Nebudeme to přehánět, když Orient-Express nazveme králem vlaků. Jízda v jeho luxusních kupé vás přenese o století zpět, kdy v něm jezdila královský rodina, slavní umělci a bohatí podnikatelé, kteří v něm tvořili dějiny obchodu.
Poprvé vyjel z nádraží 4. října 1883 z Gare de Strasbourg v Paříži směrem k dalekému Rumunsku a Turecku.
Měl malou, ale elegantní lokomotivu Chemin de Fer de L’Est of France, dále zavazadlový vůz, dva obrovské velmi nadstandartní spací vozy, nádherný jídelní vůz s kuřáckým salonkem a vůz pro personál.
Vezl asi 40 pasažérů, pozvaných na cestu člověkem, podle jehož nápadu byl vlak sestrojen, tedy Belgičanem Georgem Nagelmackersem.
Tato první jízda plnila titulky novin díky králi Karlovi z Rumunska, který hostil všechny cestující během čekání vlaku a taky sultánovi Abdulem Hamidem II, vládci Turecka, který čekal na cestující v Konstantinopoli, v cílovém místě této výpravy.
To vše bylo natolik zajímavé, že novináři roznesli informace i fotografie po celém světě a vlak zažil svou první slávu a okamžitě získal prestižní postavení.
Byl žádaným prostředkem dopravy jen pro vybranou společnost, který si nemůže dovolit každý, a to byla hlavní výhoda i reklama zároveň.
Bohatí, slavní, aristokraté a další mocní lidé jezdili Orient-Expressem do Vídně, Budapešti, Bukurešti a někdy až do Konstantinopole, nicméně Orient-Expressem se můžete svézt i dnes.
Po Evropě jezdí dva vlaky – Venice Simplon-Orient-Express, ten má nádherné původní vozy Wagons-Lits, jezdící na několika trasách, např. Benátky – Innsbruck – Paříž – Calais nebo Benátky – Vídeň – Praha – Paříž – Calais a další.
Má celkem 17 vozů, 11 spacích, 3 restaurační, 1 barový a 2 servisní. Druhým je British Pullman, který má až 11 salonních vozů a 2 zavazadlové. Každý z nich má své jméno, výzdobu a historii.
Např. vůz Minerva je v Edwardském stylu a vůz Zena můžete znát z natáčení filmu „Agatha“ o Agathe Christie v roce 1976.
Vlak jezdí od března do listopadu. Během zimy všechny vagony prochází „faceliftingem“ a každá součástka je zkontrolována pro bezpečnost všech cestujících. Průměrná rychlost dnešních vlaků je 72 km/h a ročně svezou až 18 000 cestujících.
Posádku tvoří celkem 40 členů a ředitel vlaku. Všechno jsou to jen muži.
Francouzský šéfkuchař Christian Bodiguel, který tu pracuje od roku 1982, sice zatím michelinskou hvězdu nezískal, ale to jen proto, že jídelní vůz nesplňuje podmínky průvodce, což je stálá adresa a otevírací doba.
Ve vlaku pak dále najdete italské číšníky, anglické a francouzské stewardy a pomocný personál.
V celém vlaku samozřejmě platí dress code. Historický dekor a atmosféra Orient-Expressu vám dávají možnost obléci se ve stylu 20. a 30. let, zvláště k večeři. Pro pány je nutností alespoň tmavý oblek a kravata, popř. smoking, pro ženy pak patřičný ekvivalent.
Během dne se vyžaduje elegantní oblečení. V žádném případě nejsou povoleny jeansy, kraťasy a trička.
Jakmile do vlaku nastoupíte, ocitáte se v jiném světě. zapomenete na současnost, ocitnete se ve světě luxusu a romantiky. Pro posádku je každé vaše přání splnitelné. Je to živoucí legenda, žádný jiný vlak tuto legendu nikdy nepřekonal.
Prostě nejslavnější vlak na světě. Někteří lidé cestují i několikrát a mají už své známé stewardy, tady si klienti nestěžují ani když má vlak zpoždění, protože jsou šťastní, že mohou zůstat déle, a to už něco znamená.
Slavným Orient-Expressem totiž necestuje nikdo, kdo neumí ocenit to nejlepší. Tento velikán je tady proto, aby potěšil zraky fanoušků železnice a vozil jen vyvolené.