Úvod
Věda
Planeta země
Historie
Zajímavosti
Lifestyle
Záhady a napětí
Stellantis uvádí na trh STLA Frame, třetí multienergetickou platformu

Jeden z největších koncernů na světě Stellantis představil svou třetí multienergetickou platformu STLA Frame, určenou pro velké pickupy a SUV, které tvoří klíčový segment v Severní Americe a na některých světových trzích.

Platforma STLA Frame je navržena tak, aby nabízela maximální dojezd 1 100 km v případě REEV (elektrický pohon s prodlužovačem dojezdu) a 800 km v případě BEV (elektrický pohon), maximální tažnou kapacitu 6 350 kg a užitečné zatížení 1 224 kg.

Vozy využívající tuto platformu navíc zvládnou i přejezdy brodů o hloubce až 61 cm, takže budou mimořádně vhodné i do náročných terénů.

Platforma STLA Frame, která je určena pro velké pick-upy, lehká užitková vozidla a SUV skupiny Stellantis, bude zpočátku nabízena s inovativní řadou pohonů, včetně BEV a REEV, avšak v budoucnu se bude platforma STLA Frame moci využívat také pro spalovací, hybridní a vodíkové pohonné systémy.

Platforma STLA Frame je určena pro velké pick-upy a SUV a je univerzální. Je kompatibilní s technologiemi vozů se spalovacími motory, stejně tak i s technologiemi vozů s hybridním, vodíkovým, elektrickým pohonem (BEV) a také s elektrickým pohonem s prodlužovačem dojezdu (REEV). Foto: Stellantis
Platforma STLA Frame je určena pro velké pick-upy a SUV a je univerzální. Je kompatibilní s technologiemi vozů se spalovacími motory, stejně tak i s technologiemi vozů s hybridním, vodíkovým, elektrickým pohonem (BEV) a také s elektrickým pohonem s prodlužovačem dojezdu (REEV). Foto: Stellantis

Systém REEV, který kombinuje baterii, přední a zadní elektrické pohonné moduly (EDM), palubní generátor a spalovací motor, umožňuje řidičům přepravovat nebo tahat těžké náklady na dlouhé vzdálenosti bez ztráty dojezdu.

Generátor bez přímého mechanického spojení mezi motorem a koly napájí moduly EDM, které pohánějí vozidlo, a podle potřeby dobíjí baterii, čímž zaručuje větší dojezd při zatížení a zároveň využívá točivého momentu elektromotorů, čímž se dynamika vozidla posouvá na novou úroveň.

„Stejně jako u platforem STLA Medium a STLA Large kombinuje STLA Frame bezprecedentní dojezd s novou úrovní kapacity a výkonu a poskytuje tak dojezd, užitečné zatížení a tažnou kapacitu na nejlepší úrovni své třídě.

Platforma STLA Frame je navržena tak, aby nabízela nejlepší vlastnosti ve své třídě, zejména dojezd 1 100 km (REEV) nebo 800 km (BEV), užitečné zatížení 1 224 kg a tažnou kapacitu 6 350 kg. Foto: Stellantis
Platforma STLA Frame je navržena tak, aby nabízela nejlepší vlastnosti ve své třídě, zejména dojezd 1 100 km (REEV) nebo 800 km (BEV), užitečné zatížení 1 224 kg a tažnou kapacitu 6 350 kg. Foto: Stellantis

Tato platforma je určena pro naše zákazníky, kteří potřebují spolehlivé a výkonné pick-upy a SUV pro přepravu svých rodin nebo provoz svých firem,“ uvedl řekl Carlos Tavares, generální ředitel skupiny Stellantis.

„Vzhledem k tomu, že na obzoru je technologie 100% elektromobilů a elektromobilů s prodlouženým dojezdem, nabízíme zákazníkům, kteří se možná zdráhají vyzkoušet svůj první elektromobil, řešení bez kompromisů.

Jsme hrdí na tento inženýrský zázrak a nemůžeme se dočkat, až ho uvidíme ožít v příští produktové prezentaci u značek Jeep a Ram.“

Inovativní konstrukce pro větší odolnost a účinnost

Platforma STLA Frame je vyrobena z moderní vysokopevnostní oceli, která nabízí vyšší odolnost a tuhost a současně nižší hmotnost. V rozšířené střední části je umístěna sada baterií a zesílené nosníky rámu podvozku chrání baterii v případě bočního nárazu.

Ochranný kryt po celé délce snižuje aerodynamický odpor, a tím maximalizuje dojezd, což podtrhuje snahu skupiny Stellantis o efektivitu při zachování výkonu.

Na platformě lze umístit kapalinou chlazené baterie s kapacitou od 159 do více než 200 kilowatthodin. Je také navržena tak, aby byla kompatibilní s budoucími technologiemi ukládání energie, což zaručuje její přizpůsobivost v příštích letech.

Přední a zadní moduly EDM, které jsou dílem skupiny Stellantis, mají výkon až 250 kW, zajišťují pohon všech kol a vůz díky nim dokáže zrychlit z 0 na 60 mil/h za 4,4 s.

Konstrukce zavěšení kol, zahrnující zejména vzduchové odpružení, nabízí optimalizovanou jízdu bez ohledu na jízdní podmínky a zatížení.

Oba moduly elektrického pohonu (EDM) nabízejí standardně pohon všech kol s pružným nezávislým zavěšením. Foto: Stellantis
Oba moduly elektrického pohonu (EDM) nabízejí standardně pohon všech kol s pružným nezávislým zavěšením. Foto: Stellantis

Hlavní údaje o platformě STLA Frame:

Celková délka: 5 488–5 941 mm

Celková šířka: 2 062 – 2 124 mm

Rozvor náprav: 3 143 – 3 690 mm

Světlá výška: 168–262 mm

Maximální průměr kol: 834/838 mm

Flexibilita nabíjení a obousměrné napájení

Platforma STLA Frame podporuje rychlé nabíjení…V konfiguracích BEV může rychlé nabíjení stejnosměrným proudem o napětí 800 V a výkonu 350 kW zvýšit dojezd o 100 mil za pouhých 10 minut, v případě REEV může rychlé nabíjení stejnosměrným proudem o napětí 400 V a výkonu 175 kW zajistit dojezd 50 mil za 10 minut.

Vozy s platformou STLA Frame nabídnou možnost obousměrného nabíjení, což umožňuje, aby baterie vozidla nabíjela jiné elektrické vozidlo, v případě nouze zásobovala elektřinou domácnost nebo dodávala elektřinu zpět do energetické sítě.

Platforma STLA Frame, poskytující velkou flexibilitu, nabízí architekturu elektromobilu pro baterie s napětím 400 V i 800 V a rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 350 kW, které umožňuje získat dojezd 100 mil za pouhých 10 minut. Foto: Stellantis
Platforma STLA Frame, poskytující velkou flexibilitu, nabízí architekturu elektromobilu pro baterie s napětím 400 V i 800 V a rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 350 kW, které umožňuje získat dojezd 100 mil za pouhých 10 minut. Foto: Stellantis

Jedinečný multienergetický přístup

Platforma STLA Frame je jednou ze čtyř globálních platforem BEV, které jsou základem strategického plánu Dare Forward 2030 skupiny Stellantis.

Po uvedení platformy STLA Medium v červenci 2023 a STLA Large v lednu 2024 umožňuje tato řada platforem Stellantis nabízet svým zákazníkům nejlepší řešení pro širokou škálu scénářů elektrifikace.

Všechny globální platformy Stellantis jsou navrženy a vyráběny pro prodloužení životnost vozů díky možnosti vyměnit chemii bateriových článků, moduly EDM, výkonovou elektroniku a řídicí software.

Jako první využívají STLA Frame vozy značek Ram a Jeep. Foto: Stellantis
Jako první využívají STLA Frame vozy značek Ram a Jeep. Foto: Stellantis

Stellantis hodlá do elektrifikace do roku 2030 investovat více než 50 miliard eur s cílem dosáhnout do roku 2030 svých ambiciózních cílů:

100% prodeje elektrických osobních automobilů značek skupiny Stellantis v Evropě a 50% prodejů elektrických vozů v rámci osobních a lehkých užitkových vozů skupiny v USA.

Foto: Stellantis
Související články
Česká budoucnost netušených výpočtů začala. Na VŠB – Technické univerzitě Ostrava byl slavnostně spuštěn první český kvantový počítač. Jmenuje se VLQ, váží stovky kilogramů, pracuje při teplotě nižší než ve vesmíru – a otevírá zcela novou kapitolu vědy i průmyslu. V Ostravě, ve zdejším národním superpočítačovém centru IT4Innovations, se 23. září 2025 odehrál okamžik, který […]
Nenápadný kousek keramiky na prstu může nahradit hodinky, platební kartu i zdravotní deník. Niceboy ONE Ultra, první chytrý prsten s integrovanými platbami, přináší do světa nositelné elektroniky funkce, které zatím nikdo jiný nedokázal spojit. Na první pohled vypadá jako obyčejný elegantní doplněk. Váží jen pár gramů, v černém keramickém provedení působí spíše jako decentní šperk […]
Toyota v Evropě otestovala a zařadila do provozu čtyři nákladní vozy s vodíkovým pohonem. Na trasách v Belgii, Nizozemsku, Německu a Francii najely přes 80 tisíc kilometrů a ušetřily více než 80 tun emisí CO₂ oproti dieselovým vozům. Vodík na dálkové trasy Čtveřice nákladních vozidel s palivovými články rozváží díly z evropského centra Toyota Parts […]
Na první pohled vypadají jako obyčejní vlci. Ale zdání klame. Na pobřeží Britské Kolumbie  na západě Kanady žije jedinečná populace „mořských vlků“ – predátorů, kteří se místo lovu jelenů a bizonů vydali na úplně jinou cestu.   Vlny a přílivy se staly jejich revírem, ryby a škeble jejich kořistí. Jsou to vlci, kteří plavou, hrabou […]
reklama
Historie
Cordouan: Udivoval král majáků luxusem i technikou?
Na skalnatém ostrůvku uprostřed zelenomodrých vod Biskajského zálivu se z moře tyčí bílá kamenná věž. Spojuje v sobě majestát katedrály, paláce a pevnosti. Jde o Cordouan, zřejmě nejkrásnější a nejpřepychovější maják světa. Uvnitř ukrývá královský apartmán i kapli s vitrážemi.    Jen dopravit sem stavební materiál je pořádná fuška. Cordouan se totiž nachází v ústí řeky Gironde, zhruba sedm […]
Zemětřesení jako boží trest? Ve zbožném Lisabonu zůstaly stát nevěstince!
Zoufalý Josef I. prochází troskami Lisabonu. Beznaděj bije do očí. Z tepajícího velkoměsta zbyla jen hromada sutin. „Je to snad boží trest?“ ptá se sám sebe šokovaný portugalský panovník.   Obyvatelé Lisabonu nemohli dospat. V kalendáři je 1. listopad, na který připadá Slavnost Všech svatých. „Lisabon neviděl hezčí ráno než onoho listopadového dne, slunce naplno zářilo, celé […]
Krvavý skrček dal jméno teroru
Velká Stalinova politická čistka v Sovětském svazu 30. let minulého století si vyžádala na milion obětí. Označením pro toto krvavé období je slovo, při jehož vyslovení dodnes běhá mráz po zádech – Ježovština.   Otec petrohradského rodáka Nikolaje Ivanoviče Ježova (1895–1940) je mistrem mnoha řemesel a dokáže se živit jako hudebník, malíř pokojů či vedoucí nevěstince. […]
Proč spadla Cválající Gertruda?
Most přes Tacomskou úžinu nedaleko amerického Seattlu má být zázrakem moderního stavitelství…„Bude to třetí nejdelší visutý most světa,“ slibuje konstruktér Leon Solomon Moisseiff, který svými nápady již inspiroval obdivovaný projekt mostu Golden Gate v San Francisku.   Zadání je ale pro něj příliš konvenční. Požadované příhradové vazníky nahrazuje modernějšími a podstatně subtilnějšími deskovými nosníky. „Most tak […]
Zajímavosti
Chattušaš: Jak padlo velkolepé město?
Sloupy dýmu stoupají k nebi a uličkami se ozývá zoufalý křik. Útoku divokých kmenů vyzbrojených železnými zbraněmi zdejší lid nedokáže vzdorovat. Výkladní skříň Chetitů počítá své poslední hodiny. Tak jsme si ještě nedávno představovali pád Chattušaše. Jenže novější výzkumy ukazují něco trochu jiného, mnohem záhadnějšího…   Francouzský archeolog Charles Texier (1802–1871) postává na kopci nad […]
Dentální nit: Od kdy ji používáme?
Už archeologické nálezy dokazují, že se naši dávní předkové zbavují nečistot mezi zuby pomocí tenkých špičatých větviček. Dnes máme větší komfort: k odstranění jídla a plaku z obtížně dostupných míst používáme dentální nit. A tu svou mají i opice!   Za vynálezce dentální niti je považován americký zubař Levi Spear Parmly (1790–1859), který už v […]
Aniva: Maják s atomovým osudem
Mlha tak hustá, že by se dala krájet. Nepřístupné pobřeží bičuje studený vítr, jemuž značně sekunduje chladná sprcha, kterou mají na svědomí mořské vlny tříštící se o skály. Veškerému marastu tiše přihlíží kdysi majestátní maják.   Skalnatý a těžko přístupný terén na jihovýchodě ruského ostrova Sachalin v severním Pacifiku nedaleko Japonska zdobí vytáhlá stavba. Anivský […]
Charleston, tanec smrti!
V polovině 20. let minulého století je na parketu fenoménem charleston. Ovšem zatímco jedni ho milují pro jeho nespoutanou energii, druzí ho odsuzují jako nevkusný a nemravný. Ve své prapůvodní podobě se sice tančí v newyorském Harlemu už kolem roku 1913, ale slávy se dočká až o 10 let později. Brzy ale získá pověst zabijáka. […]
Záhady a napětí
Prastará svatyně v Makotřasech u Prahy: Odehrávaly se v ní děsivé rituály?
Je prý starší než anglické Stonehenge a egyptské pyramidy. Záhadná svatyně nedaleko od Prahy vzbuzuje otázky, na které se dosud nikomu nepodařilo najít odpověď. Byla to nejstarší observatoř v Evropě? Probíhaly zde brutální rituály? A proč se v této oblasti opakuje řada tragických dopravních nehod?   Když se v roce 1961 kopaly základy nové silnice z Prahy […]
Dům oběšených panenek: Záhadná expozice, která má šokovat?
Na první pohled klidná zahrada v malé vsi na Vysočině se mění v děsivou galerii. Mezi větvemi stromů se houpou desítky oběšených panenek, některé bez končetin, jiné s rozbitými tvářemi. Není divu, že tohle místo vyvolává otázky: jde o bizarní umělecký záměr, osobní démony majitele, nebo snad temné varování?   Dům, který stojí na okraji […]
Alchymista a rybníkář Jakub Krčín: Zahrával si s ďáblem?
Jakub Krčín, původem z chudého zemanského rodu, se ve službách Rožmberků vypracuje až na regenta a trvale se zapíše do dějin jako jeden z nejvýznamnějších českých rybníkářů. Podle některých pověstí za to ale nevděčí jen své píli. Občas mu prý při práci asistoval sám ďábel, se kterým se spolčil…   O lidech, kteří ve své […]
Našla CIA Archu úmluvy?
Zlatá schránka s kamennými deskami, údajně obsahujícími Desatero přikázání. Archa úmluvy, nejsvětější relikvie judaismu, je jedním z nejhledanějších artefaktů v historii lidstva. Ztratila se přitom už před tisíci lety a dodnes nebyla nalezena. Nebo ano? Podle odtajněných dokumentů by na tuto otázku mohla znát odpověď americká CIA!   Uprostřed studené války, v 80. letech, se americké […]
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Romantické lázně pro dva v Česku
nejsemsama.cz
Romantické lázně pro dva v Česku
Naordinujte si odpočinek v lázních! U nás jich máme řadu – termální, radonové, sirné, slatinné i klimatické. Zjistěte, kde si užijete špičkovou péči, ale i okolní krásy přírody, a navrch trochu té romantiky. Františkovy Lázně Lázeňské pavilony, v nichž vyvěrá Františkův a Luisin pramen, patří k symbolům Františkových Lázní. Díky jednotné klasicistní architektuře mají hosté dodnes
Vyvraždili muslimové tisíce židů kvůli básni?
historyplus.cz
Vyvraždili muslimové tisíce židů kvůli básni?
„To máš za to, že našemu pánu šálíš mysl, žide!“ vykřikují útočníci, zatímco svou oběť zasypávají desítkami ran. Omráčeného vezíra pak dotáhnou na otevřené prostranství a za ruce i nohy jej hřeby přitlučou k dřevěnému kříži. Kromě něj dav berberských muslimů toho dne zmasakruje možná až tisícovku rodin z místní židovské komunity, která je v
Nebuď konzerva, jdi to tuby! Nové paštiky a pomazánky na cesty
nasehvezdy.cz
Nebuď konzerva, jdi to tuby! Nové paštiky a pomazánky na cesty
Bez příboru. Bez lednice. Bez kompromisu. Krajanka to zase rozmázla – po vaničkách přichází se sterilovanými paštikami a rostlinnými pomazánkami v tubách. Ideál do regálu i na túru.   Kdo ř
Kámen Cochno: Fascinující záhada pravěkých symbolů
enigmaplus.cz
Kámen Cochno: Fascinující záhada pravěkých symbolů
Ve Skotsku je v roce 1887 objeven kámen, později nazvaný Cochno. Má pocházet z doby bronzové a obsahuje přibližně 90 zvláštních rytin. Spirály, kolečka, tečky a přímky představují vrcholné příklady te
Batátové jednohubky s lososem
tisicereceptu.cz
Batátové jednohubky s lososem
Tak trochu jiné jednohubky se hodí třeba i pro slavnostnější příležitosti. Potřebujete 2 batáty olivový olej 100 g krémového sýru 2 lžíce smetany 50 g plátků uzeného lososa sůl, mletý pepř
Poslední dar: Pacienti s AIDS věnují svá těla vědě
21stoleti.cz
Poslední dar: Pacienti s AIDS věnují svá těla vědě
S virem HIV v těle žije asi 39 milionů lidí na světě. Antiretrovirová terapie dokáže brzdit množení viru, díky čemuž se počty lidí, kteří zemřou v souvislosti s HIV, postupně snižují. V těle však i ta
Sklo jako působivý architektonický materiál
rezidenceonline.cz
Sklo jako působivý architektonický materiál
Velkoplošné prvky ze živého transparentního materiálu stavbu osvěžují, propouštějí do jejího nitra spoustu světla, a tím zlepšují kvalitu vnitřního prostředí. Navíc významně ovlivňují vzhled budovy. Tak jako dřevo a kámen v konstrukčních řešeních zdařile zastupuje ocel, výplně z cihelného či jiného zdiva zase velmi působivě nahrazuje sklo. Jeho vizuálního benefitu v podobě zrcadlení oblohy i
Nechte pečivo dýchat
panidomu.cz
Nechte pečivo dýchat
Právě přivezli čerstvý chleba. Té vůni nejde odolat, nebo nemáme obchod za rohem, prostě stane se – a v tašce odnášíme víc, než se hned sní… Napadlo nás zjistit, jak je to vlastně s trvanlivostí čerstvého nebaleného pečiva a jak ho správně uložit doma. Trvanlivost pečiva je doba, po kterou si uchová nejen svoji nezávadnost, ale i
Legenda o krásné zámecké paní nelhala
skutecnepribehy.cz
Legenda o krásné zámecké paní nelhala
K tomu malému loveckému zámečku se váže vyprávění o paní baronce, která nad všemi drží ochrannou ruku. Pomohla i mé dceři. Ten zámeček je nenápadný, vědí o něm pouze místní. Skrývá se v lesíčku na úpatí Krušných hor. Nechal jej postavit jistý baron pro svou mladou ženu. Byla tak hodná, že se o ní říkalo, že to je samotný anděl, který
Vánoční sběratel připomene Vinnetoua i Tatru 603
iluxus.cz
Vánoční sběratel připomene Vinnetoua i Tatru 603
Možnost nakoupit nový materiál, originální vánoční dárky, ale především potkat se s přáteli, to vše opět nabídne vánoční veletrh Sběratel. Proběhne ve dnech 21. – 22. listopadu v hotelu Olympik a do P
Objevte kouzlo minulosti v Letohradu
epochanacestach.cz
Objevte kouzlo minulosti v Letohradu
Letohrad leží na úpatí Orlických hor, kde na vás dýchnou staré časy i láska k tradičnímu řemeslu. Je ideální na jednodenní výlet. Přestože Letohrad v okrese Ústí nad Orlicí působí na první pohled dost nenápadně, ve skutečnosti toho má návštěvníkům hodně co nabídnout. Svůj výlet můžete začít třeba v Muzeu řemesel, které patří mezi největší
Nemůžu spát, nemůžu jíst… Jak si strach pohraje s naší myslí?
epochaplus.cz
Nemůžu spát, nemůžu jíst… Jak si strach pohraje s naší myslí?
„Ven! Všichni ven!“ Ten hlas zní naléhavě. Dům se vzápětí otřese v základech a obrovské praskliny dávají tušit, že může jít k zemi. Jen v noční košili utíká chodbou, ale schodiště se jí zbortí před očima. Bude to štěstí v neštěstí. Ze závalu ji zraněnou, ale živou, vytáhnou o deset hodin později… Co když jsme
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz