Jeho původní podobu už dávno pohltil čas. Vyzáblé tělo obalené seschlou kůži, místo očí jen dva prázdné důlky. Na první pohled jasný nebožtík. Přesto jsou někteří přesvědčeni, že je stále naživu…
Na konci ledna roku 2015 se neznámý muž pokusí na černém trhu v mongolském hlavním městě Ulánbátar prodat dobře zachovalou mumii buddhistického mnicha, kterou předtím ukradl kdesi v mongolských horách.
Místo tučného výdělku však končí v poutech na policejní stanici. Tělo, které je zabalené do hovězí kůže, následně putuje do rukou odborníků.
Živý nebožtík
Jeho stáří odhadnou forenzní experti zhruba na dvě století. Zachovalý stav přisoudí chladnému mongolskému podnebí.
Živou debatu pak rozpoutá poloha, v jaké se mnich najde – sedící se zkříženýma nohama v pozici takzvaného lotosovém květu, do které se dle mínění odborníků s největší pravděpodobností uvedl sám během meditace.
To vede některé experty na buddhismus k prohlášení, že 200letý kmet stále žije. „Láma sedí v lotosové pozici, levá dlaň je otevřená a pravá symbolizuje hlásání sútry (buddhistických aforismů).
To znamená, že není mrtev, ale že je pohroužen do hluboké meditace podle prastaré tradice buddhistických lámů,“ tvrdí profesor Gankhüügiin Pürevbat (*1965), zakladatel Mongolského institutu buddhistických studií na univerzitě v Ulánbátaru.
Za poslední půlstoletí bylo podle něj objeveno na 40 takto hluboce meditujících mnichů. Ačkoliv moderní lékařská věda si při jeho slovech ťuká na čelo, trvá Pürevbat na svém. A není sám. Přizvukují mu i někteří další buddhističtí učenci.
Barry Kerzin (*1947), americký buddhistický mnich a lékař tibetského duchovního vůdce dalajlamy, má za to, že nalezený muž je v hlubokém meditativním transu zvaném tukdam, který stírá hranice mezi životem a smrtí.
Spletl jsem se
Necelý měsíc poté, co profesor Gankhüügiin Pürevbat prohlásí, že mnich není mrtev, bere svá slova zpět. „Před časem jsem řekl, že je ve stavu hluboké meditace podle tradice buddhistických lámů. Není to tak.
Jde o muže jménem Tsorzh Sanzhzhav.“ Ten měl vyslovit přání, aby byl po své smrti zabalen do hovězí kůže a pohřben v lotosové pozici do hrobky v horách vedle svého učitele.
Odtud je také po staletích nerušeného klidu ukraden mongolským nenechavcem a po odhalení identity následně do místa svého posledního odpočinku opět uložen.