Když jedna generace auta nahrazuje druhou, většinou jde o evoluci. Málokdo přistoupí k revoluci. Ale když už k ní přistoupí, tak má koukat, aby byla.
A když už kouká, aby byla, tam má být něčím, co málokdy bývá – něčím mimořádným jako nový Lexus NX 450h+…
NX nepředstavuje nic menšího než skoro nové auto. A nic víc než první plug-in hybrid v historii značky! Po všech stránkách jde o revoluční vývoj a počin, kde 95 % komponent vozidla bylo vyvinuto zcela nově.
„Auto bylo navrženo v souladu s různorodými potřebami zákazníků z celého světa a ještě zvyšuje svoji atraktivitu cestou kompletní obměny svých silných stránek, kam patří elektrifikace, design, jízdní schopnosti a vyspělé technologie,“ vysvětluje hlavní konstruktér Takeaki Kato.
Nové srdce…
Tohle SUV je vůbec komplexní ambasador novinek – reprezentant proměny značky s širší nabídkou pohonů a vylepšených technologií. Základem je NX 350h se čtvrtou generací hybridního ústrojí s výkonem vyšším o 22 % při poklesu emisí o 10 %.
Avšak novinkou a hitem je NX 450h+, první plug-in hybridní Lexus, který nabídne 306 koní výkonu, dojezd na elektřinu 63 km a emise CO2 pod 40 g/km.
Kombinuje hybridní pohon se čtyřválcem 2,5 litru a dobíjecí lithium-iontovou baterií o nejvyšší kapacitě (18,1 kWh) v dané třídě.
Permanentní pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě a ve výsledku i zrychlení z místa na 100 km/h v čase lehce přes 6 sekund. Klíčovou předností plug-in hybridního elektrického pohonu je vysoká provozní hospodárnost i po vybití baterie.
Zatímco řada konkurenčních systémů v takových situacích standardně přepíná na pohon pomocí spalovacího motoru, výchozím režimem NX 450h+ je hybridní pohon s autonomním dobíjením.
Vlastní průzkum Lexus ukazuje, že spotřeba paliva konkurenčních vozů po vybití baterie je v průměru cca o 30 % vyšší.
…nová architektura
Nová je také i architektura Tazuna – koncepce pojmenovaná podle japonského výrazu pro ovládání koně jezdcem prostřednictvím otěží. Zaměřuje se na přímou a intuitivní kontrolu nad vozidlem v souladu s principem „ruce na volantu, oči na silnici“.
A tak se na palubě nového NX zredukoval počet fyzických spínačů ze 78 na 45, navíc jsou seskupeny v určených zónách podle funkce. Pro nejčastěji používané funkce jsou i nadále k dispozici fyzická tlačítka ve prospěch rychlejšího a intuitivnějšího ovládání.
Tlačítka používaná během řízení jsou uspořádána kolem volantu; ovladače audiosystému a klimatizace byly soustředěny na obrazovce centrálního displeje; a ovládací prvky řízení, které lze používat u stojícího vozidla, se nacházejí na středovém panelu.
Omotenashi, Takumi a Fusuma
Design, kvalita a povrchové zpracování je samozřejmě dál ukázkou tradiční omotenashi (pohostinnosti), tedy snahu předvídat potřeby člověka a vyvolávat v něm pocit vítaného hosta cestou maximálního pohodlí.
Jedná se např. o uvítací osvětlení a posloupnost rozsvěcování při spouštění vozidla, resp. osobní uvítání na multi-informačním displeji před řidičem. Systém ambientního osvětlení umožňuje volit z 64 barevných odstínů v závislosti na momentální náladě posádky.
Nové NX jako první model značky používá i elektronický zámek pro otevírání dveří. Systém nahrazuje tradiční vnitřní kliku dveří tlačítkovým spínačem, umístěným vedle loketní opěrky na panelu dveří.
Snadný způsob ovládání jediným hladkým a jednoduchým pohybem se inspiroval tradičními posuvnými příčkami ‚fusuma‘ z japonských domácností.
Vylepšení se dočkalo i ovládání elektrického víka zavazadelníku, která je nyní tišší a rychlejší – doba otevírání i zavírání se zkrátila o polovinu, tedy přibližně na čtyři sekundy.
Tradiční je naopak nejvyšší úroveň zpracování interiéru – o to se starají řemeslní mistři Takumi s uplatněním lidského hmatu, sluchu a zraku.
Promluvte si se svým vozem
Multimediální systém disponuje vylepšenou funkci rozpoznávání hlasu, reagující na dotazy a příkazy. Prostě si s Lexusem povídáte. Funkci rozpoznávání hlasu lze aktivovat jednoduše vyslovením: „Hey Lexus“, nebo pomocí displeje a spínačů na volantu.
Rozumí i kontextu: Když řeknete: „Mám hlad“, poskytne informace o restauracích v okolí. Dokáže rozpoznat i to, ze kterého sedadla byl příkaz zadán, a podle toho zareagovat, například otevřít sousední okno.
Uživatel může použít běžný hovorový jazyk, systém bude rozumět i v případě přerušení řeči nebo změny rozhodnutí. Umí 19 různých jazyků včetně češtiny.
Prémiové čalounění v kabině
V závislosti na výbavové linii jsou sedadla čalouněna vysoce kvalitní tkaninou L-fineskin v kombinaci se syntetickou kůží v černém nebo tmavě růžovém odstínu, resp. kompletně čalouněna syntetickou kůží Tahara nebo pravou kůží.
V obou případech v černé barvě, v kombinaci černé a syté krémové (s temně oranžovým prošíváním), tmavě růžové nebo oříškové (se sladěným čalouněním stropu kabiny v oříškovém odstínu).
Nabídka dekorativních výplní pak zahrnuje „Micro Dot“ se vzorem vyjadřujícím pohyb, resp. 3D černý hranol se vzhledem 3D řezby.
Dekor v provedení „Sumi Black Walnut“ (ořešák v sytě černém odstínu japonského inkoustu sumi) se vyznačuje nápadnou texturou dřeva, zatímco hliníková povrchová úprava „F Aluminium“ pro verzi F SPORT zaujme chladným a precizním vzhledem.
(Foto: Lexus)