Ve východoněmeckém Eisenachu staví auta už více než století, protože v roce 1898 tu vyrobí první kus pojmenovaný po místním středověkém hradu. Wartburg.
Fabrika prosperuje 50 let, avšak to zásadní se stane po druhé světové válce. Durynsko patří pod sovětskou sféru vlivu, a po 10 letech se začne psát historie východoněmeckého wartburgu.
Model 311 je auto, které míří vstříc řidičům do všech spřátelených socialistických zemí.
Zapáchající výchoďák
První wartburgy se představí na veletrhu v Lipsku v roce 1956. Když je lidé v Československu vidí, myslí si, že jsou to „ameriky“.
Ve své době se na něj dělají pořadníky, je neobyčejně prostorný, jednoduchý, prakticky všechno se dá opravit a dá se v něm odvézt celá rodina.
Minusem je, že skoro každý wartburg má nějakou neodstranitelnou chybu – někdy někam zatéká voda, některý má nevysvětlitelně vysokou spotřebu, dalšímu nefunguje topení a všechny smrdí.
Kouřivost je pověstná, může za to princip dvoutaktního tříválcového motoru, který umožňuje i slabé jednotce o objemu 900 cm³ docela slušný výkon 27 kW. První generace se v Eisenachu vyrábí 10 let a z linek sjede téměř 260 000 vozů v 11 různých variantách.
Z téhle produkce míří 51 procent do zahraničí – konkrétně 34 procent do socialistických zemí, jako je Československo nebo Polska, zbylých 17 procent jde na Západ, jako je Finsko nebo Švédsko.
Nicméně pár vzorků se dostane i do Belgie, Dánska, Velké Británie, Ameriky i SRN.
23 let výroby
Po 10 letech, přijde doba hranatá – nový Wartburg model 353 (oficiálně 1000–353).
Ještě větší, širší a prostornější auto, třebaže Němci nenavýší ani počet válců a pořád zůstanou u dvoudobého taktu s výkonem 37 nebo 42 kW. Reklama z roku 1966 východoněmeckou limuzínu neobyčejně vychvaluje: „Jede 125 km/h, má vynikající jízdní stabilitu…
Nový Wartburg 1000. Dostatek místa pro pět cestujících. Do kufru se vejde 57 fotbalových míčů. Nejmodernější tvar karosérie.
Nový Wartburg 1000 z Eisenachu u hradu Wartburg…“ V Československu tehdy stojí 43 000 Kčs (1966), na tehdejší poměry jde o poměrně moderní vůz, jenže problém je, že se vyrábí bez výraznějších úprav dalších 23 let, až do konce 80. let.