Gordon Murray, legenda mezi automobilovými konstruktéry, teď dokončuje dlouho očekávaný projekt supersportu T.50. Bude to sběratelský unikát v počtu 100 kusů od muže, který se těší v automobilovém světě podobné úctě jako Elon Musk.
I když ještě nebyl představen v produkční podobě, i když nejsou známy všechny informace a i když první zákaznici dostanou auta až v lednu 2022, už teď je skoro vyprodaný. Protože na tom dělá Gordon Murray – konstruktér a duchovního nástupce McLaren F1.
Hranice 1000 kg
Právě z legendárního McLarenu F1 se T.50 inspiruje, včetně centrálně umístěné sedačky řidiče v celokarbonové vaně. Sdílí hodně myšlenek se starším McLarenem, avšak každý jednotlivý komponent, stejně jako podvozek, je vyráběn na zakázku a originál.
Hlavně díky tomu Murray stáhl hmotnost na pouhých 980 kg. Nejbližší konkurence od McLarenu nebo Ferrari mají o tři metráky víc a elektrické supersporty dokonce dvojnásobnou porci kilogramů.
„Pokud nezačnete čistým listem papíru, nemůžete získat auto pod 1000 kg. Na T.50 není jediná součástka okopírovaná.“
Větrák na všechno…
Velkou zajímavostí a technologickým podpisem Murrayho je ventilátor o průměru 400 mm na zadku. Má na starosti přísavný efekt, který urychluje proud vzduchu pod autem a vlastně ho přisává k vozovce bez nutnosti vozit na karoserii křídlo.
Zároveň zdvojnásobuje brzdný systém a díky větráku/ventilátoru se zkracuje brzdná dráha o 10 metrů z rychlosti 100 km/h. S laděním aerodynamiky pomáhali i specialisté týmu Racing Point F1 a jejich větrný tunel.
… a motor z říše snů
S dalšími odborníky, tentokrát s věhlasnou společností Cosworth, vyvinuli pohonnou jednotku. Nemá turbo, není ani hybridem, je to stará škola s úplně novým atmosférickým dvanáctiválcem o objemu 3,9 litru s výkonem 650 koní a 450 Nm., což je docela unikát.
Mimochodem Cosworth dodává mnohem větší V12 pro Valkyru od Astonu Martin. Jednotka pro T.50 je ale mnohem menší a dosahuje neuvěřitelných otáček 12 000 za min. „Bude to nejlehčí model V12, jaký byl kdy vyroben, o 60 kg lehčí než motor BMW pro F1 a také s nejvyššími otáčkami,“ říká Murray.
Jediné, co tam je navíc, je integrovaný 48V startér/generátor, napájející ventilátor po vzoru žihadla Brabham BT46B.
Naježená kštice
Všech 100 modelů T.50 bude postaveno v průběhu roku 2022 s cenovkou od 2 milionů liber. „Vzhledem k nákladům to možná bude poslední analogové superauto,“ přemítá Murray.
„Řídil jsem všechny nejnovější superkáry – jsou fantastické, ale nijak vás nedostanou, tvarem ani formou. Sedněte si zpět do F1 a vlasy na zátylku vám stoupnou. T.50 udělá totéž.“
(Zdroj: Gordon Murray)