Svět aviatiky má nový rekord. Společnost Rolls-Royce dokončila vývoj a výrobu největšího leteckého motoru na světě. Teď se bude několik let testovat v hale za 2,5 miliardy korun. Dopravní letouny by ho měly začít používat až ve 30. letech.
Demonstrátor gigantického turbodmychadlového motoru UltraFan s blankytnými lopatkami je první z celé zamýšlené nové rodiny leteckých motorů.
Masivní motor UltraFan, při jehož vývoji byly použity nové materiály, nové technologie i nové postupy, dosahuje průměru vstupní části 3,56 metru, což je o téměř 5 procent víc než, kolik má nynější rekordman General Electric GE9X.
Maximalizace a minimalizace
V Rolls-Royce spoléhají při montáži na nový robotizovaný výrobní proces, založený na 3D tisku. Díky němu mohou bez problémů vyrábět složité aerodynamické tvary lopatek, které budou z větší části z uhlíkového kompozitu, jen hrany lopatek budou stále z titanu.
Díky tomu budou lopatky UltraFanu mnohem lehčí, než například u stávajících motorů Rolls-Royce třídy Trent.
A i další srovnávací parametry jsou výjimečné:
V porovnání s jednotkami řady Trent došlo k významnému pokles spotřeby paliva – asi o čtvrtinu. O zhruba 40 procent pak klesly emise nebezpečných oxidů dusíku a emise pevných částic prakticky vymizely.
A nakonec celá konstrukce UltraFanu má asi o třetinu menší hlučnost oproti srovnatelným motorům.
UltraFany by tedy měly být mnohem levnější na provoz, měly by nabídnout mnohem větší dolet a navíc jsou mnohem šetrnější k atmosféře. Nasazení v ostrém provozu se předpokládá během 30. let.