Londýnské designové studio Vitruvius Yachts, kancelář Zaha Hadid Architects a firma Ocea představili koncept nové vlajkové lodi pro britskou královskou rodinu v hodnotě 310 milionů dolarů.
Pokud by byla vyrobena, byla by to impozantní náhrada za jachtu HMY Britannia, která byla oblíbenou lodí královny Alžběty II.
Když byla v roce 1997 po dlouhých čtyřech desetiletích služby vyřazena z provozu královská jachta HMY Britannia, očekávalo se, že flotila brzy získá adekvátní náhradu. Po téměř třech desetiletích ale její místo zůstává stále neobsazené.
Jak se však nyní ukázalo, idea reprezentativního plavidla pro britskou královskou rodinu není v žádném případě zapomenuta.
Nedávno se totiž objevily vizualizace konceptu, který se zúčastnil neveřejné soutěže britského ministerstva obrany.
Jde o koncept jachty National Flagship od studia Vitruvius Yachts, které na něm mimo jiné spolupracovalo i s architektonickou kanceláří Zaha Hadid Architects.
Navázaní na tradici
Královská jachta Britannia byla kdysi institucí stejně slavnou jako královský palác a oblibená královnina loď sloužila jako plovoucí velvyslanectví. Při navrhování její nástupkyně byla proto kromě špičkových moderních technologií důležitá i tradice.
Ta je tady ztvárněna trupem v námořnické modré barvě, kterou sdílí se svou předchůdkyní.
Jinak jde ale o plavidlo, které je ukotvené daleko v jednadvacátém století. Záměrem bylo vytvořit loď, která se stane měřítkem udržitelnosti a zároveň bude demonstrovat britské technické mistrovství.
Pohon musel být co nejekologičtější a doplněný vysoce účinným designem trupu, aby se minimalizovala spotřeba paliva.
Zelená jachta
Vznikl tak návrh na 125 metrů dlouhou jachtu s trupem vyrobeným z recyklovaného hliníku, který je daleko lehčí a proto úspornější.
Tvar trupu dává o 30 % nižší hydrodynamický odpor než ocelová loď a nástavba má odpor vzduchu pouze 0,28, tedy méně než většina automobilů. Baterie zajišťující pohon by zvládly doplňovat pobřežní proudy nebo biopaliva.
Vnitřní prostory byly navrženy tak, aby poskytovaly flexibilitu, od muzea a výstavních prostor až po státní večeře a soukromé recepce. Velkolepé centrální atrium je určené audiencím a vybavené celoplošnými displeji pro státní prezentace.
Nejistá budoucnost
Velká formální jídelna na zádi pak může být konfigurována několika způsoby, na banketový prostor rozdělený pohyblivými přepážkami nebo třeba rozlehlou výstavní plochu.
Pokud by byla královská jachta využívána v humanitární roli, prostor by navíc mohl být použit pro zásobování, zdravotnické zařízení nebo vědeckou laboratoř.
Na pohled úchvatný koncept se sice dostal do užšího výběru, ministerstvo ale nakonec celou soutěž zrušilo. Budoucnost britské královské jachty jako tradiční instituce tak zůstává nejistá.