Pět let se o tom mluvilo. Museli jsme ustát roky dohadů, očekávání a slibů.
Konečně začátkem prosince 2017 Lamborghini odhalilo svůj Urus, první skutečné SUV. A protože Italové tvrdí, že postavili vůbec „nejrychlejší sportovně užitkový vůz“, vymysleli si rovnou novou kategorii – SSUV (Super Sport Utility Vehicle).
Tahle bestie ze Sant’Agaty Bolognese zrychluje za 3,6 vteřiny a jede přes 300 km/h.
Od traktorů k praturům
Že do nového Urusu budou ládovat steroidy, se čekalo. Že z něj budou v určitých směrech stříkat emoce, v to se doufalo. Ale hotový produkt je ještě umocněnější. Je to svěží Ital s ostrým jazykem.
Museli ho sochat majzlíkem tak dlouho, dokud nezmizela jediná oblina. Něco tak agresivního mohou vytvořit jedině designéři, kteří mají za sebou už ostré linie Aventadoru a Huracánu. Urus je stvořený na všechny typy cest i polňačky.
Ale kdo by s autem za 5 milionů jel na Šindl do penzionu? Urus je pro všechny a na všechno. Je pro 4 nebo pět lidí, podle toho, kolik sedadel si zákazník nakonfiguruje. A v zavazadlovém prostoru je místo pro 616 litru.
Takovou praktičnost mělo něco s názvem Lamborghini na kapotě naposledy po válce, kdy zakladatel Ferruccio začal stavět traktory.
Multievropan
Místo narození Urusu je Bologna, avšak rodokmen je poněkud mezinárodnější. Technický základ představuje volkswagenskou platformu MLBevo. Na té stojí celá řada prémiových a ještě prémiovějších vozů: Audi Q5, Q7, A8, Porsche Macan nebo Bentley Bentayga.
Urus pod kapotou schovává 650koňový čtyřlitrový osmiválec biturbo, jehož 850 Nm točivého momentu v rozmezí 2250–4500 vytáhne 2,2tunového býka až na 305 kilometrů v hodině. S motorem, který v žádném jiném lamborghini nenajdete, je spojený osmistupňový automat.
Vize 7000 býků
Fakt, že Urus si troufne na všechny typy povrchů, dokládá nabídka šesti jízdních režimů. Na výběr je asfaltový mód Strada, ještě extrémnější Sport a Corsa, také Neve (sníh), Terra (off-road) a Sabbia (písek).
U posledních tří se zvedne světlá výška ze 158 mm na 248 mm. To už si s kořeny a kameny poradí.
Lamborghini je po Maserati a Bentley třetím výrobcem automobilových klenotu nejvyššího lesku, který vstoupil do segmentu (S)SUV. Bude je následovat Rolls-Royce a pak Aston Martin, avšak to je daleko. Proto Italové plánují, že si nabalí kapsy.
Jestliže loni značka prodala 3457 vozů, s nájezdem výroby Urusu se kapacity zdvojnásobí – plán na 3500 býků na steroidech ročně dalece přesahuje dosavadní možnosti a široce převálcuje kterýkoli model v historii Lamborghini.
Produkce v Sant’Agatě se rozběhne příští rok na jaře, cenovka pro Evropu začíná na 200 000 eur. V roce 2019 by se mohl objevit i plug-in hybrid.