Nejstarší stále fungující automobilová značka na světě přichází s novinkami… S novým logem, novou, prémiovou technologií nočního vidění a s novým SUV Peugeot 5008, A všechno vypadá moc dobře.
Jako značka existuje Peugeot už 211 let, z toho 171 let má ve svém logu lva. Celkem už vystřídala 10 podob, ta poslední, jedenáctá, verze se objevila letos v únoru. Představuje výraznější styl, kvalitu a eleganci. Přesně jako novinka automobilky, nové SUV 5008.
Óda ne technologie
Za poslední čtyři roky Francouzi prodali přes 300 000 kusů kompaktních „esúvéček“ 5008, čímž se tenhle kolos stal nejžádanějším evropským zbožím ve své kategorii.
Nová 5008 má ještě větší ambice – především díky podmanivému designu a nejnovějším technologiím a asistenčním prvkům.
Do řízení (ne)zasahuje aktivní systém varování při neúmyslným opuštěním jízdního pruhu.
Stejně tak systém automatického nouzového brzdění poslední generace, který rozpozná chodce a cyklisty, a to ve dne i v noci v rychlosti 5–140 km/hod, nebo systém varování před srážkou.
Nová 5008 má rovněž rozšířené rozpoznávání dopravních značek (stop, zakázaný směr jízdy, zákaz předjíždění, …), přední a zadní 360° kameru a systém, který sleduje pozornost řidiče a hlídá jeho bdělost při rychlostech nad 65 km/hod., a sice pomocí analýzy mikropohybů volantu.
A pak je tu něco, co vědci kdysi vynalezli pro armádu, následně inženýři zavedli do prémiových vozů, a teď to něco dorazilo i do „normálnějších“ aut. Noční vidění (Night Vision).
Lev a noční vidění
Noční vidění je schopnost vidět za špatných světelných podmínek – buď biologickými nebo technologickými prostředky díky kombinaci dostatečného spektrálního rozsahu či dostatečného rozsahu intenzity.
Lidem to nejde ve srovnání s mnoha zvířaty částečně proto, že lidskému oku chybí tapetum lucidum – odrazivá vrstva mezi sítnicí a cévnatkou oka. Odrazivost je založena na fyzikálních vlastnostech pojivových vláken nebo např. guaninových krystalků.
Umožňuje lepší vidění za šera a způsobuje v noci blýskavé „svícení očima“. Mají to poloopice, přežvýkavci i koně, žraloci, krokodýli a samozřejmě noční šelmy.
Lidé ale ne. Člověk sice nevidí ve tmě, což dokládá fakt, že téměř polovina všech evropských dopravních nehod se stane právě v noci, navzdory tomu, že hustota dopravy klesne klidně o 60 a více procent, zato má technologie.
Problém je, že v automobilismu patří systém nočního vidění mezi nejnovější a nejvyspělejší systémy, které donedávna patřily jen do prémiového segmentu.
Peugeot je jednou z prvních značek, která systém Night Vision do kompaktních SUV zařadila. Umožňuje rozpoznat osoby a zvířata před vozem ve tmě nebo v podmínkách s nízkou viditelností na dálku až 200–250 m, tedy více než dosah potkávacích světel.
Infračervené kamery detekují teplo „objektů“ – lidí, cyklistů, zvířata – a záběry zobrazují na digitálním přístrojovém panelu v zorném poli řidiče.