F-Type vypadá jako hodně nadopovaný sportovní vůz. Má signifikantní DNA britské šelmy, za kterou se otočí i slepý. Vypadá jako rošťák se zenovým přístupem. A jak si někteří myslí, má až moc majestátní masku na to, jak malé je logo Jaguaru. Tahle jediná „kritika“ se dá akceptovat, jinak je F-Pace dokonalost sama…
920 ujetých kilometrů
98 % skóre jízdy
8,1 spotřeba
61 závistivých pohledů
6 dní výjimečnosti
Je to už rok, co Jaguar představil nový F-Pace. Tehdy rozčeřil vody jako umělec street artu. Přinesl zhuštěné touhy po prvním klasickém SUV v historii značky. A bylo to entrée jako žádné jiné.
Jaguar totiž nikdy nepostavil nic, co by byť jen z dálky vypadalo jako terénní vůz. I proto při oslavě 80. výročí značky musel zaujmout. Na něj totiž nikdo neměl zapomenout. A taky nezapomněl.
Dokolečka dokola
V britském Coventry se postarali o nový světový rekord při otočce hlavou dolů o 360 stupňů. Postavili konstrukci o průměru 19 metrů, přivezli nový F-Pace a řekli kaskadérovi Terrymu Grantovi, aby jel. Ono to ale není jenom dát někomu klíčky, kombinézu a helmu.
Zatímco Grant absolvoval dva měsíce intenzivního fyzického tréninku, ve stejnou dobu experti na statiku, matematiku a fyziku přesně propočítávali nejrůznější vlastnosti, vhodné úhly, rychlost a rozměry.
Teprve pak Grant jel a obkroužil dokonalý kruh hlavou dolů. Druhý den se zcela nový F-Pace ukázal ve Frankfurtu. Nová éra značky začala a my ho teď otestovali…
Z ligy výjimečných
Jaguar dělá výjimečné stroje. Auta s duší. Navíc jsou krásná na pohled. Ne jako Bentley Bentayga. Možná jsme na začátku něčeho, co bude mít jednou epickou šíři?
Víte – je jen jedna věc, kterou mají muži raději než fakta, třebaže jsou fascinující, a sice superlativy. Jaguar F-Pace patři mezi nejkrásnější SUV, je taky jedním z nejvýkonnějších a hlavně patří k nejvýjimečnějším.
To už je slušný základ k tomu být jiný za cenu od 1 190 000 korun. Když už jsme zmínili ta fakta: Testovali jsme model se šesti hrnky, kam se vejdou 3.0 litry dieselu. Na špičce výkonnosti se bavíme o 300 koních.
Spotřeba na papíře sice udává 6,0 litru v kombinaci, ale spíš se bavíme o 8 litrech. Tenhle (testovaný) F-Pace totiž dosahuje 1884 kilogramů. Není to málo, ale ani moc, protože je vyroben kombinací kompozitů, hořčíku a hliníku.
A právě hliníkové slitiny jsou základním materiálem při výrobě platformy.
V tom se sice příliš neliší od jiných prémiových značek, ale na rozdíl od nich nepoužívá ke spojování dílů z hliníkových slitin svařování, nýbrž technologie aplikované v leteckém průmyslu zhruba už od poloviny minulého století, totiž nýtování a lepení. Výsledkem je značná tuhost a současně nízká hmotnost.
Luxus i sport současně
Když chytnete za „kliku“ a otevřete, na zemi se vykouzlí kolečko s nápisem Jaguar. Efektní. Sedačky jsou přívětivé a interiér jako z pohádky. Celé to působí harmonicky a sportovně.
Ve čtyřech módech jízdy (dynamický, normální, eko, sníh) si vybere každý, stejně jako z nabídky motorů. V základu se pod kočičí hlavu nastěhoval vznětový řadový čtyřválec řady Ingenium, třebaže mnohem, ale opravdu mnohem zajímavější je třílitrový šestiválec.
Na vrcholu je k dispozici benzinový šestiválec přeplňovaný kompresorem, který může být vyladěn až na 380 koní.
S výjimkou nejlevnějšího dieselového motoru, který je napojen na šestistupňový manuál, se v dalších variantách o převody stará osmistupňová automatická převodovka ZF. To jde… A když se podíváte do kufru, tak ani v tomto ohledu F-Pace nezklame.
Jeho zavazadlový prostor má objem 650 litrů, což je víc, než nabízí třeba právě Porsche Macan.
Rozmazlování
Jaguar F-Pace se cítí skvěle na silnici i v terénu. S krátkými převisy v kombinaci se světlou výškou 213 mm a v případě vyšší úrovně výbavy i dvaadvacetipalcovými koly je schopen přebrodit i půl metru vody.
V terénu je vítaným pomocníkem plně automatizovaný pohon všech kol, jehož systém vyhodnocuje okamžité adhezní podmínky, a pokud je to nutné, zapojí do hry kola přední nápravy.
O nejvhodnější rozložení hnací síly a optimální nastavení vozu se stará systém používaný u sesterské značky Land Rover (Adaptive Surface Response).
Bohatá výbava je k dispozici i pro řidiče, počínaje tříramenným volantem s ovládacími prvky přes laserový head-up displej až po nepřehlédnutelně rozměrný displej infotainmentu (12,3 palce). Ten je opravdu skvostný.
Radost udělá konektivita s chytrými telefony, kterými je možno ovládat i některé funkce. Pro ty nejnáročnější je určen špičkový audiosystém Meridian se 17 reproduktory. Celkem je možno vybírat z pěti úrovní vnitřní výbavy.
DATABOX
Jaguar F-Pace 3.0 l V6 DIESEL 300 K
Cena: od 1 615 000 Kč
Motor: V6 o objemu 3.0 litru
Výkon: 221 kW (300 k)
Nejvyšší rychlost: 241 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,2 s
Rozměry (d/š/v): 4731/2175/1652 mm
Hmotnost: 1884 kg