Historie

Boříme předsudky: 5 nejvýznamnějších žen v automobilovém světě

Boříme předsudky: 5 nejvýznamnějších žen v automobilovém světě

V málokterém oboru se pohybuje tak velká převaha mužů jako v tom automobilovém. Některé ženy to pak může odradit. Získají pocit, že mezi tolika muži nemají šanci prorazit. Je to ale jen předsudek.

Následující příběhy vás přesvědčí, že nic není nemožné – bez ohledu na to, čemu se věnujete a čeho chcete dosáhnout. Talent ani dobré nápady si totiž nevybírají, zda přijdou k ženám či mužům.

Mary Andersen

Ta, co vymyslela stěrače

Automobilový stěrač se používá už 115 let. Vymyslela ho realitní makléřka Mary Andersen. Když v roce 1903 z tramvaje v New Yorku pozorovala, jak auta musí neustále zastavovat, aby řidiči z předního skla setřeli sníh, napadlo ji vytvořit stěrač. Respektive drát, na jehož konec připevnila stěrku. Ovládal se ručně – prostě jste vystrčili ruku z okénka. Nechala si svůj vynález patentovat, a jakmile její patent vypršel, začal se o tuhle vychytávku ihned zajímat automobilový průmysl. Vůbec první značkou, která začala vyrábět auta se stěrači, se stal v roce 1922 Cadillac.

Eliška Junková

Ta, které říkají Nejlepší závodnice všech dob

Ani dnes není běžné, aby žena jezdila a vyhrávala automobilové závody, natož v roce 1900, kdy se Alžběta Pospíšilová narodila. Jméno Eliška Junková začala používat později. K závodění ji přivedl manžel Čeněk Junek, jezdila s ním jako spolujezdec. Tajně si však udělala “vůdčí list”, jak se říkalo řidičáku, a začala sbírat první zkušenosti. Oba milovali vozy Bugatti a s nimi se také v roce 1924 zúčastnili Eliščina prvního vlastního závodu Lochotín-Třemošná. Vyhráli, on v kategorii závodních aut, ona mezi cestovními vozy. Jejím největším úspěchem je vítězství ve Velké ceně Německa na slavném okruhu Nürburgring. Ten se stal v jejím příběhu osudným. V roce 1928 tu při tragické nehodě zemřel její milovaný muž a ona hned druhý den ukončila svoji slibnou závodní kariéru.

Chika Kako

Ta, co navrhla Lexus UX

Nejprve chtěla s ohledem na rodinnou tradici jít na medicínu, její otec byl totiž lékař. Nakonec se ale rozhodla pro studium chemie. “Bavilo mě experimentovat, proto jsem hledala práci, která mi poskytne podmínky pro vytváření nových věcí,” vzpomíná. Zpočátku ji prý ani nenapadlo celý život pracovat, nebo dokonce budovat kariéru. Byla totiž, podobně jako mnohé Japonky, vychována filozofií, že žena má být hlavně matka. Nicméně od roku 1989 začala pracovat pro Lexus a vrcholem její kariéry se stal zbrusu nový model UX, jehož byla hlavní designérkou. Při projektování UX nebylo mým cílem přizpůsobit se pravidlům ovládajícím segment crossoverů, ale vytvořit ucelený design, který bude silný i stylový. Chtěla jsem prolomit konvence této třídy aut a vytvořit dynamický a výjimečný vůz,” vysvětluje žena, která ovlivňuje, v čem budeme jezdit.

Danica Patrick

Ta, co řídila formule i NASCAR

Americká automobilová závodnice začínala v roce 1992 na motokárách. Bylo jí deset let. V šestnácti odjela do Velké Británie, kde závodila ve Formuli Ford a Formuli Vauxhall. Stala se vicemistryní ve Formula Ford Festival. Působila v závodních sériích Toyota Atlantic Championship, Le Mans Series, Indy Racing League. V roce 2008 vyhrála závod IndyCar na japonském okruhu Twin Ring Motegi, a stala se tak první a dosud jedinou ženskou vítězkou závodu v této sérii. Několikrát se stala součástí žebříčku nejlépe placených celebrit i nejvlivnějších žen světa, které každoročně vyhlašuje amerických magazín Forbes. Automobilovým závodům se věnovala až do loňského roku, kdy kariéru ukončila a začala se věnovat vlastnímu byznysu. Má svoji značku oblečení Warrior, napsala fitness knihu Pretty Intense, a dokonce vlastní vinici a vyrábí vína.

Amy Rimmer

Ta, co vyvíjí autonomní řízení

Teprve třicetiletá Britka se ve společnosti Jaguar Land Rover věnuje vývoji technologií budoucnosti, konkrétně pracuje na autonomním řízení, které zajistí pohyb vozu bez ovládání člověkem. V britské společnosti Jaguar Land Rover tvoří ženy 16 procent ze všech inženýrských pozic. Amy vystudovala Univerzitu v Cambridge, a pracovala také v F1 týmu McLaren. V roce 2017 za svoji práci dostala titul Rising Star, který udílí časopis Autocar ve Velké Británii.

Historie
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Historie

Španělé vyhnali muslimy po dobrém

Historie6.12.2019

Proces s Andrew Johnsonem: K jeho odsouzení chyběl jen jediný hlas!

Historie4.12.2019

Španělská inkvizice: Nechal Ferdinand Aragonský škvařit Židům chodidla?

Historie29.11.2019

Honil Platon studenty na přednášky pískáním?

Historie27.11.2019

Pyrrhovo vítězství: Padlo u Borodina za jediný den 70 generálů?

Historie22.11.2019

Zimní palác: Přepychové carské sídlo, špitál i muzeum

Historie20.11.2019

Nemravný valčík – Slavný tanec nadzvedával ze židle i ruskou carevnu!

Historie15.11.2019

Královské postele: Ludvíka XIV. krylo 60 kilogramů zlata

Historie13.11.2019

Královnin rozmar: Marie Antoinetta provokuje stříbrnými hráběmi

Historie12.11.2019

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o | Zásady ochrany osobních údajů | Cookies