První liga luxusu vyšší střední třídy má modernějšího japonského hráče. A nebude hrát druhé housle. Už sedm generací automobilka Lexus tvoří téměř dokonalé hodnoty z nejhlubších kořenů japonské kultury. Už 32 let vyrábějí druhý nejlepší model v hierarchii značky…
Byl, je a bude to fantom silnic. Na celém světě. TOP CLASS měl jedinečnou možnost řídit nebetyčně přepychový, prachobyčejně dokonalý, skvěle vybavený a technicky uhrančivý Lexus ES 300h. Jediná vada na kráse?
Testovaný model, byť nejnovější a s digitálními zpětnými zrcátky namísto klasických, koncem dubna jaksi zestaral. Na autosalonu v Šanghaji bylo předvedeno modernizované „e-eso“.
10 milionů kilometrů
Pluje si po silnici tak sexy a svůdně, jak jen gejša umí ovíjet vějířem. Má sportovní design, kvantum přepychu a snad nejdokonalejší hybridní systém na světě (4. generace). Vždyť v Lexus na něm pracují soustavně už 17 let.
V rodokmenu ES se dočteme o více jak 2,65 milionech prodaných předchůdců v 80 zemích světa, přičemž tahle generace představuje to nejlepší z luxusního segmentu prémiových hráčů.
Značka si je vědoma obrovských nároků rozmlsaných Evropanů, a tak před vypuštěním do světa celkem 60 prototypů najezdilo na 10 milionů testovacích kilometrů. A výsledek?
Podle americké společnosti mapující kvalitu nově pořízených vozů v průběhu prvních 90 dnů po zakoupení v kategorii kompaktních vozů prémiových značek Lexus ES vyhrál, před Mercedesem třídy C.
Vítej do Evropy!
V západní a střední Evropě se ES prodává teprve od roku 2018 a s jedinou motorizací (řadovým čtyřválcem o objemu 2,5 litru) pod označením 300h, kde „h“ odkazuje na plně hybridní verzi bez nutnosti nabíjet.
Vůz vznikl na úplně nové platformě GA-K, kdy je karoserie zcela revoluční: svařená laserem, o 70 % pevnější než v předchozích modelech a s o 15 mm nižším těžištěm.
Má i mnohem lépe koncipovaný prostor pro motor, převodovku, baterii a ve výsledku logicky i pro posádku. Srdcem pohonu je benzinový čtyřválec o výkonu 88 kW, který pracuje v Atkinsonově cyklu, má proměnné časování ventilu a atmosférické plnění.
Objem 2487 cm3 na ty čtyři hrnky by mohl být nedostačující, maximální krouťák 221 N.m při 3600–5200 se může zdát málo, a proto je tu doping. Elektromotor o maximálním výkonu 88 kW (120 k) s nejvyšším kroutícím momentem 202 N.m, který sosá šťávu z 204 článků Ni-Mh hybridní baterie s kapacitou 6,5 Ah.
Sumasumárum Lexus ES 300h má systémový výkon 218 koní. A to už jde a jede. Tím spíš, že po najetí 700 km byla skutečná spotřeba ve městě 4,3 l a 5,7 na dálnici.
Nástupce? K nepoznání…
„E-eso“ v poslední sedmé generaci je na trhu teprve tři roky. A třebaže pořád vypadá nádherně a nadčasově, dostal velmi čerstvý a velmi drobný facelift.
Jde víceméně jen o technologie – má lepší aktivní jízdní asistenty i dálkové světlomety, trochu tužší zadní odpružení a nové naladění brzdového pedálu. Už teď Lexus nabízí za příplatek 50 000 digitální zpětná zrcátka.
U „novinky“ jsou pochopitelně také, akorát vylepšena pro redukci šumu v situacích, kdy mají displeje zobrazit scénu s velkými rozdíly mezi světly a stíny, a pro redukci blikání LED světel ostatních aut.
(Foto: Lexus)