Oba břehy Temže v Londýně spojovala kdysi stavba, označovaná za jeden z divů světa. Most, který se stal samostatnou městskou čtvrtí a také místem odporné přehlídky popravených nešťastníků.
Most v samém centru Londýna postavili už Římané v roce 46 našeho letopočtu. Byl dřevěný a vydržel téměř 1000 let, než ho v roce 1013 nechal spálit král Ethelred II. (asi 968–1016), aby zastavil postup útočících Vikingů.
Pak už to chtělo něco trvanlivějšího než dřevo. Na vybudování kamenného mostu měl zájem sám panovník Jindřich II. (1133–1189), který na financování stavby dokonce vypsal speciální daň z vlny a ovčí kůže. V roce 1176 se začíná stavět…
Můžete stavět!
Konstrukci mostu, kterému se říká Old London Bridge, tvoří 19 malých oblouků. Mostní pilíře stojí na kůlech zaražených hluboko do koryta řeky a zasypaných štěrkem.
Když je most, dlouhý 282 metrů a široký přes 7 metrů, po 33 letech konečně hotový, už dávno v Anglii nevládne Jindřich, ale Jan Bezzemek (1166–1216). Právě on vydává povolení postavit na mostě domy. Zanedlouho se po obou stranách mostu tyčí až sedmipatrové kolosy!

Zaslouží si obdiv
Domy stále přibývají a na konci 14. století už jich na Old London Bridge stojí 140. Roste také počet obyvatel a most se pozvolna stává samostatnou městskou čtvrtí.
Sídlí tu prodejci galanterie, rukavičkáři, nožíři, výrobci luků, obchodníci s textilem i hokynáři.
„Mezi mnoha slavnými památkami v této říši si žádná nezaslouží více obdivu než tento londýnský most,“ bude stavbu jednou opěvovat věhlasný anglický kartograf John Norden (asi 1547–1625). Ne vždy je však na most pěkný pohled.
Na jeho jižní bráně totiž bývají k vidění hlavy popravených vězňů, uvařené a namočené do dehtu kvůli trvanlivosti a nabodnuté na kopí. V roce 1535 se mezi ně zařadí i hlava spisovatele Thomase Morea (1478–1535), autora slavné Utopie.

Musí se nahradit
Čas plyne a provoz na mostě houstne, takže vyvstává potřeba ho regulovat. Po šesti stoletích se Londýn s těžkým srdcem rozhodne nahradit chátrající most novým.
V roce 1831 pak o 30 metrů dál vzniká elegantní moderní stavba s pěti žulovými oblouky. Zrod nového mostu je zároveň koncem toho starého, který je teprve nyní definitivně rozebrán.
