V porovnání s benzínem nabízí metanol zážehovým motorům dokonalejší vlastnosti, a to hlavně díky lepší tepelné účinnosti. Stojí za nimi vyšší oktanové číslo i větší vydávané teplo.
Metanol a etanol hoří při nižších teplotách než benzín. Obě kapaliny jsou také v porovnání s benzínem méně těkavé, což je pro uživatele sice bezpečnější, ale nemusí to být vždy zcela výhodné, např. v mrazivém počasí bude náročnější motor nastartovat.
Mnoho skrytých výhod
Výroba metanolu je levnější než výroba benzínu, a navíc může být vyroben z místních obnovitelných zdrojů. Metanolové články by také teoreticky mohly poskytovat jeden z nejdelších dojezdů (800–1200 km).
Není bez zajímavosti, že čistý metanol se pravidelně používá např. při závodech Monster Trucků, v klubech USAC nebo Champcars.
Integrace metanolu do současných sítí čerpacích stanic by byla velmi snadná, také jeho transport by nebyl problematický, je to kapalina stejně jako benzín, manipulace s ním tak nečiní žádné potíže.
Produkce škodlivých emisí během provozu je oproti benzinovým motorům výrazně nižší.
Navíc již v 60. letech se v USA metanol běžně přidával do pohonných hmot, minimální požadavky se např. pohybovaly od 0,3 % v Ohiu do 2,7 % v Arizoně. V případě etanolu se některé státy dostávaly i na 10 %.
Benzín, nebo metanol?
Na rozdíl od benzínu nabízí metanol v automobilovém průmyslu mnohem více výhod. Proč však dosud nenahradil současné pohonné hmoty? Nepojí se s ním totiž jen pozitiva, jednou z jeho nevýhod je nižší energetický obsah, který činí 19,7 MJ/kg, a také tzv. stechiometrický poměr vzduchu k palivu 6,24:1.
Dalším mínusem je skladování metanolu. Je potřeba ho uchovávat za specifických podmínek, aby se předešlo korozivním účinkům, které má.
Od výrobce k zákazníkům
Pro případnou distribuci by bylo nutné vybudovat infrastrukturu.
A přestože by její vznik měl nezanedbatelný ekologický dopad, byl by podle dánské studie provoz jak automobilů, tak celé potřebné infrastruktury ekologicky šetrnější, než v případě automobilů na vodíkový pohon.
Ty mají sice nulové emise přímo v automobilech, ale výroba, doprava a skladování vodíku představuje větší zátěž, než je tomu v případě metanolu.
Metanol a elektromobily?
Někteří technici se domnívají, že pro elektromobily využívající elektřinu, kterou si za jízdy vyrábějí, nebude elektřina z akumulátorů dostačující, protože baterie stále nejsou na požadující úrovní, aby zvládaly náročnější úkony, které po nich moderní technika vyžaduje.
Většinou se využívají vodíkové články, ale během posledních několika měsíců se na scéně objevila již i vozidla využívající právě metanolové články.