V TOP CLASSU jsme si vyzkoušeli, jaké to je povozit se v nejlepším prémiovém Jaguaru současnosti. Vlajková loď značky – model XJ – ztělesňuje dokonalou kombinaci nejmodernějších technologií, sportovní jízdní dynamiky a okázalého luxusu…
Kontrola nad vlastním komfortem
Na začátek jediná výtka: Jaguar XJ má nízký strop, takže pokud patříte do klubu dlouhánů, budete se muset trochu zmáčknout. Tím však potenciální nedostatky rychle končí.
Zůstává jen óda na přepych, zážitek nejvyšší úrovně, vzpomínka na dokonalou jízdu, která vás ukolébává svým houpavým pohodlím… Systém Adaptive Dynamics totiž průběžně sleduje vůz až 500krát za vteřinu a podle podmínek přizpůsobuje vzduchové odpružení a adaptivní tlumiče.
Obě přední sedadla jsou navíc vybavena pěti různými masážními programy, což zážitek z řízení posouvá na nevšední úroveň. V zadní části vozu sice masážní křesla nejsou, i tak ale máte naprostou kontrolu nad vlastním komfortem.
Po šedesáti minutách jízdy jsme z „iksjéčka“ vystoupili svěží a odpočatí a dal bych výplatu za to, že stejné pocity bychom měli i po 10 hodinách. Za takovou dobu si někdo vystačí s vlastními myšlenkami, někdo potřebuje rozptýlit.
I na to výrobci Jaguaru XJ mysleli – audiosystém britské značky Meridian nabízí výkon minimálně 380 W (max. 1 300 W) s ne méně než 20 reproduktory. Tahle krása je navíc umocněna dřevěným ozdobným obložením a prémiovou kůží.
Počítačové modelování
Zatímco jsme elegantně pluli okreskami, dozvěděl jsem se z materiálů i informace dosud netušené. Například to, že skelet Jaguaru XJ je vyroben ze 100% hliníku pouhým lepením a nýtováním bez jediného svárového spoje.
Díky použití technologie známé z leteckého průmyslu dosáhne karoserie nejen odolnosti a tuhosti, ale i extrémní lehkosti – XJ je tak vlastně jedním z nejlehčích ve své třídě.
I proto se na silnici chová spíše jako sporťák a posouvá jízdu na samé hranice možností. Uměleckým zážitkem ostatně není jen jízda sama, ale i celkový design vozu.
Kapkovitý tvar, který vás uhrane monstrózností, svalnatými liniemi a střídmostí zároveň, přispívá k aerodynamice a obtékání vzduchu.
Tvarové řešení není dílem náhody, ale výsledkem rozsáhlého počítačového modelování, které zohledňovalo požadavky na estetiku i aerodynamiku. Lepší obtékání zvyšuje akceleraci (působivě) a snižuje spotřebu paliva i emise (rovněž působivě).
Nebezpečí návyku
Vylepšený 3.0litrový turbodiesel V6 s osmistupňovou automatickou převodovkou nabízí výkon 300 koní (221 kW) a točivý moment rovných 700 Nm, takže na stovku zrychluje za 6,2 sekundy. Když to člověk cítí na vlastní nohu, žaludek a ruce, je to nádherné.
A to jsme testovali „jenom“ třílitrový diesel, Angličané totiž vyrábějí ještě verze s ohromujícím 5.0litrovým motorem V8, přeplňované kompresorem a výkonem 550 k s akcelerací 4,6 sekundy…
Kdybychom testovali sportovní verzi XJR a museli „živit“ 16litrovou městskou bestii, neměli by z nás v účtárně radost. Ale 3.0litrový diesel?
Jeho spotřeba je až skandálně nízká (kombinovaná kolem 6 litrů), takže má lepší výsledky než VW Passat, a to i v případě, že kroužíte v kopcích Českého Švýcarska s Pravčickou bránou na dohled.
Přejezdy přes vesnice nejsou otravné, protože se vždycky někdo otočí. Polykání kilometrů na dálnicích zase není nudné, protože si bříšky prstů vychutnáváte jemnost té nejlepší kůže a cítíte teplo dřeva.
Abychom nezapomněli – na kůží obšitém tříramenném volantu jsou i páčky na řazení, ale pokud zrovna nechcete trénovat nevolnost při podřazování (protože to kope), většinou jenom ladně kroužíte na vlně lokomotivního zátahu.
P.S.: Jaguar XJ představuje koncentrované britství v zahuštěné dokonalosti.
Office
Ve verzi s dlouhým rozvorem (LWB) lze zadní část interiéru vylepšit sklopnými samostatnými 10,2″ displeji s vysokým rozlišením a ostrým obrazem. Ve středové loketní opěrce pak máte užitečné odkládací schránky a ovládací prvky multimediálního systému.
K dispozici jsou také sklopné pracovní stolky, bodové LED svítilny, sklopné opěrky nohou a elektricky ovládané clony na bočních oknech. XJ se pár tlačítky může proměnit v mobile-office Made in England.
DATABOX
Jaguar XJ
Cena test. vozu 2 732 528 Kč
Motor: V6 turbo o objemu 3.0 l
Výkon: 221 kW (300 k)
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 6,2 s
Rozměry (d/š/v): 5130/18991460 mm
Hmotnost: 1860 kg