také první metro na evropské pevnině, otevřené v roce 1896 v tehdy ještě uherské Budapešti.

Historie
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Historie

Jan Masaryk měl talent na jazyky a osvědčil se jako vynikající řečník.

Komu byl Jan Masaryk trnem v oku?

Akta History revue21.4.2017
Náboženským obřadům i oficiálním ceremoniím předsedal faraon spolu se svou ženou Nefertiti.

Kacířský faraon Achnaton: Proč zakázal oblíbená božstva?

History Revue19.4.2017
Marie Ludovika musela už v dětství opustit rodnou Itálii.

Třetí manželka Františka I. měla pověst žroutky Napoleona

History Revue12.4.2017
Do kalifornských hor dorazí tisíce dobrodruhů, kteří chtějí zbohatnout.

Kalifornská zlatá horečka: Zavírali si zlatokopové do stanů hady?

Akta History revue7.4.2017
Bitva u Platají byla jednou z klíčových bitev řecko-perských válek.

Šokující čísla, která ovlivnila dějiny

History Revue5.4.2017
Alfonsovo skandální chování pohoršuje celé království.

Portugalský blázen tropil skandály v klášterech

Akta History revue31.3.2017
Hemingway věnoval Belmontemu knihu Smrt odpoledne.

Slavný toreador Juan Belmonte: V čem okopíroval Hemingwaye?

History Revue29.3.2017
1

Tragické osudy slavných

Akta History revue24.3.2017
V Konstantinopoli se křesťanští rytíři chovají jako barbaři.

Vyplenění Konstantinopole: Křižáci masakrem spláceli dluh Benátkám

History Revue22.3.2017

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o