Dr. Sian Morris pracuje v londýnském výzkumném a inovačním centru společnosti Procter & Gamble, kde se společně s dalšími vědci podílí na vývoji nového složení šamponů pro lesklejší a poddajnější vlasy.
Zajímá vás, co předchází tomu, než se kosmetika ocitne v naší koupelně? A jak jsou testované plenky, aby vyhovovaly potřebám dětí i rodičů? Přečtěte si následující rozhovor s Dr. Sian Morris.
Jak si máme představit vývoj nového produktu? Pracujete s tím starým nebo začínáte úplně od nuly? Kdo přichází s nápady, jak vylepšit stávající produkty?
O vývoji nového produktu je potřeba přemýšlet trochu jako o cestě – nejprve si musíte určit cíl cesty, způsob, jakým cíle dosáhnete, s kým chcete cestovat a koho poznat a také počítat s tím, že na cestě vás může potkat mnoho slepých uliček, které zkomplikují vaši výpravu a navedou vás na jinou trasu, ale v závěru na vás čeká překvapivý objev a šťastné dosažení vytyčeného cíle.
Krok první: Nejprve si musíte definovat, pro kterou skupinu zákazníků je vámi vyvíjený produkt určený. U nás platí, že náš generální ředitel není náš šéf. Naším skutečným pánem je totiž zákazník, jak praví staré obchodní pořekadlo.
V prvé řadě si stanovíme, co je nutno udělat – mluvit se spotřebiteli, sledovat, jakým způsobem užívají naše produkty a požádat je, aby se svěřili s tím, co jim na produktech vadí nebo komplikuje užívání a jakou změnu by naopak uvítali.
Všechny zmíněné věci nám pomáhají inovovat produkty úspěšně a dodávat našim zákazníkům opravdové zážitky.
Krok druhý: Vytvořit vizi toho, co je skutečně možné. Je naprosto nezbytné být flexibilní a neustále reagovat na nová zjištění během vývoje produktu. Hodně jsme se naučili sledováním start-upových společností.
Vždy si během vyvíjení produktu odpovídáme na otázky – máme pokračovat v cestě? Máme se vydat jinudy? Máme se na tomto místě zastavit?
Krok třetí: Testování našich inovačních výtvorů – to může začít například metodou „in-silico“, což je počítačové modelování toho, jak může ingredience, obal nebo produkt fungovat.
Další metodou jsou laboratoře „in-vitro“ s technikami, jako je například genomika, analýza ingrediencí High Through Put. Poté pokračujeme s panelovým výzkumem, kterého se účastní dobrovolníci, nejprve v menších a poté ve větších skupinách.
Dalším ze způsobů je uspořádání vzdělávacích workshopů, kde se dozvíme opravdu hodně informací. Většinou se během inovace setkáme s několika různými kroky, nikdy to není pouze jeden z nich.
Někdy také začneme inovovat již stávající produkt, který má správný základ a potřebuje jen lehce vylepšit.
V ostatních případech inovujeme produkt do zcela nové podoby – to se týkalo například přechodu od práškového pracího prostředku k tabletě nebo změně obyčejného kartáčku na elektrický. Přístupy se velice různí, ale vždy směřujeme ke stejnému cíli:
potěšit zákazníka a odvést dobrou práci. První plenka Pampers vznikla tak, že budoucí vynálezce vyrazil na výlet s dcerou a vnoučetem.
Během výletu si uvědomil, že musí vyvinout takovou plenku, která udrží miminko v suchu a která zjednoduší celý přebalovací proces. Od té doby, kdy spatřila první moderní plenka světlo světa, se stále snažíme vylepšovat její vlastnosti a funkce.
Jak inovované produkty testujete?
U nás platí pravidlo, že zákazník je náš pán, takže jsou samozřejmě spotřebitelé součástí procesu testování, a to od počátku až po konec vývoje nového produktu.
Testujeme však mnoha různými způsoby – od zkoumání ingrediencí až po hotové výrobky, od počítačových simulací po domácí testování, od testování na buněčných kulturách v technických centrech až po testování úklidových prostředků v reálných domácnostech… Těch způsobů je opravdu mnoho.
V našem německém inovačním centru ve Schwalbachu pořádáme pravidelné panelové diskuze rodičů kojenců, kteří odpovídají na otázky a testují plenky. Dokonce nám vrací již použité plenky, které posléze podrobujeme analýze.
Do našeho inovačního centra v Readingu přicházejí každý den muži a testují naše žiletky. Po oholení zaznamenávají plusy a mínusy holicích strojků.
K dispozici máme dokonce snímač pohybu, který zaznamenává, jakým způsobem používá člověk holicí strojek – je to podobná technologie, která například umožnila tvůrcům Pána prstenů zasazení postavy Gluma.
V bruselském inovačním centru máme stovky praček – různé typy, různé druhy vody pro co nejvěrnější simulaci různých zemí světa a místnosti nastavené na různé teploty.
Díky takto rozsáhlému testování můžeme lépe posoudit a porovnat rozdíly v praní v Evropě i ve světě.
Disponujeme také vlastní skutečnou kuchyní, koupelnou a „domovem“, takže nám lidé mohou lépe ukázat, jakým způsobem například umývají nádobí, plní myčku a jak používají náš produkt.
Dokonce jsme zažili i situace, kdy naši zaměstnanci žili s našimi zákazníky, aby jim mohli lépe porozumět a kvalitně otestovali, jak produkt funguje v reálném životě.
Jak můžete vidět, máme opravdu velké množství nejrůznějších technologií, a to od těch nejjednodušších po ty nejsložitější. Pokaždé provedeme právě tolik způsobů testování, kolik náš produkt vyžaduje, aby byl nezpochybnitelně prohlášen za bezpečný a funkční.
Často tedy zařazujeme i klinické výzkumy a technické studie. Jsme také přesvědčeni, že úspěch našeho produktu se neukáže již při prvním zakoupení, ale až tehdy, kdy si jej zákazník zakoupí podruhé.
Díky opětovnému nákupu totiž získáme zpětnou vazbu o tom, že se nám podařilo vytvořit skutečně funkční a užitečný produkt, ke kterému se zákazníci rádi vracejí.
Jaké trendy jsou aktuálně u vlasové kosmetiky?
Vlasová kosmetika je jednou z kategorií, která v současnosti zaznamenává velké množství trendů – jak v souvislosti se zkušenostmi, tak s trendy většího očekávání zákazníků ohledně toho, co může produkt dokázat.
V poslední době je také věnována velká pozornost přírodním ingrediencím – mezi zákazníky zaznamenáváme velkou touhu po používání přírodních látek, které mohou dosahovat skvělých výsledků.
My se snažíme tuto touhu naplnit a pracovat na vývoji funkčních přírodních produktů. Zajímavý je také přechod mezi péčí o pleť a péčí o vlasy. Co se týče pleti, jsme zvyklí ji čistit, exfoliovat, hydratovat a podobně.
V dnešní době si však lidé čím dál více uvědomují, že správná péče může být užitečná i pro vlasy. Naším úkolem je přimět zákazníky, aby se začali správně starat o svou pokožku hlavy.
Nejen že se budou díky správné a pravidelné péči cítit lépe, ale sníží se také pravděpodobnost, že se jim budou vytvářet lupy a další nepříjemné kožní problémy. Dobře opečovávaná pokožka hlavy je nezbytnou podmínkou pro zdravě a krásně vypadající vlasy.
Vlasy rostoucí ze zdravé pokožky jsou totiž silnější a lesklejší než ty, které rostou z pokožky, která je zaneprázdněná řešením nějaké nerovnováhy. I proto si myslíme, že naše značka Head & Shoulders je skutečným trendem.
Nese s sebou dědictví a filosofii zdravé pokožky hlavy a zachází s vlasovou péčí jako jednotným systémem – vidí zdravou pokožku jako předpoklad zdravých a krásných vlasů.
Poslední věc, kterou bych ráda zmínila, je udržitelnost. A to nejen přísad, ale i obalů. Je nesmírně důležité toto připomenout, protože lidé často opomíjí recyklaci obalů od kosmetiky.
Existuje také trend, jako například tuhé šampony a kondicionéry, v posledních letech se také začaly objevovat produkty bez vody.
Ale pro ty z nás, kteří se neobejdou bez každodenního mytí vlasů, jako jsem i já, je čím dál lepší alternativou používat opětovně naplnitelné produkty.
Z udržitelných důvodů jsme začali v Evropě prodávat produkty značky Pantene v krásných kovových obalech, které jsou designové, vysoce kvalitní a nenaruší vzhled vaší koupelny.
Další cestou za lepší udržitelností je například produkt EC30, který jsme letos představili na veletrhu CES. EC30 funguje tak, že neobsahuje žádnou vodu a lze jej použít k čištění obličeje či mytí vlasů.
Myslím si, že tyto dva zmíněné produkty budou skutečnými průlomy v oblasti ekologie a udržitelnosti.
Obsahují i vaše šampony a kondicionéry přírodní složky?
Mnoho z nich ano. Zaměřujeme se na prodej produktů, které jsou bezpečné a skutečně fungují. To však často znamená kombinaci syntetických a přírodních složek. Výběr správné přísady je naprosto stěžejní.
Velké množství přírodních ingrediencí obsahují produkty Herbal Essences, z nichž mnoho bylo ohodnoceno ve spolupráci s Royal Botanic Gardens Kew v Londýně.
Přírodní ingredience se nacházejí také v mnoha našich dalších produktech.
Co předchází změně receptury šamponu?
Jak jsem již zmínila, první věcí, kterou musíte vědět, je, čeho chcete dosáhnout a jaké jsou potřeby jednotlivých zákazníků, kteří budou daný šampon či kondicionér používat.
Musíte také vědět, jaké potřeby má jejich pokožka hlavy – zda je náchylná k tvorbě lupů, (tento problém trápí přes 50 % všech lidí!), zda má vyšší sklony k maštění, svědění, citlivosti. Jak dlouhé jsou vlasy, pro které jsou produkty určeny?
Zda jsou rovné a jemné nebo kudrnaté a silné? Na jaké rituály je daný zákazník zvyklý a zda preferuje 2v1 nebo pravidelně užívá větší množství produktů. Jaký typ vůně preferuje – svěží, přirozenou nebo pikantní?
Existují dokonce i rozdíly v tom, jak často vlasy šamponujeme a jakým způsobem se o ně staráme.
Například moje vlasy jsou jemné a velmi rovné, takže každodenní mytí je snadné, moje kamarádka Ro z USA má naopak afroamerické vlasy a upravuje je rovně, přirozeně nebo do copů a všechny tyto úpravy mění to, co zrovna od produktu potřebuje.
Všechny tyto zmíněné věci je nutno zohlednit ještě předtím, než se vůbec pustíme do úvah o změně receptury.
Požadavky maminek na dětské plenky se také v posledních zvyšují, jak jste tomu přizpůsobili vývoj nových plenek?
Všechny maminky a všichni tatínkové chtějí pro své děti jen to nejlepší.
Nepřemýšlíme tedy pouze o tom, jak udržet obsah plenky bezpečně v plence, aniž by negativně ovlivňoval miminko, ale přemýšlíme i nad tím, jak umožnit dítěti, aby bylo zdravé, šťastné a mohlo se dobře vyvíjet a rozvíjet.
Tenčí a savější plenky umožňují dítěti lepší pohyb, jsou pohodlnější a pružný pas dítěti nijak nebrání v různých pohybech.
Zaměřujeme se na všechny věkové kategorie miminek a jejich vývojové fáze, a to od předčasně narozených miminek až po noční plenky, které zabraňují „nehodám“. K dispozici je velké množství plenek, které podporují dítě napříč různými vývojovými fázemi.
Na jaké nové inovaci právě pracujete? Co nám v nejbližší době usnadní život?
Momentálně se toho děje tolik, že je těžké vybrat jednu nebo dvě inovace. Ale myslím si, že udržitelné používání technologií bude jedním z budoucích trendů a také nám velmi usnadní život.
Podívejte se například na produkt EC30. Ještě není v prodeji v Evropě, ale v USA už ano. Jedná se o zcela unikátní produkt, který neobsahuje vodu.
Z nákupu si tedy odnášíte lehčí tašky, menší jsou i náklady na vozy a skladování, díky čemuž pomáháme snižovat naši ekologickou stopu.
Všichni chceme být udržitelní, ale často jsme zaneprázdněni jinými věcmi v našem životě – díky iniciativě P&G Innovating Sustainability můžete pomoci sobě, svému okolí i planetě, aniž byste museli nutně trávit hodiny a hodiny přemýšlením o ekologičtějších způsobech života.
Myslím, že ekologie a udržitelnost spojí výkon a technologie tak, že vzniknou skutečně revoluční produkty.
Je to stejně nepředstavitelné, jako když jsem si nedovedla v 70. nebo 80. letech ani pomyslet, že velké boxy pracího prášku vyměním za kompaktní prací tablety.
Do vědy a studií na univerzitách se v tomto a příštím desetiletí zapojí také větší množství dívek, z nichž vyrůstají budoucí inovátorky společnosti P&G.