Ferrari před pár lety představilo vůbec první hybridní hypersport Ferrari s ukrutně hřmotným vidlicovým 12válcem o objemu 6,2 litru a elektromotorem.
Každý jejich model je unikátní, každý je jedinečný. Nejde ani o nejstarší značku, ani nevyrábí nejdražší vozy. Ale protože Italové dbají na výlučnost, můžou si dovolit drastickou politiku k zákazníkovi.
Za vším je exkluzivita, nabídka udržovaná hluboko pod hranicí poptávky. Třeba modelu LaFerrari se vyrobilo jen 499 kusů. Teď je tu ale něco nového. A s jiným přístupem. Nejmladší, nejrychlejší a nejpřekvapivější hypersport značky – Ferrari SF90 Stradale.
V řeči superlativů také nejvýkonnější, nejrychleji akcelerující a technicky nejvyspělejší silniční Ferrari historie (alespoň podle slov automobilky). Prostě absolutní automobilová špička, za kterou se otočí i babička s chodítkem.
Minimálně proto, že ji vystraší nadupaný, uhrančivý a dunivý zvuk nevídaného motoru! Jo, a je to plug-in hybrid, první v historii automobilky.
Automobil dosahuje celkového výkonu až 1000 koní, tedy zhruba 735 kW. Z 0 na 100 se dostane za krásných 2,5 sekundy a maximálka je nastavena na 340 km/h. Na elektrický pohon je auto schopno dojet až 25 kilometrů. To nejsou vůbec špatná čísla.
Je to hodně poprvé, aby SF90 Stradale bylo omezeno výrobou. Ne, Stradale bude limitovat pouze a jedině trh. A ten je neuvěřitelně lačný. Hladový a žíznivý. Jen na odhalení bylo pozváno na 2000 klientů, přičemž údajně skoro všichni si jedno objednali.
První majitelé si své auto mají převzít na začátku roku 2020. Za cenu minimálně 500 000 liber (14,6 milionu korun).
Poprvé v historii se bude jednat o hypersport s (jen) osmi hrnky, dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem s interním označením F154, který vychází z 3,9litrové jednotky v modelu 488 Pista.
Jenže v Marenallu si řekli, že to chce změnu, a tak pro SF90 Stradale jednotku převrtali na 3990 cm3. K tomu upravili přímé vstřikování pracující s tlakem 350 bar, doladili sání i výfukový systém. Samotná spalovací jednotka produkuje 574 kW (780 k) a 800 N.m.
Pak je tu ale ještě trojice elektromotorů (jeden vzadu, dva vpředu) s dalšími 220 koňmi. Takže nový plug-in hybrid SF90 Stradale bude mít celkový výkon 1000 koní. Je to zároveň první ďábelský čertík s pohonem na všechna čtyři s motorem uprostřed.
A také vůbec první model značky se světlomety LED Matrix se stálým neoslňujícím dálkovým světlem. A první, který nabídne i head-up displej!
Karoserii navrhl ředitel designu Ferrari Flavio Manzoni. A na to, že je auto s novou architekturou obtěžkané baterkami, se dostal na úžasnou hodnotu se suchou hmotností 1570 kg. To proto, že kombinuje hliník s karbonovými vlákny.
Vnitřek auta je pojatý maximálně uživatelsky. Pomocí volantu s množstvím tlačítek lze prý ovládat na 80 % funkcí vozu, přesně podle motta oči na silnici, ruce na volantu.
S tou nejradikálnější novinkou, plug-in hybridním pohonem, souvisí i nový ovladač přejmenovaný na eManettino. Nabízí čtyři jízdní režimy. Hybrid kombinuje síly všech jednotek a je výchozím nastavením.
Pak je tam eDrive coby čistě elektrický režim s odjezdem pro loupáky a kávu (25 km). Performance udržuje nabití baterií, zatímco Qualify poskytuje maximum síly ze všech motorů.
Plug-in hybrid si vyžádal i nový brzdový systém, který kombinuje jak využití hydraulických brzd, tak rekuperace brzdné energie.