Francouzský král Ludvík XIII. nedokáže odtrhnout zrak od obrazu, který mu právě přinesli. „Chci ho do své ložnice. A všechny ostatní obrazy odtamtud odneste,“ přikazuje podle dobového historika panovník.
Autorem díla, na němž se nachází umírající svatý Šebestián zasažený šípem, je lotrinský malíř Georges de la Tour.
Těší se přízni samotného krále, maluje pro lotrinského vévodu, zakázky od bohatých měšťanů se mu doslova hrnou. Georges de la Tour (1593–1652), usazený ve východofrancouzském Lunéville, si na špatné živobytí rozhodně nemůže stěžovat.
Barokní mistr si na svých obrazech pohrává se šerosvitem. Práci s ním prostřednictvím svíčky, která vždy ozařuje jen část zobrazovaného děje, dovádí k dokonalosti.
Zabije ho mor
Žebráky, potulné vykladače budoucnosti nebo falešné karetní hráče s postupem let v jeho díle čím dál častěji nahrazují náboženské motivy, což souvisí s obnoveným zájmem o františkánské hnutí v Lotrinsku.
Ani pevná víra v Boha však Georgese de la Tour a jeho rodinu neochrání před morovou epidemií, jež přichází v roce 1652. Umírá malíř i jeho příbuzní. Na barokního mistra se následně zapomíná.
Objev 20. století
„Je to Guido Reni nebo Francisco de Zurbarán.“ „Ne, jistě to je Velázquez.“ „Já, pánové, vsázím na Vermeera.“ Historikové umění dlouhá léta připisují de la Tourovy obrazy jiným umělcům.
Až v roce 1915 Georgese de la Tour určuje jako autora několika děl německý kunsthistorik Hermann Voss (1884–1969). Na jeho první výstavě v roce 1934 visí 13 děl.
Dodnes jich bylo identifikováno na 40 a vesměs se nacházejí ve sbírkách těch nejprestižnějších muzeí světa, jako jsou pařížský Louvre, newyorské Metropolitní muzeum nebo Museo del Prado v Madridu.