Úvod
Věda
Planeta země
Historie
Zajímavosti
Lifestyle
Záhady a napětí
Pod pokličkou inovačního centra: jak se vymýšlí úplně nové šampony a testují nové plenky

Dr. Sian Morris pracuje v londýnském výzkumném a inovačním centru společnosti Procter & Gamble, kde se společně s dalšími vědci podílí na vývoji nového složení šamponů pro lesklejší a poddajnější vlasy.

Zajímá vás, co předchází tomu, než se kosmetika ocitne v naší koupelně? A jak jsou testované plenky, aby vyhovovaly potřebám dětí i rodičů? Přečtěte si následující rozhovor s Dr. Sian Morris.

Jak si máme představit vývoj nového produktu? Pracujete s tím starým nebo začínáte úplně od nuly? Kdo přichází s nápady, jak vylepšit stávající produkty?

O vývoji nového produktu je potřeba přemýšlet trochu jako o cestě – nejprve si musíte určit cíl cesty, způsob, jakým cíle dosáhnete, s kým chcete cestovat a koho poznat a také počítat s tím, že na cestě vás může potkat mnoho slepých uliček, které zkomplikují vaši výpravu a navedou vás na jinou trasu, ale v závěru na vás čeká překvapivý objev a šťastné dosažení vytyčeného cíle.

Krok první: Nejprve si musíte definovat, pro kterou skupinu zákazníků je vámi vyvíjený produkt určený. U nás platí, že náš generální ředitel není náš šéf. Naším skutečným pánem je totiž zákazník, jak praví staré obchodní pořekadlo.

V prvé řadě si stanovíme, co je nutno udělat – mluvit se spotřebiteli, sledovat, jakým způsobem užívají naše produkty a požádat je, aby se svěřili s tím, co jim na produktech vadí nebo komplikuje užívání a jakou změnu by naopak uvítali.

Všechny zmíněné věci nám pomáhají inovovat produkty úspěšně a dodávat našim zákazníkům opravdové zážitky.

Krok druhý: Vytvořit vizi toho, co je skutečně možné. Je naprosto nezbytné být flexibilní a neustále reagovat na nová zjištění během vývoje produktu. Hodně jsme se naučili sledováním start-upových společností.

Vždy si během vyvíjení produktu odpovídáme na otázky – máme pokračovat v cestě? Máme se vydat jinudy? Máme se na tomto místě zastavit?

Krok třetí: Testování našich inovačních výtvorů – to může začít například metodou „in-silico“, což je počítačové modelování toho, jak může ingredience, obal nebo produkt fungovat.

Další metodou jsou laboratoře „in-vitro“ s technikami, jako je například genomika, analýza ingrediencí High Through Put. Poté pokračujeme s panelovým výzkumem, kterého se účastní dobrovolníci, nejprve v menších a poté ve větších skupinách.

Dalším ze způsobů je uspořádání vzdělávacích workshopů, kde se dozvíme opravdu hodně informací.  Většinou se během inovace setkáme s několika různými kroky, nikdy to není pouze jeden z nich.

Někdy také začneme inovovat již stávající produkt, který má správný základ a potřebuje jen lehce vylepšit.

V ostatních případech inovujeme produkt do zcela nové podoby – to se týkalo například přechodu od práškového pracího prostředku k tabletě nebo změně obyčejného kartáčku na elektrický. Přístupy se velice různí, ale vždy směřujeme ke stejnému cíli:

potěšit zákazníka a odvést dobrou práci. První plenka Pampers vznikla tak, že budoucí vynálezce vyrazil na výlet s dcerou a vnoučetem.

Během výletu si uvědomil, že musí vyvinout takovou plenku, která udrží miminko v suchu a která zjednoduší celý přebalovací proces. Od té doby, kdy spatřila první moderní plenka světlo světa, se stále snažíme vylepšovat její vlastnosti a funkce.

Jak inovované produkty testujete?

U nás platí pravidlo, že zákazník je náš pán, takže jsou samozřejmě spotřebitelé součástí procesu testování, a to od počátku až po konec vývoje nového produktu.

Testujeme však mnoha různými způsoby – od zkoumání ingrediencí až po hotové výrobky, od počítačových simulací po domácí testování, od testování na buněčných kulturách v technických centrech až po testování úklidových prostředků v reálných domácnostech… Těch způsobů je opravdu mnoho.

V našem německém inovačním centru ve Schwalbachu pořádáme pravidelné panelové diskuze rodičů kojenců, kteří odpovídají na otázky a testují plenky. Dokonce nám vrací již použité plenky, které posléze podrobujeme analýze.

Do našeho inovačního centra v Readingu přicházejí každý den muži a testují naše žiletky. Po oholení zaznamenávají plusy a mínusy holicích strojků.

K dispozici máme dokonce snímač pohybu, který zaznamenává, jakým způsobem používá člověk holicí strojek – je to podobná technologie, která například umožnila tvůrcům Pána prstenů zasazení postavy Gluma.

V bruselském inovačním centru máme stovky praček – různé typy, různé druhy vody pro co nejvěrnější simulaci různých zemí světa a místnosti nastavené na různé teploty.

Díky takto rozsáhlému testování můžeme lépe posoudit a porovnat rozdíly v praní v Evropě i ve světě.

Disponujeme také vlastní skutečnou kuchyní, koupelnou a „domovem“, takže nám lidé mohou lépe ukázat, jakým způsobem například umývají nádobí, plní myčku a jak používají náš produkt.

Dokonce jsme zažili i situace, kdy naši zaměstnanci žili s našimi zákazníky, aby jim mohli lépe porozumět a kvalitně otestovali, jak produkt funguje v reálném životě.

Jak můžete vidět, máme opravdu velké množství nejrůznějších technologií, a to od těch nejjednodušších po ty nejsložitější. Pokaždé provedeme právě tolik způsobů testování, kolik náš produkt vyžaduje, aby byl nezpochybnitelně prohlášen za bezpečný a funkční.

Často tedy zařazujeme i klinické výzkumy a technické studie. Jsme také přesvědčeni, že úspěch našeho produktu se neukáže již při prvním zakoupení, ale až tehdy, kdy si jej zákazník zakoupí podruhé.

Díky opětovnému nákupu totiž získáme zpětnou vazbu o tom, že se nám podařilo vytvořit skutečně funkční a užitečný produkt, ke kterému se zákazníci rádi vracejí.

Jaké trendy jsou aktuálně u vlasové kosmetiky?

Vlasová kosmetika je jednou z kategorií, která v současnosti zaznamenává velké množství trendů – jak v souvislosti se zkušenostmi, tak s trendy většího očekávání zákazníků ohledně toho, co může produkt dokázat.

V poslední době je také věnována velká pozornost přírodním ingrediencím – mezi zákazníky zaznamenáváme velkou touhu po používání přírodních látek, které mohou dosahovat skvělých výsledků.

My se snažíme tuto touhu naplnit a pracovat na vývoji funkčních přírodních produktů. Zajímavý je také přechod mezi péčí o pleť a péčí o vlasy. Co se týče pleti, jsme zvyklí ji čistit, exfoliovat, hydratovat a podobně.

V dnešní době si však lidé čím dál více uvědomují, že správná péče může být užitečná i pro vlasy. Naším úkolem je přimět zákazníky, aby se začali správně starat o svou pokožku hlavy.

Nejen že se budou díky správné a pravidelné péči cítit lépe, ale sníží se také pravděpodobnost, že se jim budou vytvářet lupy a další nepříjemné kožní problémy. Dobře opečovávaná pokožka hlavy je nezbytnou podmínkou pro zdravě a krásně vypadající vlasy.

Vlasy rostoucí ze zdravé pokožky jsou totiž silnější a lesklejší než ty, které rostou z pokožky, která je zaneprázdněná řešením nějaké nerovnováhy. I proto si myslíme, že naše značka Head & Shoulders je skutečným trendem.

Nese s sebou dědictví a filosofii zdravé pokožky hlavy a zachází s vlasovou péčí jako jednotným systémem – vidí zdravou pokožku jako předpoklad zdravých a krásných vlasů.

Poslední věc, kterou bych ráda zmínila, je udržitelnost. A to nejen přísad, ale i obalů. Je nesmírně důležité toto připomenout, protože lidé často opomíjí recyklaci obalů od kosmetiky.

Existuje také trend, jako například tuhé šampony a kondicionéry, v posledních letech se také začaly objevovat produkty bez vody.

Ale pro ty z nás, kteří se neobejdou bez každodenního mytí vlasů, jako jsem i já, je čím dál lepší alternativou používat opětovně naplnitelné produkty.

Z udržitelných důvodů jsme začali v Evropě prodávat produkty značky Pantene v krásných kovových obalech, které jsou designové, vysoce kvalitní a nenaruší vzhled vaší koupelny.

Další cestou za lepší udržitelností je například produkt EC30, který jsme letos představili na veletrhu CES. EC30 funguje tak, že neobsahuje žádnou vodu a lze jej použít k čištění obličeje či mytí vlasů.

Myslím si, že tyto dva zmíněné produkty budou skutečnými průlomy v oblasti ekologie a udržitelnosti.

Obsahují i vaše šampony a kondicionéry přírodní složky?

Mnoho z nich ano. Zaměřujeme se na prodej produktů, které jsou bezpečné a skutečně fungují. To však často znamená kombinaci syntetických a přírodních složek. Výběr správné přísady je naprosto stěžejní.

Velké množství přírodních ingrediencí obsahují produkty Herbal Essences, z nichž mnoho bylo ohodnoceno ve spolupráci s Royal Botanic Gardens Kew v Londýně.

Přírodní ingredience se nacházejí také v mnoha našich dalších produktech.

Co předchází změně receptury šamponu?

Jak jsem již zmínila, první věcí, kterou musíte vědět, je, čeho chcete dosáhnout a jaké jsou potřeby jednotlivých zákazníků, kteří budou daný šampon či kondicionér používat.

 Musíte také vědět, jaké potřeby má jejich pokožka hlavy – zda je náchylná k tvorbě lupů, (tento problém trápí přes 50 % všech lidí!), zda má vyšší sklony k maštění, svědění, citlivosti. Jak dlouhé jsou vlasy, pro které jsou produkty určeny?

Zda jsou rovné a jemné nebo kudrnaté a silné? Na jaké rituály je daný zákazník zvyklý a zda preferuje 2v1 nebo pravidelně užívá větší množství produktů. Jaký typ vůně preferuje – svěží, přirozenou nebo pikantní?

Existují dokonce i rozdíly v tom, jak často vlasy šamponujeme a jakým způsobem se o ně staráme.

Například moje vlasy jsou jemné a velmi rovné, takže každodenní mytí je snadné, moje kamarádka Ro z USA má naopak afroamerické vlasy a upravuje je rovně, přirozeně nebo do copů a všechny tyto úpravy mění to, co zrovna od produktu potřebuje.

Všechny tyto zmíněné věci je nutno zohlednit ještě předtím, než se vůbec pustíme do úvah o změně receptury.

Požadavky maminek na dětské plenky se také v posledních zvyšují, jak jste tomu přizpůsobili vývoj nových plenek?

Všechny maminky a všichni tatínkové chtějí pro své děti jen to nejlepší.

Nepřemýšlíme tedy pouze o tom, jak udržet obsah plenky bezpečně v plence, aniž by negativně ovlivňoval miminko, ale přemýšlíme i nad tím, jak umožnit dítěti, aby bylo zdravé, šťastné a mohlo se dobře vyvíjet a rozvíjet.

Tenčí a savější plenky umožňují dítěti lepší pohyb, jsou pohodlnější a pružný pas dítěti nijak nebrání v různých pohybech.

Zaměřujeme se na všechny věkové kategorie miminek a jejich vývojové fáze, a to od předčasně narozených miminek až po noční plenky, které zabraňují „nehodám“. K dispozici je velké množství plenek, které podporují dítě napříč různými vývojovými fázemi.

Na jaké nové inovaci právě pracujete? Co nám v nejbližší době usnadní život?

Momentálně se toho děje tolik, že je těžké vybrat jednu nebo dvě inovace. Ale myslím si, že udržitelné používání technologií bude jedním z budoucích trendů a také nám velmi usnadní život.

Podívejte se například na produkt EC30. Ještě není v prodeji v Evropě, ale v USA už ano. Jedná se o zcela unikátní produkt, který neobsahuje vodu.

Z nákupu si tedy odnášíte lehčí tašky, menší jsou i náklady na vozy a skladování, díky čemuž pomáháme snižovat naši ekologickou stopu.

Všichni chceme být udržitelní, ale často jsme zaneprázdněni jinými věcmi v našem životě – díky iniciativě P&G Innovating Sustainability můžete pomoci sobě, svému okolí i planetě, aniž byste museli nutně trávit hodiny a hodiny přemýšlením o ekologičtějších způsobech života.

Myslím, že ekologie a udržitelnost spojí výkon a technologie tak, že vzniknou skutečně revoluční produkty.

Je to stejně nepředstavitelné, jako když jsem si nedovedla v 70. nebo 80. letech ani pomyslet, že velké boxy pracího prášku vyměním za kompaktní prací tablety.

Do vědy a studií na univerzitách se v tomto a příštím desetiletí zapojí také větší množství dívek, z nichž vyrůstají budoucí inovátorky společnosti P&G.

Související články
Přesněji řečeno se správnou mírou, protože i bylinkami se lze předávkovat. Překvapeni? Stará pravda říká, že každý lék může být jedem, záleží jen na množství.   Kdy si dát pozor Především je nezbytné si předem pročíst návod na každém balení a nespoléhat jen na informace posbírané na internetu. Na obale je uvedená přesná denní dávka […]
Brooklynská uznávaná dílna MSCHF spojila své síly s tradiční automobilovou ikonou Mercedes-AMG a vytvořila limitovanou řadu nábytku s vtipným názvem „Not for Automotive Use“. Netradiční design proměňuje mřížky grilů, bezpečnostní pásy a světlomety v radikální kusy nábytku pro automobilové nadšence.   V rámci fúze automobilového inženýrství a avantgardního designu představila značka MSCHF na letošní přehlídce […]
Vůbec první sluchátka od módního domu Hermès byla vyrobena experimentálním laboratoří Hermès Ateliers Horizons. Elegantní gadget si vyžádal dva roky vývoje a chlubí se ručně šitou hovězí kůží a kovovými povrchovými úpravami inspirovanými ikonickou kabelkou Kelly. A tomu odpovídá i cena 315 000 korun.   Značka Hermès se poprové ponořila do světa prémiového zvuku a […]
Máte-li alespoň malou zahrádku, pak víte, o jaké rostlině je řeč. Ano, je to ten téměř nevymýtitelný plevel s dlouhými oddenky, časem vykvétající do vysokých bílých květenství, s nímž už léta marně bojujete.   Ale co se na bršlici kozí nohu podívat trochu jiným pohledem? Uvidíte, že hned změníte názor. Je totiž nejen jedlá a […]
reklama
Historie
Kardinál Richelieu dobýval královu pracovnu
Jeho postavu v rudém plášti zná každý milovník historických románů Alexandra Dumase. Kardinál Richelieu ovládal Francii, tahal za nitky v celé Evropě a byl nedostižným mistrem intrik.   Nebýt křehké tělesné konstituce a chatrného zdraví, nejspíš by Armand-Jean du Plessis, vévoda de Richelieu (†1642), narozený 9. září 1585, kráčel ve stopách svého otce, vysokého důstojníka. I on […]
Stoletý papež zabránil rozpadu církve
V polovině 7. století ve Středomoří vrcholí útoky muslimů. Načas do jejich rukou padne i Sicílie. Jejich nadvláda tam nebude trvat dlouho, ale stačí to, aby z ostrova musela uprchnout většina křesťanských duchovních.   Jedním z nich je i Agatho (577–681), mnich benediktinského kláštera sv. Herma v Palermu. Je mu již téměř 80 let, ale ve svém poslání […]
V Monopolech se hrálo o svobodu
Zajatí britští letci se snaží nedat najevo svou radost. Právě k nim do německého zajateckého tábora doputoval zvláštní dárek – desková hra Monopoly. Nemá jim posloužit jen k ukrácení času. Pomůže jim k útěku.   „Je vaší povinností pokusit se o útěk ze zajetí,“ vtloukali britským vojákům do hlavy při výcviku. Někteří z nich, většinou letci, dostávali za druhé […]
Italské Versailles krášlí sochy z Pompejí
„Už sám palác stojí za návštěvu Itálie,“ skládá francouzský malíř Richard de Saint-Non hold jedné z nejvelkolepějších královských rezidencí světa. Na mysli má Casertu, sídlo vybudované nedaleko Neapole, jež velikostí a nádherou soupeří s Versailles.   Neapolský panovník Karel VII. (1716–1788) pozvedne krabičku s medailony královských podobizen a vloží ji do připraveného otvoru. Před zraky tisíců přihlížejících […]
Zajímavosti
Javorový sirup: Tekuté zlato z kmene stromů
Javorový sirup je nejen sladidlo s unikátní chutí, ale také symbol tradice. Tento přírodní produkt je vyráběný především z mízy javoru cukrového, javoru červeného a javoru černého, ale někdy i z dalších druhů tohoto stromu.   Téměř všechna produkce se dnes soustředí do Spojených států amerických a Kanady, kde má výroba tohoto sirupu dlouhou historii. […]
Geniální kráska Hedy Lamarrová
Když Bůh rozdával krásu a inteligenci, u Hedy musel klimbnout, protože jí nadělil dvakrát. Jak jinak si vysvětlit, že vynález, který změnil svět, má na triku nejkrásnější žena své doby?   Ve dvanácti letech vyhraje rodačka z Vídně Hedwig Kieslerová (1914–2000) soutěž krásy, v šestnácti se vetře v Berlíně k filmu jako komparzistka. Rychle upoutá […]
Výrobu skafandrů drží v rukou módní značky!
Na návrat lidí na Měsíc čekáme už přes 50 let. Příprava mise Artemis III, která tam má dopravit posádku poprvé i s ženskou účastí, je však v plném proudu! Se startem se počítá nejdříve v září 2026, už teď ale víme, jaké obleky si s sebou astronauti přibalí na procházky po měsíčním regolitu.   Skafandr […]
Kensingtonský kámen: Byli Vikingové v Americe?
Vikingové dodnes fascinují svým bojovým uměním. Tito dávní Seveřané však byli více než jen hrůzu nahánějící nájezdníci. Zbyly po nich promyšlené obchodní cesty a proslavili se jako úžasní námořníci. Opakovaně se jim podaří přeplout Atlantik a osídlit Grónsko a Island.   Objev záhadného kamene s runovým písmem podpoří domněnky, že Vikingové mohli proniknout ještě dál […]
Záhady a napětí
Mumie Lindowského muže: Byl obětován keltským bohům?
Zabit čtyřmi různými způsoby a pohřben v temné bažině. Kdo byl muž, kterého příroda dokonale uchovala po dvě tisíciletí? Rána do hlavy, škrcení, proříznuté hrdlo a nakonec utopení. Tělo Lindowského muže ukrývá tolik otázek, kolik ran utržilo. Co nám keltská minulost skrývá pod vrstvami rašeliny? Byla to vražda, nebo rituál?   Je 24. květen 1984 […]
Zámek Mokrosuky: Rejdiště místních duchů?
Sedm kilometrů od bývalého královského města Sušice se nachází malá obec Mokrosuky…Málokdo však zřejmě ví, že v tomto klidném, poměrně řídce navštěvovaném koutu vesnické Šumavy se nachází několik skutečně strašidelných míst. Pověsti o nich navíc často mají až děsivě realistické jádro…   Zámek Mokrosuky najdeme na místě dávné vodní tvrzi, a to pravděpodobně už od […]
Černá madona z německého Altöttingu: Dokáže převzít jakékoliv trápení?
Uvnitř malebné Kaple milosti v bavorském Altöttingu stojí ikonická soška Černé Madony. Ročně za ní přicházejí miliony věřících, neboť podle místní legendy do sebe dokáže nasáknout bolest, smutek a trápení každého, kdo ji o to požádá. Skutečně její barva odráží právě její zázračné umění?   Soška vysoká asi 66 cm, oblečená v bohatě zdobeném barokním rouchu, pochází […]
Archeologická záhada: Proč bylo šestileté dítě pohřbeno se 17 zvířaty?
V městské části Slatina na jihovýchodě Brna je v roce 2006 objeven podivný hrob. Archeologové v něm nacházejí kostru asi šestiletého dítěte a stovky kostí zvířecích. O jaká zvířata se jedná? Byla snad rituálně obětována? A jaké dítě bylo uloženo do tak speciálního hrobu?   V roce 2006 objevují archeologové na území dnešního Brna hrob, […]
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Strážce mrtvých si přišel pro otcovu duši
skutecnepribehy.cz
Strážce mrtvých si přišel pro otcovu duši
Nikdy na ten sen nezapomenu. Spatřila jsem bledou tvář svého umírajícího táty a vzápětí do dveří vstoupil egyptský bůh smrti – Anubis. Rodiče provozovali kousek od Písku malou restauraci. V patře měli byt a já se tam nastěhovala v době, kdy jsem utekla od svého záletného muže i s naším malým dítětem. Bylo mi tenkrát osmadvacet. Na rozdíl od jiných nešťastných žen
Než přišel praotec Čech… U ikonické hory Říp bylo významné pohřebiště
21stoleti.cz
Než přišel praotec Čech… U ikonické hory Říp bylo významné pohřebiště
Je s ním spojována česká národní identita. Jenže role Řípu je, respektive bývala mnohem větší. Dokládají to archeologické vykopávky, jež v jeho okolí v posledních letech proběhly. Expertům se podařilo
Odmítla Burešová kuchařovu žádost o ruku?
nasehvezdy.cz
Odmítla Burešová kuchařovu žádost o ruku?
Mnozí netrpělivě čekáme, až do toho herečka ze ZOO, Eva Burešová (32), a její přítel, šéfkuchař Přemek Forejt (38), konečně praští. Asi k tomu ale hned tak nedojde. Svatbě se má údajně bránit hlavně
Uprchlé trestance z Austrálie spasila americká vlajka
historyplus.cz
Uprchlé trestance z Austrálie spasila americká vlajka
„Proboha, co teď?“ drbe si temeno hlavy kapitán. Na jeho lodi se totiž skrývá šest irských separatistů, kteří právě utekli ze žaláře, a velitel Britského královského námořnictva mu dal čtvrt hodiny na to se vzdát. S očima upřenýma do nebe najednou spatří, že má na stěžni americkou vlajku. „Když vystřelíte na mě, střílíte na ni!“
Sklo jako působivý architektonický materiál
rezidenceonline.cz
Sklo jako působivý architektonický materiál
Velkoplošné prvky ze živého transparentního materiálu stavbu osvěžují, propouštějí do jejího nitra spoustu světla, a tím zlepšují kvalitu vnitřního prostředí. Navíc významně ovlivňují vzhled budovy. Tak jako dřevo a kámen v konstrukčních řešeních zdařile zastupuje ocel, výplně z cihelného či jiného zdiva zase velmi působivě nahrazuje sklo. Jeho vizuálního benefitu v podobě zrcadlení oblohy i
Pikantní ovocné chutney
nejsemsama.cz
Pikantní ovocné chutney
Ze švestek s pikantním kořením si připravíte chutney (čti: čatní), kterému málokdo odolá. Je výborné k masu, sýrům nebo paštice. Potřebujete: ✿ 1,5 kg švestek ✿ 3 menší šalotky ✿ lžíci sádla ✿ 300 g třtinového cukru ✿ 1/2 lžičky mletého zázvoru ✿ 1–2 chil­li papričky ✿ 10 hřebíčků ✿ 2 lžičky skořice ✿ 1/4 muškátového oříšku ✿ špetku hořčičného semínka ✿ sůl ✿ 150 ml vinného octa ✿ 100 ml červeného vína 1. Do misky nasypte
Carringtonova událost: Peklo, které se může opakovat!
epochaplus.cz
Carringtonova událost: Peklo, které se může opakovat!
Noc se mění v den. Trafo stanice hoří. Elektrická síť se hroutí. Mobily ani internet nefungují. Může se to stát za rok. Za dva. Nebo zítra. Slunce není vždy kamarád. Dává nám sice světlo, teplo, život, ale přesto je to stále šelma. Země se od ní sice drží v bezpečné vzdálenosti, přesto ji občas rafne. Co dokáže,
Tradiční pečené kaštany
tisicereceptu.cz
Tradiční pečené kaštany
Chcete si doma udělat vlastní pečené kaštany? Bezva. Máme pro vás jednoduchý postup na přípravu těch nejlepších kaštanů, co jste kdy jedli. Ingredience Na tuto dobrotu potřebujete opravdu jen je
Paranormální zážitky: Nechce mě tam!
enigmaplus.cz
Paranormální zážitky: Nechce mě tam!
Pocity, které nedokážeme vysvětlit, nás často pronásledují na místech, kde se stalo něco tragického. Je možné, že duchové zemřelých zůstávají na místech, která si vybrali, a snaží se chránit svůj pros
Právě teď je ten pravý čas, když chcete začít běhat
panidomu.cz
Právě teď je ten pravý čas, když chcete začít běhat
Nikoliv 1. leden, ale spíš první zářijový týden je ideální dobou, kdy začít s pravidelným během. Počasí je ještě příjemně teplé a po létě máme spoustu energie a elánu. Správnou dobu tedy máme, teď je ještě nutné vědět, jak na to. A na co si dávat pozor. Špatný běžecký styl vám totiž může způsobit řadu
Q by Aston Martin oslavuje 60 let kabrioletů Volante exkluzivními edicemi
iluxus.cz
Q by Aston Martin oslavuje 60 let kabrioletů Volante exkluzivními edicemi
Šedesát let svobody, elegance a řevu motoru pod širým nebem. Aston Martin slaví šest dekád ikonického jména Volante, které od roku 1965 symbolizuje to nejlepší z otevřených grand tourerů. Na počest vý
Okolí hradu Kašperk: Tipy na místa, která stojí za návštěvu
epochanacestach.cz
Okolí hradu Kašperk: Tipy na místa, která stojí za návštěvu
Z Kašperských Hor se nemusíme vydat jen na hrad Kašperk, ale projít se můžeme třeba také po zeleně značené naučné Stezce strážců hranic sledující linii lehkých vojenských opevnění, takzvaných řopíků vznikajících v pohraničí od poloviny 30. let minulého století. Je vybavena informačními tabulemi, vede údolím Zlatého potoka do Řetenic a kromě opevnění si prohlédneme i stopy
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz