Pilot špatně odhadl výšku vln. Jedno z křídel poškodí o hladinu, v důsledku čehož se testovaný ekranoplán částečně rozlomí. Sověti usoudí, že by záchrana těžkého vraku byla příliš náročná, a tak Kaspickou příšeru ponechají svému osudu…
Od počátku studené války Sověti touží po stroji, jenž by se hodil pro nepozorované výsadky a bleskové útoky na moři. Náročný úkol dostává na starost konstruktér Rostislav Alexejev (1916–1980).
Jeho tým začíná roku 1963 v loděnici u Nižného Novgorodu (v centrálním Rusku) pracovat na ekranoplánu, označeném zkratkou KM (Korabl Maket – prototyp lodi). Jde o „křížence“ plavidla, vznášedla a letadla, který Alexejevův tým dokončí v roce 1966.
Satelitům neunikne
Sověti se projektem ekranoplánu KM veřejně nepochlubí. Transport prototypu na testování proběhne v nejvyšším utajení. Po řece Volze – v noci a pod maskovací plachtou – je přestěhován do města Kaspijsk u Kaspického moře.
Americkým satelitům tyto manévry přesto neuniknou. Snímky obrovského „letadla na vodě“ však zpravodajcům zamotají hlavy. Netuší, k čemu má sloužit. Mate je i značka KM, a tak si ekranoplán údajně pojmenují Kaspická příšera (Caspian Monster)…
První testovací let sovětského kolosu řídí sám Alexejev. Dopadne dobře a i další zkoušky naznačí, že zkonstruoval vskutku zajímavý stroj. Následné problémy však všeobecný optimismus zchladí.
Sověti budou Kaspickou příšeru testovat skoro 15 let a několikrát ji přestaví. Poslední let absolvuje v roce 1980. Vinou testovacího pilota dojde k nehodě a obří stroj se potopí na dno Kaspického moře.
Do boje nezasáhne
Alexejevův tým se tehdy již pět let věnuje Projektu 903. Konstruuje první ekranoplán z plánované třídy Lun. Nástupce Kaspické příšery už nemá být testovacím strojem, ale skutečnou zbraní.
Podle sovětských představ bude z malé výšky napadat a ničit nepřátelská plavidla. Vyzbrojen je kanony a protilodními řízenými střelami. Na Západě vyvolává tento projekt obavy, které jsou ale nakonec zbytečné.
Konstruktéři totiž dokončí pouze jediný ekranoplán s označením MD-160. Do sovětského loďstva je zařazen až v roce 1987, tedy na sklonku studené války.
(Zdroj: HISTORY revue)