Věda

Sníží detektor špíny letecké emise?

Sníží detektor špíny letecké emise?

Letecká doprava se neustále zahušťuje. Let letadlem už dávno není brán jako něco mimořádného, ale u nízkonákladových aerolinek připomíná spíše dopravu autobusem. Dopravci v rámci snižování nákladů stále hledají, jak snížit účty za palivo, ale také zmenšit uhlíkovou stopu jejich letadel. Pomoci by jim přitom mohlo nové zařízení, které vyvinuli na University of the West of England v Bristolu.

Ruční skener nazvaný ECOTEC využívá laserů, světelných paprsků a zrcadel. S jeho pomocí mohou technici přesně změřit množství špíny, která se nahromadila na povrchu letadla, a která negativně ovlivňuje aerodynamiku, což má za následek vyšší spotřebu. Díky nashromážděným údajům mohou letečtí operátoři lépe optimalizovat pravidelné čištění letadel a těmto zvýšeným nákladům předcházet.

Odhaduje se, že s využitím systému ECOTEC, na kterém vědci spolupracovali s britskou inovační firmou Intercede Ventures, by aerolinky s jeho pomocí mohli ušetřit až jedno procento paliva. To se sice může zdát málo, ale při současném objemu dopravy a spotřebě dnešních letadel to již představuje znatelnou úsporu.

„Čisté letadlo je efektivnější letadlo, ale to není vždy snadné dokázat. Mysleli jsme, že pokud bychom to dokázali, letecké společnosti by je udržovaly čisté a efektivní a ve výsledku i přátelštější k životnímu prostředí,“ uvedl Graham Mimms, výkonný ředitel Intercede Ventures.

Změnit je třeba i způsob čištění

Ke změně přístupu k čištění letadel nicméně aerolinky odrazuje i vysoká spotřeba vody, které u mokrého mytí může být potřeba i více než 20 000 litrů, což není zrovna šetrné k životnímu prostředí. Autoři systému ECOTEC proto navrhují spojit jeho zavedení s přechodem k tzv. suchému mytí pomocí k životnímu prostředí přátelských chemických čisticích prostředků. Tento způsob je sice časově náročnější, ale výsledkem je aerodynamicky efektivnější letadlo.

Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Věda

Vodní rajčata mohou dorůstat velikosti několika centimetrů.

Toxická vodní rajčata

21. století25.7.2017
Sokol stěhovavý vyhlíží svou kořist z velké výšky.

Sokol stěhovavý – nejrychlejší dravec světa i zdařilý manipulátor

21. století21.7.2017
Mapa hlavních tektonických desek.

Kam putují kontinenty?

21. století18.7.2017
Mezi zdravotnickými systémy ve světě jsou obrovské rozdíly.

V jakých zemích je nejlepší zdravotní péče?

21. století14.7.2017
Tvář sochy Ježíše z Mexika.

V Mexiku objevena socha s lidskými zuby

21. století11.7.2017
Babylonská věž

Hospodinova pomsta: Babylónské zmatení jazyků

21. století7.7.2017
Ztvárnění Kristovy poslední večeře na obrazu německého výtvarníka Fritze von Uhdeho.

Záhady kolem Ježíšovy poslední večeře

21. století4.7.2017
Půda se neustále vyvíjí, přesto ji považujeme za neobnovitelný zdroj. Neobnovuje se totiž dostatečně rychle. K vytvoření byť jen centimetrové vrstvy půdy jsou zapotřebí obyvkle stovky let.

Co vězí za zbarvením půdy?

21. století20.6.2017
Další přírůstek – vlnovitý oblak asperitas

Když se stahují mračna!

21. století16.6.2017

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o