Historie

Supermarine Spitfire: Ikona 2. světové války

Supermarine Spitfire: Ikona 2. světové války

Nekompromisní, rychlý a obratný – tak se dá charakterizovat letoun Supermarine Spitfire, který se stane miláčkem britské veřejnosti už v době, kdy za bitvy o Británii brání nebe nad Anglií a svádí těžké a urputné boje se stíhacími letouny nacistického Německa. Díky svým bojovým schopnostem a skvělé ovladatelnosti si získá oblibu nejen britských, ale i kanadských, amerických i ostatních spojeneckých pilotů…

Britský letoun Supermarine Spitfire slouží v průběhu celé 2. světové války a jeho verze jsou čím dál tím rychlejší a výkonnější – zprvu s motory Merlin, později Griffon. „Spitfire byl průběžně upravován také z důvodu, aby splnil všechny druhy požadovaných určení – sloužil jako neozbrojený fotoprůzkumný letoun, později jako stíhač pro malé i velké výšky a existovala dokonce i jeho námořní verze,“ zmiňují se odborníci. Celkem je letounů typu Spitfire vyrobeno více než 20 000, RAF svůj poslední vyřadí až v roce 1954.

Legenda vojenského letectví

Supermarine začne s vývojem své první stíhačky v roce 1931, typ Spitfire je však do služby zařazen až koncem roku 1938. Je mimořádně výkonný a rychlý a společně s Hurricany sehraje významnou roli v bitvě o Británii. „Po relativně dlouhý čas měly oba letouny při německých náletech úkoly rozdělené. Výkonnější a obratnější Supermarine Spitfire zaměstnávaly stíhačky nepřítele a odolné Hawker Hurricane rozbíjely svazy bombardérů,“ píše současný autor Tony Holmes. Nejčastěji jsou Spitfiry nasazovány v Evropě, ale později i v Tichém oceánu. Mimo RAF slouží kanadskému, australskému a dokonce i novozélandskému letectvu!

Osvědčí se i námořnictvu

Existuje také námořní verze Spitfiru – Supermarine Seafire, určená pro startování z letadlových lodí. První palubní verze však vzlétne až v lednu 1942. „V době, kdy probíhaly boje v Norsku a Spojenci ztratili všechna tamní pozemní letiště, přišlo RAF s nápadem přebudovat Spitfiry na plovákové stíhací letouny, schopné operovat z mořské hladiny v oblastech, kde nebylo možné nasazení letadlových lodí,“ podotýkají odborníci. Pár těchto strojů je skutečně postaveno, ale v boji nejsou nikdy nasazeny. Samotný Seafire nicméně slouží až do roku 1952.

Historie
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Historie

Děsivá vyprávění otce způsobovala Munchovi, autorovi obrazu Výkřik, noční můry.

Tajemství Edvarda Munche: Mstil se svými obrazy?

Historie23.8.2017
Lillian Boyerová se ráda prochází po křídlech dvouplošníku.

Nejslavnější akrobatické kousky, nad nimiž tuhne v žilách krev

Historie18.8.2017
Libické hradiště získali po likvidaci Slavníkovců Vršovci. V roce 1108 byl i jejich rod téměř vyhlazen.

Krvavá řež na Libici aneb jak se bojovalo o český trůn…

Historie16.8.2017
V bitvě u Thermopyl zasadili perští nesmrtelní drtivou porážku Řekům. V úzké soutěsce je pobili do jednoho.

Elitní zabijáci: Tisícovce Nesmrtelných mohli Řekové jen těžko vzdorovat!

Historie11.8.2017
Test Able skončí neúspěchem.

Pojali Američané jaderný test jako divadlo?

Historie9.8.2017
Americký inženýr Alva John Fischer sestrojí pračku, která je již poháněna elektřinou.

Obsluhovali první pračku siláci?

Historie4.8.2017
Starověcí Římané využívali s oblibou veřejné umývárny.

KDE SE VZALA…?

Historie2.8.2017
Indové se na Evropany dívají s velkou nedůvěrou.

Vasco da Gama: V Indii na něj chystali atentát

Historie26.7.2017
Řád je před svým zrušením obviňován i z modlářství.

Zničila templáře sodomie?

Historie21.7.2017

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o