V roce 2050 bude na planetě Zemi žít více než 10 miliard lidí a 70 procent z nich bude žít ve městech. Města budoucnosti se proto budou čím dál více podobat Hong Kongu.
Budou sice maximálně vyspělá, jenže si budou muset poradit s velkou hustotou obyvatelstva, tedy zařídit, aby na relativně malém prostoru mohlo kvalitně žít co nejvíce lidí.
Hong Kong je rychle se rozvíjející a živé město. Jenže je také přelidněné. Žije tu sedm milionů lidí, většinou v malých bytech ve výškových budovách.
Museli se tu naučit, jak si vystačit s malým prostorem, a učí se udržitelnému přístupu k potravinářskému průmyslu, aby si i v takovém množství udržel kvalitu a nemusel se z 90 procent dovážet, jako je to v současnosti.
Samozřejmě je nemožné, aby každý obyvatel Hong Kongu měl svoji zahrádku nebo svého farmáře, a získal tak přístup k čerstvému jídlu a ingrediencím. Zároveň dovážet potravin z jiných zemí nemusí být ekonomicky výhodné, a o ekologické stopě ani nemluvě.
Řešením je takzvané městské farmaření, které hledá způsoby, jak ještě lépe využít městský prostor, a dokonce i v něm vybudovat místa vhodná k pěstování.
„Pokud dokážeme začlenit městské farmaření do fungování měst, máme vyhráno.
Jde to kdekoli na světě,“ říká Pol Fàbrega, který se zabývá společensky odpovědným podnikáním a s přáteli založil společnost, nebo spíše komunitu Rooftop Republic, jež podporuje městské farmaření v Hong Kongu a přispívá k udržitelnějšímu potravinářskému průmyslu.
Kromě něj jde ale také o to, přenést do extrémně městského prostředí kousek zeleně, alespoň malý náznak přírody.
Například střechu kancelářské budovy, v níž sídlí Bank of America, proměnili v jeden velký záhon s bylinkami. Šlo o první projekt Rooftop Republic a zcela záměrně si vybrali takto prestižní adresu, která přitáhla pozornost lidí.
„Od té doby jsme dokázali vybudovat 50 městských farem a přeměnili více než 55 tisíc metrů čtverečních,“ popisuje Pol Fàbrega v kampani Driven japonské automobilky Toyota, jejímž cílem je představit projekty, které zlepšují současný život a stojí za to se od nich inspirovat v budoucnosti.
Rooftop Republic se přitom nesoustředí jen na budovy velkých firem. Pomáhá zakládat malé farmičky i na obytných domech, kde farmaří třeba jen pět šest lidí.
Jejich největší farma na střeše budovy Metroplaza je otevřená veřejnosti, a tak tu inspiraci může načerpat úplně každý včetně turistů, kteří pak podobný nápad mohou realizovat klidně na druhém konci světa.
Pol Fàbrega a jeho kolegové si však uvědomují, že na začátku všeho musí být změna lidského myšlení. Protože jak sám říká, jedině tam, kde je vůle, jsou i výsledky.
Proto pořádají i takzvanou Rooftop Academy, v níž učí malé děti nejen základům farmaření, ale i jeho významu v současném a zejména budoucím světě.
„V dnešní době nic neovlivňuje planetu tolik jako zemědělství a způsob, jakým pěstujeme, konzumujeme a plýtváme jídlem. Je potřeba se podívat na to, jak stravujeme sebe i budoucí generace, aniž bychom při tom ničili planetu.
Podle mě je to ta největší výzva, jaké budeme muset čelit,“ upozorňuje Pol Fàbrega.