Zatímco v Praze máme zatím tři linky metra, v Paříži je jich 16! Ani 220 kilometrů podzemních tras s 308 stanicemi už ale nestačí a budovat v podzemí další je nákladné a zdlouhavé. Hledají se tedy nová řešení.
„Místa na jižním předměstí, kam metro už nevede, propojí lanovka!“ uvažuje vedení města od roku 2016 a v říjnu loňského roku už se začnou stavět první sloupy. Nová visutá dráha překoná i ty na horách a stane se nejdelší francouzskou lanovkou!
Trasu dlouhou 4,5 km překonáte za 17 minut (autobusem to trvá 35 minut) a 10místné kabinky odbaví 1600 osob za hodinu. První prý už bude v roce 2025. S podobným dopravním prostředkem však Paříž rozhodně nebude první!
Netýrejte koně!
Za vynálezce lanovky je považován americký důlní inženýr Andrew Smith Hallidie (1838–1900). Údajně už se nemůže dívat na to, jak zmožení koně táhnou náklad v kopcovitém terénu San Franciska a klouže jim to po dlažebních kostkách.
Osvobodí tedy koně a na vlečení vozů do svahu použije tlusté železné lano! První lanovka vyjíždí roku 1874, vozí náklad i pasažéry a má úspěch.
Aspoň tedy na chvíli – když na počátku 20. století převezmou vládu auta a autobusy, lanovky jsou jaksi zbytečné a odstěhují se do hor.
Jenže časem se do měst zase vrátí! Mají přeci jen řadu výhod. Jsou celkem levné, tiché, rychle se postaví a ulehčí ucpaným silnicím i znečištěnému vzduchu. Navíc poskytnou krásný výhled!
A co je možná nejpodstatnější, spojí i místa, která se silnicí propojit nedají. Mohou vést přes řeku, skály i strmá údolí.
Lana jsou v módě
Jedna z nejslavnějších městských lanovek se rozjíždí v roce 2004 v Medellínu v severozápadní Kolumbii. Na 150 000 lidí z okrajových částí se díky ní snáze dostane do centra.
Největší kapacitou na světě se ovšem pyšní 890 metrů dlouhá lanovka v německém městě Koblenz.
Kabinky s 35 místy převáží od roku 2010 přes údolí řeky Rýn 7600 pasažérů za hodinu!
Lanovkoví nadšenci jistě znají i tu ve francouzském Grenoblu z roku 1934 – nejstarší městskou lanovku v Evropě, která připomíná čtyři křišťálové koule a vozí výletníky na vyhlídku k pevnosti Bastille.
Oproti tomu lanovky zcela nové bychom se za pár let měli dočkat v Praze. Moderní kabinková dráha má propojit čtvrtě Podbaba, Trója a Bohnice.
K vašim službám!
Zatím možná na městských lanovkách nic zvláštního není. Jsou podobné jako ty, které známe z lyžařských středisek. Zajímá vás ale, kam lanovková móda povede dál?
Pokud netrpíte klaustrofobií, pojďte si s námi nastoupit do lanovky Halfgrid – skutečného dopravního systému budoucnosti, který jezdí zatím v návrzích bulharského designérského studia The Half Company.
Vypadá trochu jako zavěšené telefonní budky a každá kabinka bude jen pro jednoho (bez zavazadel maximálně pro dva)! O místo se však s nikým nepoperete, kabinka přijdete speciálně pro vás, až si ji přivoláte před aplikaci v telefonu.
Do cíle vás zaveze tím nejrychlejším možným způsobem – trasu sama vybere za pomoci umělé inteligence.