Prohání se jimi rychlostní vlaky, které sviští i 350 km/h. Nejdelší tunely světa jsou dlouhé jako u nás trasy mezi většími městy. Souboje v kilometrech mezi sebou svádí hlavně Evropa a Asie.
1.
Tunel: Gotthardský úpatní tunel
Kde: Švýcarsko
Délka: 57,072 kilometru
Otevřen: 2016
Popis: Japonci utřou slzu, když jim 1. června 2016 vyfouknou Švýcaři titul nejdelšího železničního tunelu světa. Ten se naplno zprovozní 11. prosince téhož roku. Gotthardská stavba, která spojuje města Erstfeld a Bodio, za 10 let spolkne asi 240 miliard korun a zemře při ní 9 lidí. Vzdálenost 57 kilometrů je stejná, jako byste u nás jeli z Prahy do Příbrami.
Tunel nekrátí jen cesty ve vnitrozemí, díky této stavbě se zrychlí i cesta ze švýcarského Curychu do italského Milána o hodinu.

2.
Tunel: Seikan
Kde: Japonsko
Délka: 53,85 kilometru
Otevřen: 1988
Popis: Japonský železniční tunel Seikan se dlouho pyšní prvenstvím nejdelšího tunelu světa. S délkou 53,85 kilometru (z toho je 23,3 km pod mořskou hladinou) spojuje ostrovy Honšú a Hokkaidó. Dostanete se s ním až 240 metrů pod hladinu a asi 100 metrů pod mořské dno. Otevřen je po 17 letech od prvního průrazu, 13. března roku 1988.
Náklady se vyšplhají na 7 miliard dolarů, což by dnes bylo 360 miliard korun.
Díky tunelu se zkrátí cesta z Tokia do Sappory o neuvěřitelných pět hodin!

3.
Tunel: Eurotunel
Kde: Lamanšský průliv
Délka: 50,45 kilometru
Otevřen: 1994
Popis: Vede Lamanšským průlivem a spojuje Francii s Velkou Británií. Eurotunel se začíná stavět v roce 1988, finální úpravy proběhnou v květnu 1994 a po sérii zátěžových testů se otevírá 14. listopadu téhož roku. U toho nemůže chybět britská královna Alžběta II. (*1926) a francouzský prezident François Mitterrand (1916–1996).
S délkou 50,45 kilometru se podmořský tunel pyšní titulem druhého nejdelšího evropského tunelu a třetího nejdelšího na světě.
Celosvětové prvenství si drží s nejdelší částí tunelu pod vodou (37,9 km).

4.
Tunel: Yulhyeon
Kde: Jižní Korea
Délka: 50,3 kilometru
Otevřen: 2016
Popis: Vysokorychlostní dráha hlavního města Jižní Korey Soulu začíná růst v roce 2011. Ambice má země veliké, původně chce vystavět nejdelší tunel na světě. Nakonec dráze mezi stanicemi Suseo a Dongtan pár kilometrů na vítězství chybí. Prvenství zůstává tedy jen doma. Prvním návštěvníkům se Yulhyeon otevře 9. prosince 2016. Chcete prosvištět rychlostní chodbičkou dlouhou 50 kilometrů?
Cestu ze startu na konečnou zvládne vlak za necelou čtvrt hodinu.
Běžně jezdí 240 km/h, může však letět až 300 km/h.

Facebook
Twitter
RSS