Věda

Sníží detektor špíny letecké emise?

Sníží detektor špíny letecké emise?

Letecká doprava se neustále zahušťuje. Let letadlem už dávno není brán jako něco mimořádného, ale u nízkonákladových aerolinek připomíná spíše dopravu autobusem. Dopravci v rámci snižování nákladů stále hledají, jak snížit účty za palivo, ale také zmenšit uhlíkovou stopu jejich letadel. Pomoci by jim přitom mohlo nové zařízení, které vyvinuli na University of the West of England v Bristolu.

Ruční skener nazvaný ECOTEC využívá laserů, světelných paprsků a zrcadel. S jeho pomocí mohou technici přesně změřit množství špíny, která se nahromadila na povrchu letadla, a která negativně ovlivňuje aerodynamiku, což má za následek vyšší spotřebu. Díky nashromážděným údajům mohou letečtí operátoři lépe optimalizovat pravidelné čištění letadel a těmto zvýšeným nákladům předcházet.

Odhaduje se, že s využitím systému ECOTEC, na kterém vědci spolupracovali s britskou inovační firmou Intercede Ventures, by aerolinky s jeho pomocí mohli ušetřit až jedno procento paliva. To se sice může zdát málo, ale při současném objemu dopravy a spotřebě dnešních letadel to již představuje znatelnou úsporu.

„Čisté letadlo je efektivnější letadlo, ale to není vždy snadné dokázat. Mysleli jsme, že pokud bychom to dokázali, letecké společnosti by je udržovaly čisté a efektivní a ve výsledku i přátelštější k životnímu prostředí,“ uvedl Graham Mimms, výkonný ředitel Intercede Ventures.

Změnit je třeba i způsob čištění

Ke změně přístupu k čištění letadel nicméně aerolinky odrazuje i vysoká spotřeba vody, které u mokrého mytí může být potřeba i více než 20 000 litrů, což není zrovna šetrné k životnímu prostředí. Autoři systému ECOTEC proto navrhují spojit jeho zavedení s přechodem k tzv. suchému mytí pomocí k životnímu prostředí přátelských chemických čisticích prostředků. Tento způsob je sice časově náročnější, ale výsledkem je aerodynamicky efektivnější letadlo.

Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Věda

Polychlorované bifenyly byly masově používané od 30. do 70. let minulého století.

Toxické znečištění se nevyhnulo ani hlubokomořským příkopům

21. století24.2.2017
Obr. 1 - paperfuge

Hračka jako inspirace pro ruční krevní centrifugu

21. století21.2.2017
K pohonu letounu sloužily čtyři hvězdicové motory Wright R-1820-97 „Cyclone“, každý o výkonu 895 kW.

Vědci poprvé prozkoumali místo dopadu válečného letounu

21. století17.2.2017
Pohyb, případně růst rostlin ve směru předpokládané polohy Slunce se nazývá heliotropismus.

Proč slunečnice každý den, otáčejí se za sluncem?

21. století14.2.2017
Přínos pro současnou biologii mají stále Wallaceovy myšlenky geografického rozšířených organismů nebo teorie vysvětlující výrazná zbarvení živočichů.

Muž, který také objevil evoluci

21. století7.2.2017
Z telefonických metedat se dá zjistit o člověku téměř vše.

Telefonní záznamy o nás prozradí téměř vše

21. století3.2.2017
Díky rotaci Země se pohyb hvězd ukáže na fotografii s dlouhou expozicí jako soustředné kruhy.

Starověké záznamy ukazují, jak se Země zpomaluje

21. století31.1.2017
Gorgonopsidé byly vrcholovými predátory svrchního permu. Největší jedinci mohli měřit kolem 3,5 metru a vážit až půl tuny.

Nejstarší objevený nádor je starý 255 milionů let

21. století27.1.2017
TB-17G-30DL na cestě s pumami.

První průzkum místa dopadu válečného letounu z druhé světové války

21. století25.1.2017

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o