Úvod
Věda
Planeta země
Historie
Zajímavosti
Lifestyle
Záhady a napětí
Stellantis uvádí na trh STLA Frame, třetí multienergetickou platformu

Jeden z největších koncernů na světě Stellantis představil svou třetí multienergetickou platformu STLA Frame, určenou pro velké pickupy a SUV, které tvoří klíčový segment v Severní Americe a na některých světových trzích.

Platforma STLA Frame je navržena tak, aby nabízela maximální dojezd 1 100 km v případě REEV (elektrický pohon s prodlužovačem dojezdu) a 800 km v případě BEV (elektrický pohon), maximální tažnou kapacitu 6 350 kg a užitečné zatížení 1 224 kg.

Vozy využívající tuto platformu navíc zvládnou i přejezdy brodů o hloubce až 61 cm, takže budou mimořádně vhodné i do náročných terénů.

Platforma STLA Frame, která je určena pro velké pick-upy, lehká užitková vozidla a SUV skupiny Stellantis, bude zpočátku nabízena s inovativní řadou pohonů, včetně BEV a REEV, avšak v budoucnu se bude platforma STLA Frame moci využívat také pro spalovací, hybridní a vodíkové pohonné systémy.

Platforma STLA Frame je určena pro velké pick-upy a SUV a je univerzální. Je kompatibilní s technologiemi vozů se spalovacími motory, stejně tak i s technologiemi vozů s hybridním, vodíkovým, elektrickým pohonem (BEV) a také s elektrickým pohonem s prodlužovačem dojezdu (REEV). Foto: Stellantis
Platforma STLA Frame je určena pro velké pick-upy a SUV a je univerzální. Je kompatibilní s technologiemi vozů se spalovacími motory, stejně tak i s technologiemi vozů s hybridním, vodíkovým, elektrickým pohonem (BEV) a také s elektrickým pohonem s prodlužovačem dojezdu (REEV). Foto: Stellantis

Systém REEV, který kombinuje baterii, přední a zadní elektrické pohonné moduly (EDM), palubní generátor a spalovací motor, umožňuje řidičům přepravovat nebo tahat těžké náklady na dlouhé vzdálenosti bez ztráty dojezdu.

Generátor bez přímého mechanického spojení mezi motorem a koly napájí moduly EDM, které pohánějí vozidlo, a podle potřeby dobíjí baterii, čímž zaručuje větší dojezd při zatížení a zároveň využívá točivého momentu elektromotorů, čímž se dynamika vozidla posouvá na novou úroveň.

„Stejně jako u platforem STLA Medium a STLA Large kombinuje STLA Frame bezprecedentní dojezd s novou úrovní kapacity a výkonu a poskytuje tak dojezd, užitečné zatížení a tažnou kapacitu na nejlepší úrovni své třídě.

Platforma STLA Frame je navržena tak, aby nabízela nejlepší vlastnosti ve své třídě, zejména dojezd 1 100 km (REEV) nebo 800 km (BEV), užitečné zatížení 1 224 kg a tažnou kapacitu 6 350 kg. Foto: Stellantis
Platforma STLA Frame je navržena tak, aby nabízela nejlepší vlastnosti ve své třídě, zejména dojezd 1 100 km (REEV) nebo 800 km (BEV), užitečné zatížení 1 224 kg a tažnou kapacitu 6 350 kg. Foto: Stellantis

Tato platforma je určena pro naše zákazníky, kteří potřebují spolehlivé a výkonné pick-upy a SUV pro přepravu svých rodin nebo provoz svých firem,“ uvedl řekl Carlos Tavares, generální ředitel skupiny Stellantis.

„Vzhledem k tomu, že na obzoru je technologie 100% elektromobilů a elektromobilů s prodlouženým dojezdem, nabízíme zákazníkům, kteří se možná zdráhají vyzkoušet svůj první elektromobil, řešení bez kompromisů.

Jsme hrdí na tento inženýrský zázrak a nemůžeme se dočkat, až ho uvidíme ožít v příští produktové prezentaci u značek Jeep a Ram.“

Inovativní konstrukce pro větší odolnost a účinnost

Platforma STLA Frame je vyrobena z moderní vysokopevnostní oceli, která nabízí vyšší odolnost a tuhost a současně nižší hmotnost. V rozšířené střední části je umístěna sada baterií a zesílené nosníky rámu podvozku chrání baterii v případě bočního nárazu.

Ochranný kryt po celé délce snižuje aerodynamický odpor, a tím maximalizuje dojezd, což podtrhuje snahu skupiny Stellantis o efektivitu při zachování výkonu.

Na platformě lze umístit kapalinou chlazené baterie s kapacitou od 159 do více než 200 kilowatthodin. Je také navržena tak, aby byla kompatibilní s budoucími technologiemi ukládání energie, což zaručuje její přizpůsobivost v příštích letech.

Přední a zadní moduly EDM, které jsou dílem skupiny Stellantis, mají výkon až 250 kW, zajišťují pohon všech kol a vůz díky nim dokáže zrychlit z 0 na 60 mil/h za 4,4 s.

Konstrukce zavěšení kol, zahrnující zejména vzduchové odpružení, nabízí optimalizovanou jízdu bez ohledu na jízdní podmínky a zatížení.

Oba moduly elektrického pohonu (EDM) nabízejí standardně pohon všech kol s pružným nezávislým zavěšením. Foto: Stellantis
Oba moduly elektrického pohonu (EDM) nabízejí standardně pohon všech kol s pružným nezávislým zavěšením. Foto: Stellantis

Hlavní údaje o platformě STLA Frame:

Celková délka: 5 488–5 941 mm

Celková šířka: 2 062 – 2 124 mm

Rozvor náprav: 3 143 – 3 690 mm

Světlá výška: 168–262 mm

Maximální průměr kol: 834/838 mm

Flexibilita nabíjení a obousměrné napájení

Platforma STLA Frame podporuje rychlé nabíjení…V konfiguracích BEV může rychlé nabíjení stejnosměrným proudem o napětí 800 V a výkonu 350 kW zvýšit dojezd o 100 mil za pouhých 10 minut, v případě REEV může rychlé nabíjení stejnosměrným proudem o napětí 400 V a výkonu 175 kW zajistit dojezd 50 mil za 10 minut.

Vozy s platformou STLA Frame nabídnou možnost obousměrného nabíjení, což umožňuje, aby baterie vozidla nabíjela jiné elektrické vozidlo, v případě nouze zásobovala elektřinou domácnost nebo dodávala elektřinu zpět do energetické sítě.

Platforma STLA Frame, poskytující velkou flexibilitu, nabízí architekturu elektromobilu pro baterie s napětím 400 V i 800 V a rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 350 kW, které umožňuje získat dojezd 100 mil za pouhých 10 minut. Foto: Stellantis
Platforma STLA Frame, poskytující velkou flexibilitu, nabízí architekturu elektromobilu pro baterie s napětím 400 V i 800 V a rychlé nabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu až 350 kW, které umožňuje získat dojezd 100 mil za pouhých 10 minut. Foto: Stellantis

Jedinečný multienergetický přístup

Platforma STLA Frame je jednou ze čtyř globálních platforem BEV, které jsou základem strategického plánu Dare Forward 2030 skupiny Stellantis.

Po uvedení platformy STLA Medium v červenci 2023 a STLA Large v lednu 2024 umožňuje tato řada platforem Stellantis nabízet svým zákazníkům nejlepší řešení pro širokou škálu scénářů elektrifikace.

Všechny globální platformy Stellantis jsou navrženy a vyráběny pro prodloužení životnost vozů díky možnosti vyměnit chemii bateriových článků, moduly EDM, výkonovou elektroniku a řídicí software.

Jako první využívají STLA Frame vozy značek Ram a Jeep. Foto: Stellantis
Jako první využívají STLA Frame vozy značek Ram a Jeep. Foto: Stellantis

Stellantis hodlá do elektrifikace do roku 2030 investovat více než 50 miliard eur s cílem dosáhnout do roku 2030 svých ambiciózních cílů:

100% prodeje elektrických osobních automobilů značek skupiny Stellantis v Evropě a 50% prodejů elektrických vozů v rámci osobních a lehkých užitkových vozů skupiny v USA.

Foto: Stellantis
Související články
Český výzkum opět ukázal, že ve světě potravinářské a zemědělské vědy má co nabídnout. Tým odborníků z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu, v. v. i. (CARC) vyvinul revoluční metodu. Ta dokáže během několika minut přesně zjistit, jaké alkaloidy mák obsahuje – a to z pouhých 5 miligramů rostlinného materiálu.   Na pozoruhodném výsledku se […]
Už 43 let uplynulo od chvíle, kdy se v tehdejším Československu narodilo první „dítě ze zkumavky“. Stalo se tak 4. listopadu 1982 zásluhou týmu vedeného profesorem Ladislavem Pilkou, tehdejším přednostou Centra asistované reprodukce ve Fakultní porodnici Brno. Jeho práce znamenala průlom nejen pro českou medicínu, ale i pro celý tehdejší východní blok. Dnes se díky […]
Praha, 2. října 2025 – Snižování uhlíkové stopy s sebou nese také reporting. Do hry nově vstupuje umělá inteligence, která pomáhá firmám všech velikostí sledovat a řídit jejich dopad na životní prostředí. Díky chytrým algoritmům lze odhalit plýtvání energií, optimalizovat dopravu i produkci a zároveň ušetřit nemalé náklady. Od tabulek k datové analytice Sledování uhlíkové stopy […]
Chemici z University at Albany představili nový anorganický materiál, který by se mohl stát součástí další generace pevných raketových paliv. Jmenuje se mangan-diborid (MnB₂) a podle laboratorních měření má energetickou hustotu výrazně nad stávajícími materiály – zejména ve srovnání s hliníkem, který se dnes běžně přidává do složení paliv pro pevné boostery. Tady jsou fakta: […]
reklama
Historie
Luxusní šperk: Pomander voněl, chránil i koketoval
„Libra růžových květů se na noc nechá namočit ve vodě z jeleního pižma,“ začíná slavný francouzský lékař Nostradamus svůj recept na unikátní vonnou směs…Tou se pak naplní pomander, luxusní šperk, který evropskou šlechtu provází po celá staletí.   Zkušený zlatnický mistr se sklání nad svým dílem. Z kousků zlata a stříbra nejprve tvaruje dvě perforované […]
Proč se dílo Českého Bacha nesmělo opisovat?
Pražské Klementinum bouří nadšením a na pódiu se spokojeně uklání dirigent a autor hudby. Jeho monumentálnímu alegorickému dílu ze své lóže aplauduje i císař.   V rodných Louňovicích pod Blaníkem se budoucímu hvězdnému skladateli vrcholného baroka dostává hudebního vzdělání od otce, místního kantora a varhaníka. To ale brzy talentu Jana Lukáše Zelenky (1679–1745) přestává stačit, a […]
Aztéčtí válečníci vyráželi do květinových válek
Zabít nepřítele v boji není žádné velké umění. Zajmout ho a přivést živého domů jako budoucí oběť bohům už ale ano. Bojovník, který se takto zmocní aspoň 20 soupeřů, může být přijat mezi elitu aztécké armády. Stane se orlím, nebo jaguářím válečníkem…   Jsou nejstatečnější a pro nepřátelé nejděsivější. Svůj původ odvozují od dvou božstev, […]
Tasmánský král sýrů pocházel z Čech
Mladík, stojící na přídi zaoceánské lodi, s nadějí pozoruje blížící se australské břehy. V následujících desetiletích se nejen proslaví a zbohatne, ale především naučí protinožce milovat sýry.   Potomci sedláka Josefa Vyhnálka z Hnátnice nedaleko Letohradu ve východních Čechách mají život narýsovaný dlouho dopředu…Především nejstarší syn Milan Vyhnálek (1925–2013), od něhož se v souladu s tradicí očekává, […]
Zajímavosti
Moderní fobie: Proč nám internet nahání strach?
Rtěnkou zvýrazněná ústa se stáhnou do zlostné grimasy: „Posloucháš mě vůbec?“ Jeho oči se konečně setkají s těmi jejími. Mladík s trochou nervozity položí telefon na stůl. „Co se děje tak důležitého, že nám tím kazíš rande?“ „Nic, já jen tak kouknul, co je novýho…“   Píše se rok 2006, když Američan Aza Raskin (*1984) dává světu […]
Deštníky: Vyvinou se ze slunečníků
Překážejí, zapomínáme je a někdy se mohou proměnit ve zbraň, ať už náhodou, či cíleně. Ale bez nich bychom se neobešli.   Mnoho starověkých civilizací používá ochranu před sluncem dlouho před počátkem našeho letopočtu. Nejprve jde o výsadu důležitých osob: slunečníky jsou obvykle velké a nad hlavami autorit je drží sluhové. Například v Egyptě mají […]
Jednorožci existovali! Žili ještě před 29 000 lety!
Jako většina mýtů a legend, i ta o pohádkových jednorožcích má reálný základ. Ano, bájné stvoření s dlouhým rohem uprostřed hlavy opravdu žilo. A není to ani tak dávno.   Jednorožec sibiřský, kterého poprvé popíše v roce 1809 německý paleontolog Gotthelf Fischer von Waldheim (1771–1853), dorazí do Evropy asi před 2,5 miliony let. Žije na […]
Virtuální lízátko: Jak vyrobit chuť bez chuti?
V čem virtuální realita trochu pokulhává za tou opravdovou? Nezahrnuje plně všech pět základních lidských smyslů, pohlcuje nás hlavně prostřednictví zraku a sluchu. Neznamená to však, že ostatní tři smysly by napodobit nedokázala! Jenom na to nejsme zvyklí.   Pokud jde o chuť, se zajímavým příspěvkem se pochlubí v posledních měsících mezinárodní výzkumný tým odborníků […]
Záhady a napětí
Tajemná zřícenina Sklabinského hradu: Za legendami na Velkou Fatru
Na skalnatém kopci nad slovenskou obcí Sklabinský Podzámok se tyčí ruiny kdysi mocného hradu. Zřícenina, která byla dějištěm nejednoho dramatického příběhu, je dnes tichá, zarostlá a na první pohled romantická. Jenže mezi pobořenými zdmi se ukrývají legendy o kletbách, ztracených duších a podzemních chodbách, které nikdy nebyly zcela prozkoumány. Proč bývá právě tato pevnost nazývána […]
Horký favorit na život ve vesmíru? Trpasličí planeta Ceres!
Na první pohled jen obyčejné těleso ukryté mezi Marsem a Jupiterem. Ale trpasličí planeta Ceres v sobě možná skrývá mnohem víc, než se dlouho myslelo: podzemní oceán, zdroj energie i podmínky podobné těm na Zemi. Je nejžhavějším kandidátem na mimozemský život? A co když právě z ní přišel kdysi život i k nám?   Na […]
Víly Peri: Kde je jejich tajemná země?
Vysoko v horách Pákistánu údajně leží země, kam se smrtelníkům nevyplácí vstupovat. Říká se jí Peristan, tedy Země víl Peri. Údajně v ní žijí tajemné ochránkyně horských kozorožců markhorů a krásné nelítostné soudkyně, které unášejí lidi do svého zlatého hradu. Je Peristan skutečný nebo jde jen o strašidelnou legendu? A jak je to s jeho obyvatelkami?   Podle […]
Prastará svatyně v Makotřasech u Prahy: Odehrávaly se v ní děsivé rituály?
Je prý starší než anglické Stonehenge a egyptské pyramidy. Záhadná svatyně nedaleko od Prahy vzbuzuje otázky, na které se dosud nikomu nepodařilo najít odpověď. Byla to nejstarší observatoř v Evropě? Probíhaly zde brutální rituály? A proč se v této oblasti opakuje řada tragických dopravních nehod?   Když se v roce 1961 kopaly základy nové silnice z Prahy […]
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Sklípkan, nebo tarantule? Kdo je vlastně kdo?
21stoleti.cz
Sklípkan, nebo tarantule? Kdo je vlastně kdo?
Často skloňovanými jsou v souvislosti s pavouky slova sklípkan a tarantule. Nutno však podotknout, že jde vlastně o jedny a tytéž pavouky. Sklípkani bývají totiž omylem jako tarantule označováni. Ke z
Sauna: Silné posílí, oslabeným neprospěje
panidomu.cz
Sauna: Silné posílí, oslabeným neprospěje
Zavřete oči a představte si, jak sedíte v útulné sauně na měkké lavici z exotického dřeva. Vaším tělem prochází intenzivní teplo. Páry provoněné éterickými oleji s každým nádechem jemně hladí vaše hrdlo. Saunování je totiž dávným a v dnešní uspěchané době znovu objevovaným prostředkem k obnovení a upevnění fyzických i psychických sil s blahodárnými léčivými účinky. Tři důvody,
Láska je pryč, zbyla mi jen ta písnička…
skutecnepribehy.cz
Láska je pryč, zbyla mi jen ta písnička…
Můžete plánovat, jak chcete, a stane se, že vše je najednou jinak. Nebylo příjemné, zčistajasna se ocitnout místo na rande ve špitále. Byla jsem tak zamilovaná! Bylo to romantické už proto, že se blížily Vánoce, krajina byla pocukrovaná sněhem a holé větve stromů postříbřené jinovatkou. Připadala jsem si jako v pohádce a myslela na svou svatbu. Přála jsem si
Tajemná smrt kontroverzního režiséra!
epochaplus.cz
Tajemná smrt kontroverzního režiséra!
Jako každé ráno kráčí podél pobřeží a poslouchá šum mořských vln. Ranní pohodu rozvíří vyděšený výkřik. Kousek od ní leží znetvořené tělo, málo kdo by v něm hledal jedno z velkých jmen italské kinematografie. Filmař, homosexuál a marxista – všechna tato slova vystihují italského režiséra Piera Paola Pasoliniho (1922–1975). Jeho povaha vyhledávající skandály ho však jednou doběhne.
Ostudný debakl husitů v Uhrách: Rozhádali se velitelé o kořist?
historyplus.cz
Ostudný debakl husitů v Uhrách: Rozhádali se velitelé o kořist?
Lstí obsadili Likavu, pomohl jim bývalý kastelán tohoto hradu. Pak táborité spolu se sirotky vytáhnou na jih Horních Uher. Vše probíhá hladce, nepřítel je v nedohlednu a jejich vozy se plní kořistí. Jenže u Nitry se všechno pokazí a dosud tak úspěšná výprava se promění v noční můru. Husitům se v letech 1420–1422 podařilo odrazit
Naposledy o tom, proč by měla každá žena začít ze střev
nasehvezdy.cz
Naposledy o tom, proč by měla každá žena začít ze střev
Moderní žena už dávno nepečuje jen o sebe. Stará se o partnera, děti i milované mazlíčky. A právě v tom tkví síla holistického přístupu k wellness – když je zdravá celá rodina, cítíte se spokojená a v
DS Automobiles uvádí novou limitovanou edici DS PERFORMANCE Line
iluxus.cz
DS Automobiles uvádí novou limitovanou edici DS PERFORMANCE Line
DS Automobiles otevírá 1. prosince 2025 objednávky na novou limitovanou edici DS PERFORMANCE Line, určenou pro modely DS 3 a DS 7 v České republice a pro N°4 na francouzském trhu. Tato výjimečná série
Sklo jako působivý architektonický materiál
rezidenceonline.cz
Sklo jako působivý architektonický materiál
Velkoplošné prvky ze živého transparentního materiálu stavbu osvěžují, propouštějí do jejího nitra spoustu světla, a tím zlepšují kvalitu vnitřního prostředí. Navíc významně ovlivňují vzhled budovy. Tak jako dřevo a kámen v konstrukčních řešeních zdařile zastupuje ocel, výplně z cihelného či jiného zdiva zase velmi působivě nahrazuje sklo. Jeho vizuálního benefitu v podobě zrcadlení oblohy i
Tradiční játrová paštika
tisicereceptu.cz
Tradiční játrová paštika
Chystáte oslavu nebo rodinnou sešlost? Co by to bylo za večírek bez paštiky. Oblíbená pochoutka, kterou si namažete na čerstvé pečivo a jen si vychutnáváte tu lahodnou rozplývající se chuť na jazyku.
7 kroků, jak udržet pleť svěží a zdravou
nejsemsama.cz
7 kroků, jak udržet pleť svěží a zdravou
Čas nezastavíte, ale můžete ovlivnit, jak se podepíše na vaší pleti. S tou správnou péčí může být krásná a plná života, bez ohledu na čísla v občance. Z každého rohu mrkají nové trendy a zázračné produkty slibující pleť jako z reklamy. Jenže zrcadlo občas ukáže jiný příběh. Dobrá zpráva? Není třeba revoluce. Stačí pár drobných
Advent v saské metropoli – Předvánoční Drážďany
epochanacestach.cz
Advent v saské metropoli – Předvánoční Drážďany
Toužíte po skutečné vánoční atmosféře? Vydejte se do Německa, kde mají adventní trhy dlouhou tradici a patří k těm nejpůvabnějším v Evropě. Ty nejbližší českým hranicím najdete v Drážďanech – začínají 26. 11. 2025 a potrvají do 24. 12. 2025. A stojí za to je zažít na vlastní kůži. S norimberským Christkindlesmarktem se drážďanské vánoční trhy
Kdo byl bůh Ódin a jakou měl moc? Magie v severské mytologii
enigmaplus.cz
Kdo byl bůh Ódin a jakou měl moc? Magie v severské mytologii
Jen ten nejmocnější bůh může v bitvě svým oddaným darovat vítězství i smrt. A takovým bohem je Ódin, severský vládce bojovníků, otec veškerenstva. Co však tato stěžejní postava germánské mytologie při
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz