Hundai Kona byl vůbec první plně elektrický crossover na evropském trhu. Jiné podobné plně elektrické SUV jste svého času nesehnali.
Pozici jedničky si drží stále, je to zpřítomnělá budoucnost a první elektromobil na českém trhu za milion s dojezdem až 450 km.
Korejci auto propagovali sloganem „že maže rozdíl mezi konvenční a elektrickou mobilitou“. Kona opravdu jako jedna z prvních smazává dvě desetiletí trvající propast mezi současností a budoucností. Mezi fosilními palivy a energií z baterek.
Na českém trhu je naprostým unikátem a pojítkem mezi současným Hyundai a tím, který tu bude za 5 let…
Řeka plusů pro Konu
Základní Kona Electric Eco s čistě elektrickým pohonem a kapacitou baterie 39,2 kWh ujede maximálně 290 km a stojí 900 000 Kč.
Avšak „jen“ o 200 000 dražší je lepší Kona Electric Power, výkonnější (204 koní), podmanivější a smysluplnější elektromobil s o 60 procent větším akumulátorem (64 kWh) a dojezdem až 450 km.
Srdcem vozu je lithium-ion polymerový akumulátor, který má oproti běžnému nikl-železnému zdroji energie vyšší životnost, větší účinnost nabíjení a vybíjení spolu s maximálním výkonem.
Akumulátor je připojen na okruh klimatizace, je kapalinou chlazený a ohřívaný elektrickým topným tělesem. Páčky u volantu nejsou na přeřazení nebo podřazení, ale na regulaci efektivity rekuperace při brzdění. A navíc – akumulátor je chráněn zárukou po dobu 8 let nebo najetí 160 000 km.
Budoucnost za stovky miliard
Moc se o tom nemluví, ale podle jihokorejských médií automobilka plánuje právě elektrickou Konu vyrábět i ve svém českém závodě v Nošovicích. Už příští rok.
Modle zdrojů chce proinvestovat 105,7 miliardy wonů (asi 2,1 miliardy korun) a v Česku vyrábět 46 000 elektromobilů ročně. To je téměř stejný počet, jaká je kapacita výrobních linek v jihokorejském Ulsanu, uvedl server Business Korea.
Dvě miliardy do Nošovic představuje přitom jenom jednu z menších investic z celkového obřího ranku, který Hyundai čekají.
V rámci naplňování vize čisté mobility bude ke konci roku 2020 75 % vozů Hyundai dostupných v elektrifikované verzi. Ambiciózní plán rovněž počítá s tím, že v globálním měřítku do roku 2025 postupně rozšíří elektrifikované portfolio a to o 44 modelů.
Podle plánu strategických investic hodlá největší jihokorejský výrobce automobilů do roku 2025 vynaložit v přepočtu astronomických 35 miliard eur (téměř 900 mld. Kč) do technologií mobility.
Elektrická budoucnost i vodíková
Na letošním CES veletrhu Hyundai odhalil novou specializovanou platformu EV s názvem E-GMP (Electric-Global Modular Platform), která nabízí flexibilní kapacitu akumulátoru a která se může využít napříč všemi vozy jednotlivých segmentů.
Vysokonapěťový systém zkrátí dobu nabíjení a mezinárodní standard 400kW nabíjení zrychlí.
Z této platformy vychází také nádherný futuristický koncept 45, který byl odhalen na motoristickém autosalonu ve Frankfurtu, kde reprezentoval budoucí směřování značky v rámci e-mobility.
Značka Hyundai nesází pouze na elektromobilitu, ale je průkopníkem v rámci vodíkové mobility. V roce 2013 uvedla první sériově vyráběný elektromobil s pohonem na vodíkový palivový článek (FCEV).
V loňském roce představila druhou generaci NEXO, který má oproti standardním elektromobilům řadu výhod.
Jedná se luxusní vůz s unikátní technologií a oproti elektromobilům nabízí podstatné výhody jako rychlost doplnění paliva do 5 minut, větší dojezd než jakýkoliv elektromobil na trhu (ďábelských 666 km) a vzduch, který z vozu vychází je dokonce ještě čistší než ten, který nasává.