Úvod
Věda
Planeta země
Historie
Zajímavosti
Lifestyle
Záhady a napětí
Zázraky na nebi aneb 7 leteckých katastrof se šťastným koncem

Létání patří k nejbezpečnějším způsobům dopravy, ročně při něm celosvětově zemře méně lidí než na českých silnicích. Ovšem nehody se nevyhýbají ani letadlům a jejich následky bývají povětšinou tragické. Někdy se však stane zázrak…

Srážka ve vzduchu nad Blocklesby

Kdy: 29. září 1940

Kde: nad Blocklesby v Novém Jižním Walesu v Austrálii

Co se stalo: ve vzduchu se srazila dvě letadla a zaklínila se do sebe

V prvních letech druhé světové války vzniklo jedno z mnoha leteckých výcvikových středisek ve městě Forest Hill v australském Novém Jižním Walesu.

Po absolvování základního tréninku navštěvovali piloti toto zařízení, aby se zdokonalili v technikách ovládání letadla za ztížených podmínek a lépe se tak připravili na válečné boje.

Trénovali létaní podle přístrojů, noční lety, navigaci v terénu, létání ve formaci či bombardování. První kurz započal 29. července 1940, když bylo středisko ještě ve výstavbě.

Ve výcvikovém středisku se piloti připravovali na válečné boje.
Ve výcvikovém středisku se piloti připravovali na válečné boje.

Nezdařená otočka a zaklínění

Dne 29. září 1940 vzlétly dva ze cvičných strojů Avro Anson z Forest Hillu, aby provedly let ve formaci. V obou strojích seděl vždy pilot a navigátor.

Když se v nadmořské výšce 300 metrů nad městem Blocklesby pokusili o otočku při letu nad sebou, pilot horního letadla, Graham Fuller, ztratil přehled o letadle pod sebou a došlo ke srážce. Obě letadla do sebe zůstala zaklíněná.

Motory horního stroje byly úplně vyřazeny z provozu, u spodního stroje naštěstí zůstaly plně funkční. Pilot spodního stroje, devatenáctiletý Jack Hewson, byl při srážce zraněn.

Nejlepší přistání ze všech

Horní letadlo mělo naštěstí funkční křidélka a klapky, takže se zaklíněnými stroji bylo možné přistát, o což se dvaadvacetiletý Fuller pokusil. Vyhnul se městu a po několika okruzích přistál ve velkém výběhu poblíž statku na jihozápad od Blocklesby.

Zaklíněná letadla urazila po zemi ještě asi 180 metrů, než zastavila. Dle velících důstojníků šlo o Fullerovo nejpovedenější přistání, lepší než kterékoli z těch, jež předvedl předchozí den při trénincích.

Oba stroje se podařilo opravit, zraněný pilot se stejně jako ostatní zúčastnění vrátil po vyléčení do služby.

Přistání na zamrzlém jezeře

Kdy: 20. dubna 1978

Kde: cesta z Paříže do jihokorejského Soulu přes Anchorage na Aljašce

Co se stalo: došlo k sestřelení letadla

Let: Korean Air Lines 902

Dne 20. dubna 1978 vzlétl Boeing B-707 korejských aerolinií z pařížského letiště Orly a vydal se na dlouhou cestu na západ. Mezipřistání a doplnění paliva v Anchorage na Aljašce proběhlo hladce.

Letu velel zkušený kapitán Kum Chang Kyn. Po nočním letu měl letoun následující den přistát v jihokorejském Soulu. Na palubě měl 97 cestujících a 12 členů posádky. Let probíhal klidně, až 800 km od severního pólu vznikl problém.

V blízkosti magnetického pólu přístroje v kokpitu asi nefungovaly, jak měly. Piloti se sice pokusili upravit kurz nastavený na autopilotovi, ale zřejmě chybně. Místo letu přes polární oblast se totiž letadlo prudce stočilo zpět na jih.

Opusťte sovětský vzdušný prostor

Letadlo zamířilo do sovětského vzdušného prostoru. Sovětská protivzdušná obrana si jej všimla až po několika hodinách a považovala ho za letoun RC-135 používaný během studené války k průzkumným letům.

Vyslala k němu proto dvě stíhačky Su-15. Dle sovětské verze se tyto stroje déle než dvě hodiny snažily s Boeingem neúspěšně navázat spojení.

Kapitán letadla naopak tvrdil, že když stíhačky zpozoroval, letoun zpomalil a zapnul přistávací světla, aby Sovětům naznačil, že je bude následovat.

Příkaz zněl jasně: Sestřelit!

Piloti stíhaček se snažili přesvědčit své velení, že se jedná o neškodný civilní letoun, ale marně. Dostali příkaz jej sestřelit. Letoun se navíc stáčel nad Finsko, k akci proto muselo dojít rychle.

Pilot stíhačky, Alexandr Bosov, nakonec na Boeing vypálil dvě rakety R-60. Jedna minula cíl, druhá letadlo zasáhla na konci levého křídla a urazila z něj asi čtyřmetrový kus. V důsledku toho jeden pasažér zemřel, další byli zraněni.

V roce 1983 bylo nad Sovětským svazem sestřeleno další korejské letadlo, let KAL 007. Při katastrofě zahynulo všech 269 osob na palubě.
V roce 1983 bylo nad Sovětským svazem sestřeleno další korejské letadlo, let KAL 007. Při katastrofě zahynulo všech 269 osob na palubě.

Nouzové přistání na jezeře a neuhrazená faktura

Letadlo ztratilo výšku a kleslo pod mraky, díky čemuž se ztratilo Sovětům z radaru. Dlouho hledalo místo k nouzovému přistání, až si pilot jako vhodný prostor zvolil zamrzlé jezero Korpijärvi v ruské části Karélie nedaleko města Kem.

Než přijeli záchranáři, zemřel další cestující. Rusové následně zajistili převoz pasažérů do Murmansku a poté do Helsinek, odkud odletěli do Soulu. Piloti byli propuštěni až poté, co přiznali svoji navigační chybu.

Sovětský svaz vystavil Jižní Koreji fakturu na 100 000 USD (dnes 384 100 USD, tedy asi 8,7 milionu korun) za péči o cestující. Nikdy nebyla uhrazena.

Kluzák z Gimli

Kdy: 23. července 1983

Kde: cesta z kanadské Ottawy do Edmontonu

Co se stalo: došlo palivo za letu

Let: Air Canada 143

Boeing 767 byl roku 1983 jedním z prvních strojů, které ve větší míře využívaly elektronických řídících systémů k výpočtu parametrů letu. Klasické ručičkové přístroje v něm byly nahrazeny obrazovkami.

Množství paliva kontroloval dvoukanálový ukazatel, výpočty obou kanálů byly na sobě nezávislé, a ještě se křížově porovnávaly. Výpadek jednoho kanálu ještě neznamenal, že letadlo bylo nuceno nouzově přistát.

Množství paliva ovšem muselo být v takovém případě ověřeno tzv. floatstickem neboli plovákem v nádrži. Při výpadku obou kanálů letadlo dále letět nesmělo.

Nefunkční ukazatel paliva

Den před plánovaným letem byla u letounu zjištěna nefunkčnost ukazatele paliva, ovšem technik přišel na to, že při vyřazení druhého kanálu vypnutím jeho jističe se činnost ukazatele paliva obnoví.

Pracovalo sice jen s prvním kanálem, ale letadlo bylo takto schopné letu. O vypnutí jističe informoval posádku. Dne 23. července 1983 tedy Boeing absolvoval let z Edmontonu do Montrealu s mezipřistáním v Ottawě.

Pro zpáteční cestu se ovšem vystřídala posádka, která byla o problému sice zpravena, nevěnovala mu však příliš pozornosti.

Řada špatných rozhodnutí a výpočtů

Navíc se zdejší technik rozhodl závadu vyřešit a jistič opět zapnul, ovšem nechal na něm visačku informující o jeho vypnutí. Kapitán informace, které k situaci s ukazatelem množství paliva měl, špatně vyhodnotil a rozhodl o konání letu.

Aby toho nebylo málo, přecházela Kanada v té době na metrický systém (měření v litrech a kilogramech), proto byl Boeing 767 již vybaven ukazateli v litrech a kilogramech, všechny ostatní systémy však stále pracovaly s imperiálními jednotkami (galony a librami).

Došlo tedy k nesprávnému výpočtu množství paliva, které bude pro zpáteční let nutné doplnit. Hodnoty byly velmi podhodnocené.

Vysazení obou motorů se v simulátoru netrénuje

Ve 20:09, když letadlo s 61 pasažéry a 5 členy posádky letělo ve výšce 12 500 km nad městem Red Lake v Ontariu, došlo k nevyhnutelnému. Letounu došlo palivo. Nejprve se objevily problémy s tlakem paliva v levé nádrži, o chvíli později i v pravé.

Posádka se proto rozhodla přistát na 210 km vzdáleném letišti ve Winnipegu a zahájila pomalý sestup. V tu chvíli ovšem levý motor vysadil, aby se k němu ve 20:21 přidal i pravý motor.

Ze záznamu černé skříňky je jasně slyšet, že v ten moment se v kabině rozhostilo ticho následované zvoláním „Oh, fuck!“, protože přistání při nefunkčnosti obou motorů se nenacvičuje ani na simulátorech.

Přistání jen pár metrů od závodní dráhy

V kabině přestaly fungovat všechny elektricky ovládané přístroje. Pilotovi zbyl jen magnetický kompas, umělý horizont, rychloměr a barometrický výškoměr. Stroj klesal rychlostí 800 metrů za minutu.

Jeho kapitánem byl zkušený plachtař a vlastník kluzáku Bob Pearson, který udržoval rychlost na 407 km/h.  Spolu s druhým pilotem rozhodli o nouzovém přistání na nedalekém bývalém vojenském letišti Gimli.

Netušili, že tamní dráha byla zrušená a v ten den se na ní konají závody motokár. Ve 20:38 se letoun dotkl země a zabrzdil o necelých 900 metrů dál, jen 30 metrů od závodní dráhy a diváků. Jako zázrakem nebyl nikdo vážně zraněn.

V kabině přestaly fungovat všechny přístroje.
V kabině přestaly fungovat všechny přístroje.

Nouzové přistání v pralese

Kdy: 3. září 1989

Kde: let mezi brazilským São Paulem a městem Belém

Co se stalo: špatně zadaný kurz

Let: Varig 254

Dne 3. září 1989 letěl Boeing 737 na pravidelném vnitrostátním letu z brazilského São Paula do Belému, s řadou mezipřistání. Let probíhal v pořádku, když tu náhle po odletu z Marabá stroj beze stopy zmizel z radarů.

Jeho vrak byl nalezen o dva dny později v Amazonském pralese. Co se stalo? Vinu na nehodě měl pilot, který zadal špatný kurz.

V letových plánech společnosti v té době docházelo ke změně třímístného na čtyřmístné číselné značení destinací, tedy bez desetinné čárky, k čemuž došlo během kapitánovy dovolené a on o tom nevěděl.

Pilot se ztratil z radarů, jelikož zadal špatný kurs.
Pilot se ztratil z radarů, jelikož zadal špatný kurs.

Úplně špatný kurz

V důsledku toho letoun odletěl z Marabá v kurzu 270° namísto 27° a mířil do pralesa. Piloti si dlouhou dobu svoji chybu neuvědomovali a věřili, že jsou nedaleko Belému. Ve 20:40 jim to naplno došlo.

V tu chvíli již ale měli v nádržích příliš málo paliva na to, aby mohli letadlo otočit a přistát v místě určení.

Kapitán César Garcez se proto rozhodl spotřebovat veškeré zbývající palivo v nádržích, protože neexistoval způsob, jak jej vypustit, a chtěl předejít požáru při pokusu o přistání.

Přistání mezi vrcholky stromů

I přes nepříznivé podmínky, tedy nefunkčnost některých palubních přístrojů a neosvětlení kokpitu, se mu podařilo stroj položit do vrcholků stromů deštného pralesa asi ve výšce 18patrové budovy.

Když pak letadlo padlo k zemi, utrhla se mu křídla, ale brzy se zastavilo. Pád nepřežilo 12 z celkem 54 osob na palubě. Piloti byli nejprve považováni za hrdiny, než se ukázalo, že se letadlo ocitlo v pralese jejich vinou. Havarovalo víc než 1 000 km daleko od své cílové destinace.

Kapitán visící z letadla

Kdy: 10. června 1990

Kde: let mezi anglickým Birminghamem a španělskou Málagou

Co se stalo: uvolnění čelního skla a dekomprese

Let: British Airways 5390

Když zkušený kapitán Tim Lancaster nastupoval dne 10. června 1990 do letadla British Airways k pravidelnému letu na lince Birmingham–Málaga, rozhodně netušil, co ho čeká.

Jeho kopilot, Alastair Atchinson v 8:20 provedl rutinní vzlet, aby pak předal ovládání letadla Lancasterovi. Letadlo bez problémů stoupalo a oba piloti si uvolnili bezpečnostní pásy.

Ve výšce asi 5 300 m do kokpitu vešla letuška Nigel Ogdenová, aby se obou mužů zeptala, co si dají k jídlu.

Uvolněné čelní sklo způsobilo pohromu

Když vstoupila do kabiny, ozval se hlasitý třesk. Nesprávně nainstalované čelní sklo kokpitu se uvolnilo a v kabině docházelo k dekompresi.

Tlak vzduchu vyhodil kapitána ze sedadla, horní část jeho trupu se přitom nacházela zcela mimo kokpit a byla vystavena extrémnímu chladu a větru venku. Zaklíněn zůstal pouze koleny. Autopilot nefungoval a letadlo začalo rychle klesat.

Dveře kokpitu zablokovaly ovládání škrtících klapek, a letoun se tak nedařilo zpomalit. V kabině létaly papíry a další předměty z prostoru pro cestující.

Letuška se snažila udržet kapitánovo tělo v kokpitu, ostatní personál uklidňoval cestující a připravoval je na nouzové přistání.

Hlavně držte kapitána!

V letadle nebyl dostatek kyslíku, a proto druhý pilot Atchinson zahájil rychlý nouzový sestup do letové hladiny s dostatečným tlakem vzduchu. Pak zapojil autopilota a vyslal tísňové volání. Kvůli hluku v kabině však téměř neslyšel odpověď řídicího střediska.

U letušky Nigel Osgenové se začaly rozvíjet omrzliny, proto úkol držet kapitánovo tělo převzali další členové posádky. Všichni se domnívali, že je kapitán mrtvý, ale nemohli ho pustit, báli se, že by jeho tělo mohlo vlétnout do motoru a poškodit ho.

Hrdinný kopilot a oceněné letušky

Nakonec se Atchinson domluvil s řízením letového provozu na postupu pro nouzové přistání. S letadlem dosedl na letiště v Southhamptonu se všemi 87 cestujícími a členy posádky na palubě.

Kapitán Lancaster nehodu přežil s omrzlinami, modřinami, šokem a několika zlomeninami. Letuška, která ho držela, utrpěla také omrzliny a měla poškozené oko. K dalším závažným zraněním nedošlo. Lancaster se vrátil do práce po 5 měsících.

Kopilot Atchinson a letušky Nigela Ogdenová a Susan Ginninsová byli vyznamenáni za cennou službu ve vzduchu.

Pilot utrpěl pouze omrzliny, let ale přežil.
Pilot utrpěl pouze omrzliny, let ale přežil.

Zázrak na řece Hudson

Kdy: 15. ledna 2009

Kde: cesta z New Yorku do Seattlu, USA

Co se stalo: srážka s ptáky

Let: US Airways 1549

Letoun Airbus A320 se 150 pasažéry a 5 členy posádky se 15. ledna 2009 chystal na svůj pravidelný let číslo 1549 pod hlavičkou US Airways. Jeho každodenní trasa vedla z newyorského letiště La Guardia přes Charlotte do Seattlu.

Letadlo se vzneslo z dráhy 04 v 15:25:34. Pouhou minutu a půl po startu se ale srazilo s hejnem kanadských hus bernešek velkých. Motorům, které nasály jejich těla, rázem pokles výkon. Otáčky prvního se snížily z 82 % na 36 %, u druhého na pouhých 16 %.

Zpátky se vrátit nemůžeme!

Kapitán letadla Chesley Sullenberger zapnul pomocnou energetickou jednotku APU a převzal řízení letadla. Prvního důstojníka přitom požádal, aby našel v letové příručce návod, jak mají postupovat. Ten se zároveň neúspěšně pokoušel znovu nastartovat motory.

Fungoval však jen jeden z nich. Kapitán ohlásil stav nouze a stočil letadlo doleva. Ztráta výšky bránila návratu na letiště La Guardia, stejně jako přistání na nejbližším letišti v Teterboro.

Jediná šance na záchranu

Kapitán Sullenberger, zkušený osmapadesátiletý pilot, se proto rozhodl nouzově přistát na řece Hudson, kam také při rychlosti letadla 230 km/h v 15:30:44 dosedl.

Šlo o extrémně nebezpečný manévr, zejména kvůli umístění motorů v gondolách pod křídly, což vyžaduje, aby obě strany letadla dosedly na hladinu současně a pod správným úhlem.

Naštěstí mu hrály do noty příznivé meteorologické podmínky i klidná hladina řeky, pomáhaly mu i palubní počítače.

Letadlo se srazila s hejnem hus.
Letadlo se srazila s hejnem hus.

Gratulace od dvou prezidentů

Při přistání nedošlo k žádným ztrátám na životech, zranění několika pasažérů byla jen lehká, část lidí utrpěla podchlazení, protože k nehodně došlo při mrazivém počasí, kdy teplota vzduchu dosahovala asi -7 °C. Letoun však byl zcela na odpis.

Z kapitána „Sullyho“ se stal hrdina, byl oceněn za svůj perfektní výkon, zachování chladné hlavy i bravurní ovládnutí letounu. Poblahopřáli mu hned dva prezidenti, nejen odstupující George W. Bush, ale i nově zvolený Barack Obama.

reklama
Související články
Historie velryb je jedním z největších záhad evoluce. Jak tito savci, kteří dýchají plícemi, přišli o nohy a vrátili se do moře? Na tuto otázku se pokusí odpovědět dokument Tajemné údolí velryb v Egyptě, který bude mít premiéru ve čtvrtek 29. února ve 20:00 na televizní stanici Viasat Nature. Všech 90 druhů dnes žijících velryb […]
Mnozí zmiňují divočáky, lišky, jeleny nebo dokonce medvědy. Stále častěji se s divokými zvířaty setkáváme přímo v ulicích měst. Proč se tak děje a zda je za to někdo zodpovědný, to jsou otázky, které necháme na jiných. My se raději podíváme do jiných zemí a prozkoumáme, jaká další zvířata po celém světě se přizpůsobila životu […]
Svět ukrývá mnoho pokladů a tajemství. I když objevitelů, historiků a cestovatelů je hodně, některá pozoruhodná místa jsou stále překvapením pro mnohé z nás. Neprobádané místa Ázerbájdžánu, rozmanitá historie Albánie či úchvatná atmosféra Kypru jsou jedny z míst, která nám mají co nabídnout a vyprávět. Uznávaná historička Bettany Hughes, se vydala prozkoumat pozoruhodné úkazy, o kterých jste možná doposud neslyšeli. Hora, […]
Velká jezera Severní Ameriky jsou zásobárnou pětiny světové sladké vody a páteří obrovského ekosystému, který ze všech úhlů ve třech dílech zkoumá nový kanadský dokument Nezkrocená Velká jezera. V premiéře jej uvidíte na Viasat Nature v pondělí 5. července. Hořejší jezero, Huronské jezero, Michiganské jezero, Erijské jezero, Ontarijské jezero a další menší jezera a řeky […]
reklama
reklama
Historie
Svoji Velkou zeď má i Indie
Indické království Mévár vzkvétá. Může za to mahárádža Rana Kumbha, jenž mu vládne od roku 1433. Ten táhne od jedné bitvy ke druhé a výrazně rozšiřuje hranice svého státu, který se nachází na západě dnešní Indie.   Celkem svede 56 střetnutí, v nichž ani jednou nenajde přemožitele. Počet jeho nepřátel ovšem rychle roste. Vzhledem k tomu, že hlavní […]
Hana Benešová pomáhala i pytlem brambor
Seznámili se na podzim 1905 v Paříži. Napřesrok se Eduard s dcerou železničního zřízence Annou zasnoubí. Záhy si oba změní svá křestní jména.   Zatímco Eduard Beneš (1884–1948) sáhne po zvučnějším Edvardovi, z Anny Vlčkové (1885–1974) se na jeho přání stává Hana, aby mu prý nepřipomínala bývalou láskou. V listopadu 1909 mají v Praze skromnou svatbu. […]
Napoleona III. děsil pekelný bastard
„Jaký nesmysl zas po mně bude chtít,“ povzdechne si císař Napoleon III. Právě mu oznámili, že jeho bratranec, hrabě Léon, žádá o přijetí. Tento nemanželský syn slavného Bonaparta nezná míru a nemá zábrany.   Charles Léon (1806–1881) byl prvním synem Napoleona Bonaparta (1769–1821), sice nemanželským, ale osudově důležitým. Stal se pro císaře důkazem, že je […]
Bitva u Montgisardu: Saladina zachránil jen rychlý velbloud
Záplava bojovníků v křižáckých pláštích se znenadání vrhá na překvapené muslimské vojsko. Útok je tak drtivý, že i sám sultán bere nohy na ramena a jen díky rychlému velbloudovi si zachraňuje holý život.   Uplynuly tři roky od chvíle, kdy se kurdský vojenský velitel Saláh ad-Dín Júsuf ibn Ajjúb (asi 1137–1193), známý jako Saladin neboli Zbožný, […]
Zajímavosti
Jehla: Od zvířecích kostí po 3,5metrového giganta
Pospíchá do práce a spěšně zapíná sáčko, jenže jeden z knoflíků mu spočine v ruce. Vztekle kus oblečení odhodí a ze skříně vytahuje další kousek. Knoflík ale bezpečně uloží, protože večer ho čeká rande s jehlou a nití.   Podle expertů existují desítky různých velikostí a typů. Všechny ale slouží k jediné věci, opravovat a šít oblečení! Jehly jsou […]
Jak funguje dírkový efekt?
Chroupete někdy u televize slané krekry s dírkami? Zkuste si dát dva před oči… a stane se kouzlo! Obraz uvidíte mnohem ostřejší než předtím, a dost možná i odložíte brýle!   Zkusit můžete i cedník či cokoliv jiného s malými otvory (nebo alespoň s jedním). Výsledek bude stejný! Samozřejmě nejde o žádné triky nebo čáry, […]
Tanzanit: Nejkrásnější modrý kámen
Jak název tohoto kamene napovídá, jeho naleziště leží v africké Tanzanii a je doposud jediným známým zdrojem…Odborníci na drahé kameny tvrdí, že možnost výskytu tanzanitu jinde na světě je velmi nepravděpodobná, nicméně jednoznačně vyloučená také není.   Existuje několik verzí o tom, kdo a kdy poprvé objevil tanzanit. Jedna z nich vypráví o domorodých masajských […]
Užitečný lógr: Hnojí, čistí i předpovídá budoucnost
Ať už jste milovníkem klasického „turka“, nebo kávy překapávané či z presovače, vždy vám zůstane kávová sedlina. Co s ní? Nejjednodušší řešení je ji vyhodit. Ale neukvapujte se! Není to zdaleka jenom odpad, lze ji využít mnoha praktickými způsoby.   Protože káva obsahuje řadu cenných látek, mnoho z jejích živin přechází i do takzvaného lógru. […]
Záhady a napětí
Patří záhadná lebka objevená v Severní Makedonii vlkodlakovi?
V médiích se čas od času objeví zpráva o nalezení nějakého pozoruhodného pokladu. Většinou jde o staré mince, šperky nebo jiné nálezy, které mají hlavně archeologickou a historickou hodnotu. V případě objevu staré truhly nalezené před lety v Makedonii se však badatelé nestačili divit. Co leželo uvnitř?   Pro farmáře Traycheho Draganova začíná tento den zcela všedně. Zemědělec […]
Mimozemská sekta raeliánů: Naklonovali prvního člověka?
V roce 1973 se Claude Vorilhon (*1946), známý pod pseudonymem Rael, setkává s mimozemšťanem v sopečném parku „Puy de Lassolas“ ve Francii. Tento návštěvník mu poskytuje informace o původu lidstva a pokyny k jeho budoucnosti a dává mu za úkol informovat lidstvo o tomto poselství. Takto nezačíná scénář sci-fi filmu, ale příběh jedné z nejpodivnějších sekt planety. […]
Prokletá vesnice Trasmoz: Řádily v ní čarodějnice?
Plameny rychle stravují připravenou hranici. Ve strašlivých bolestech na ní umírá domnělá čarodějnice. Jde o obyvatelku odbojné španělské vesnice Trasmoz. Podle církevních hodnostářů v ní řádí nekromanti, probíhají satanské obřady i čarodějnické sabaty. Je tomu tak? A je pravda, že obec byla prokleta se souhlasem samotného papeže?   Na vrcholku kopce se tyčí zřícenina hradu a pod […]
Pronásleduje norskou princeznu duch nacistického generála?
Princezna Martha Louise, dcera norského krále Haralda v podcastu Modern Royal šokuje posluchače, když uvede, že ji trápí duch nacistického generála. Prý na ni zírá, kdykoli je v určité místnosti v norském královském paláci. Podle jejího otce jde o Němce Wilhelma Rediesse, který se v oné místnosti zastřelil!   Princezna Martha Louise Norská (*1971) je […]
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Krkonoše nejsou jen sjezdovky
epochanacestach.cz
Krkonoše nejsou jen sjezdovky
Jedinečné navenek a přátelské uvnitř. Příroda v Krkonoších vás ihned očaruje, takže máte chuť vystoupat až na vrcholky hor. Jenže tu jsou i jiné zajímavosti… Mumlavské vodopády Na vodu nejbohatší vodopád v Krkonoších hlučně padá až do hloubky deseti metrů a ve skále ze žuly vytváří obří kotle, tzv. Čertova oka. U vodopádů najdete Mumlavskou
Varan komodský: Nejmohutnější suchozemský ještěr
21stoleti.cz
Varan komodský: Nejmohutnější suchozemský ještěr
Varanu komodskému (Varanus komodoensis) se přezdívá komodský drak. Ve skutečnosti se však nejedná o draka, ale o obřího ještěra. Je to největší, co do hmotnosti a celkové mohutnosti, žijící ještěr vůb
ROBOT Expedice Praha–Ósaka: Mise přátelství a míru na EXPO 2025
iluxus.cz
ROBOT Expedice Praha–Ósaka: Mise přátelství a míru na EXPO 2025
Na tiskové konferenci v pražském Letenském zámečku byla 27. listopadu představena jedinečná výprava nazvaná ROBOT Expedice Praha–Ósaka, která v roce 2025 spojí české a japonské kulturní hodnoty i auto
Netradiční rybí polévka
tisicereceptu.cz
Netradiční rybí polévka
Rybí polévka nesmí na štědrovečerním stole chybět, ale je načase vyzkoušet nový recept. Suroviny 1 kapří hlava 1 kapří kostra i s rybím masem 1 bobkový list 10 kuliček nového koření 10 kulič
Kvůli hloupé sázce jsem přišla o nejlepší kamarádku
skutecnepribehy.cz
Kvůli hloupé sázce jsem přišla o nejlepší kamarádku
Říkali mi – už to nepij! Měla jsem je poslechnout a nehrnout se do bláznivé sázky. Udělala jsem si pořádnou ostudu a také zničila přátelství. Znaly jsme se s Ivetou od první třídy, dokonce jsme několik let seděly spolu v jedné lavici. Když jsme se v devítce loučily a každá šla na jinou střední školu, tak jsme si slibovaly, že se
Zenová atmosféra na břehu oceánu
rezidenceonline.cz
Zenová atmosféra na břehu oceánu
Na slunném Ocean Beach v San Franciscu se nachází rezidence, jejíž interiér navrhla slovinská designérka Valery Zhavruk. Všudypřítomná paleta pozitivních emocí a harmonických barev návštěvníka provází od vstupní haly až po terasu. Mobiliář návrhářka vybírala převážně od Caffe Latte a Covet House. Hned vstupní hala dýchá typickou kalifornskou atmosférou – decentní béžové a ořechové tóny
Květiny na vánoční stůl
panidomu.cz
Květiny na vánoční stůl
Nejen kapr a cukroví, pro sváteční dojem by na prostřeném stole neměly chybět ani květiny. Klasikou je vánoční hvězda, krásná je sama o sobě, což pak teprve v parádním aranžmá. Poinsettie ve voskové misce Skutečně, miska, v níž je toto aranžmá usazené, vznikla z vosku, či spíše z parafínových svíček. Není to nic složitého a
Bývalý manžel je u Pagáčové zase ve hře!
nasehvezdy.cz
Bývalý manžel je u Pagáčové zase ve hře!
O herečku Patricii Pagáčovou (35) z Ulice by mohl znovu zabojovat Tibor Pagáč (32), se kterým nedávno oznámili rozvod. Povídá se, že vše, co mezi nimi dělalo zle, se teď u herečky změnilo jako máv
Jak království Urartu vzdorovalo přesile Asyřanů?
historyplus.cz
Jak království Urartu vzdorovalo přesile Asyřanů?
Na území dnešní Arménie a Turecka kdysi dávno existovalo království Urartu, které navzdory drsným klimatickým podmínkám a podstatně menší populaci dokázalo hospodářsky prosperovat, a navíc soupeřit s mocnou Novoasyrskou říší. Jeho hranice v době největší slávy sahaly až k Černému a Kaspickému moři. První zmínky o území Urartu pocházejí z asyrských nápisů krále Salmanassara I. (vláda přibližně v
Obdarujte je podle znamení
nejsemsama.cz
Obdarujte je podle znamení
Uprostřed nasvíceného obchodního centra si s hrůzou uvědomíte, že absolutně nevíte, co komu pořídit? Abyste neskončila u slz, hvězdy vám poradí, čím pod stromečkem potěšíte jednotlivá znamení horoskopu mezi svými blízkými. Beran 21. 3. – 20. 4. Patří k poctivým hrdinům a příčí se mu porušování pravidel, takže ho zaručeně potěšíte nějakou detektivkou s neohroženým hlavním hrdinou v čele. A pokud si
Jak funguje technika ho’oponopono?
enigmaplus.cz
Jak funguje technika ho’oponopono?
Jedná se o starou havajskou techniku k vytvoření hojnosti, zdraví, míru. Zjednodušeně znamená „narovnání“ či „nápravu chyby“. Je to proces vnitřního odstranění toxických energií s cílem nechat skrz
Rozstřílené sochy, zakázané knihy: Díla, která již neměl nikdo spatřit
epochaplus.cz
Rozstřílené sochy, zakázané knihy: Díla, která již neměl nikdo spatřit
Dunění protiletadlového arzenálu otřásá skalním masivem. Poté přijdou na řadu protitankové miny umístěné přímo k obřím nohám soch. Na 50 tun výbušnin odvede dílo zkázy. Za několik dní nezbude ze slavných afghánských Buddhů z Bámjánu téměř nic. „Sochy jsou zničeny přibližně z 90 %,“ oznamuje 10. března 2001 světu mluvčí Tálibánu Abdal Hají Mutmain…. Knihy,
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz