V okně honosného paláce na křižovatce římských ulic Via di Monserrato a Via del Pellegrino je možné spatřit nesmírně krásnou dívenku. Jde o Imperii Cognati, která se zde záměrně vystavuje na odiv. Jde totiž o prostitutku.
Přehlédnout ji nelze, neboť je údajně „krásná jako sama bohyně Venuše“. Půvab a šarm zdědila po matce Dianě, jež se svého času také živila jako kurtizána. Kdo byl dívčiným otcem, není jasné.
Spekuluje se, že jím mohl být papežův ceremoniář Paris de Grassis (asi 1470–1528). Imperia (1486–1512) se každopádně velmi záhy vydá v matčiných šlépějích.
Pro nejbohatší
Přepychově zařízeným salonem se rozléhají libozvučné verše. Plynou z úst Imperie, z níž nemůže odtrhnout pohled její nejzámožnější klient. Je jím sienský bankéř Agostino Chigi (1466–1520), považovaný za nejbohatšího muže své doby.
Imperia totiž není jen tak ledajaká kurtizána. Dívku navštěvuje jen vybraná společnost vlivných a bohatých mužů. Díky Chigimu, s nímž podle všeho zplodila jednu nebo dvě dcery, si může svůj salon zřídit v paláci na dohled od centra Říma. Bankéř navíc Imperii daruje také rozlehlou vilu za městem.
Jako posedlý
Nástěnná malba je prakticky hotová. Raffael (1483–1520) trochu poodstoupí, aby si ji lépe prohlédl. Zachycuje mořskou nymfu Galateu ve velké mušli, tažené delfíny. Předlohou pro ni mu je Imperia. Ne náhodou.
Fresku totiž umělec vytvoří pro Chigiho, který si dílo kolem roku 1510 objedná do své dokončované vily Farnesiny.
Raffael krásnou kurtizánu ovšem zachytí na několika dalších dílech, mimo jiné i jako Sapfó na fresce Parnas, kterou je možné obdivovat ve Vatikánu. Zdá se, jako by jí byl nějaký čas posedlý.
Pompézní pohřeb
Nákladný smuteční obřad je v plném proudu. Řadě lidí ovšem není vůbec po chuti. „Však víte, co byla Imperia zač,“ je možné zaslechnout.
Krásná kurtizána, mezi jejíž klienty patřili také bankéř Angelo Del Bufalo (†asi 1530) nebo budoucí kardinál Jacopo Sadoleto (1477–1547), zemřela pár dní po dovršení 26 let.
Co bylo příčinou její předčasné smrti, není jasné. „Odešla bohatá, uctívaná a důstojná ve svém vlastním domě,“ poznamenává básník Pietro Aretino (1492–1556). Podle jedné z verzí spáchala sebevraždu, protože ji Chigi chtěl opustit.
(Zdroj: HISTORY revue)