Zlaté cihly, šperky, drahokamy i umělecká díla nesmírné hodnoty – to vše prý stále čeká na své objevitele v dávno zapomenutých skrýších.
Nacisté se na konci války snažili ze svých naloupených pokladů zachránit co nejvíce, doufali totiž, že si je po válce zase vyzvednou. Celá řada vzácných pokladů ale zůstala zapomenuta v podzemí či na mořském dně. Kam se ztratil vlak naložený zlatem a uměleckými předměty?
Píše se rok 1945 a Rudá armáda se nezadržitelně blíží k metropoli německého Slezska, dnešní Vratislavi. Němci se tehdy snaží zachránit, co se dá.
Zlato a cennosti, které nakradli při svém východním tažení, prý na vratislavském nádraží nakládají do vagonů speciálně vypraveného vlaku. Jeho cesta má pak směřovat přes protektorát do Německa, tam ale nikdy nedojel.
Kam tedy zmizelo zlato v hodnotě miliard korun? Zůstaly po něm nějaké stopy, které by mohly jeho tajemství odhalit? Podle dvojice hledačů pokladů ano!
Svědectví umírajícího vojáka
Přesně po sedmdesáti letech od konce války vzbudili Němec Andreas Richter a Polák Piotr Koper poprask v médiích, když začali opatrně tvrdit, že zlatý vlak našli ukrytý v podzemí nedaleko polského města Wałbrzychu.
Začali totiž zjišťovat, zda při vyzvednutí pokladu budou mít nárok na deset procent nálezného. Nakonec se ukázalo, že to nebude tak jednoduché.
Dvojice badatelů měla v ruce jen snímky z georadaru, které měly ukazovat sto metrů dlouhou vlakovou soupravu, zasypanou pod zemí. Kde přesně tajemný vlak hledat, jim pak prý „na smrtelné posteli“ prozradil člověk, který sám vlak pomáhal schovat.
Navrch jim dal i náčrt s polohou skrýše. Podle tohoto svědectví zůstala souprava zasypaná ve starých železničních tunelech, což má potvrzovat polská drážní mapa z roku 1926, která v místech, kde dvojice pátrala pomocí georadaru, ukazuje vjezd do tunelu.
Ten se nacházel nedaleko trasy, kterou dnes běžně projíždějí vlaky, celá oblast je ale zarostlá a obtížně přístupná. To, co mělo být dříve tunelem, vypadá jen jako malé návrší.
Zapojuje se i armáda
Odborníci i úřady ihned po zveřejnění zprávy varovali každého, kdo by se chtěl do hledání pohřbeného vlaku pustit. Pokud se totiž opravdu jedná o německý obrněný vlak, okolí bude zcela jistě již od války zaminováno.
„Téměř s jistotou lze říct, že celý, zatím skrytý vlak bude zaminovaný.
Proto vyzývám všechny, kdo se ho pokoušejí nalézt, aby až do zajištění naleziště upustili od této aktivity, protože jejich životy jsou v ohrožení,“ uvedl tehdy náměstek polského ministra kultury Piotr Zuchowski.
Polská armáda se nakonec po dohodě s vládou rozhodla udělat konec spekulacím a místo domnělého nálezu pořádně prozkoumat. Dvojice badatelů navíc začala tvrdit, že se v tunelech mají skrývat dokonce dva vlaky!
Úřady nakonec udělily povolení k průzkumu a do oblasti bylo vysláno celkem 70 lidí, kteří kopali na daném místě pod dohledem archeoložky. Dostali se až do devítimetrové hloubky. Jediné, co našli, byly staré izolátory, střepy a zbytky kolejí.
Mýlily se moderní radary?
Jak je tedy možné, že oba badatelé měli k dispozici snímky ukazující, že v podzemí skutečně něco je? Vždyť podobný výsledek ukázala i pozdější měření odborníků. Jedno vysvětlení by tu bylo.
Na snímcích se ukazovalo cosi, co lze považovat za dutinu s klenutým stropem. Podle odborníků však podobný odraz na radarovém snímku mohou zanechat i nejrůznější horniny. Například jíl, který byl do oblého tvaru kdysi náhodně natlačen třetihorním ledovcem.
Po několika letech bezvýsledného pátrání se nakonec rozešla i dvojice badatelů, která původně nález vlaku ohlásila. I když však Andreas Richter pátrání po vlaku v železničních tunelech u Wałbrzychu vzdal, rozhodně v něj nepřestává věřit.
„Jsem si z 95 procent jistý, že existuje,“ řekl Richter médiím. Kde by ale mohl být? Kupodivu se hned nedaleko nachází další zvláštní lokalita, která by mohla dost dobře posloužit i jako úkryt zlatého vlaku!
Zajel vlak do podzemní továrny?
Podle určitých svědectví totiž měl zlatý vlak při své cestě do Česka odbočit. Mělo se tak konkrétně stát na kilometru 65,1 u Walbrzychu a souprava pak zajela do jedné z podzemních štol rozsáhlého komplexu Riese, jenž v okolí Walbrzychu vznikl během války.
Příjezdová kolej pak prý byla zahrnuta tunami zeminy, vjezd do štoly zaminován a 150 metrů dlouhý vlak už nikdo nikdy neviděl.
Reise je největším nacistickým podzemním komplexem v Dolním Slezsku a hledat zde i něco tak velkého, jako je vlak, není vůbec jednoduché. V podzemí se nachází šest hlavních dlouhých štol a o účelu celého komplexu vznikají už od konce války jen samé spekulace.
Po dobytí Berlína totiž Rusové odvezli veškerou dokumentaci o stavbě. Nelze tedy vyloučit, že rozsáhlé podzemní štoly, které nebyly dosud úplně prozkoumány, mohou skrývat i legendární zlatý vlak.