Nápad propojit řeku Moravu s Odrou, a zajistit tak obchodním lodím nerušený průjezd hluboko do českého vnitrozemí se objevuje už v polovině 17. století, ale nikdy se nenajde natolik bohatý investor, který by se do obtížného úkolu pustil.
Stejné je to i na počátku 20. století, kdy sice vodocestný zákon, přijatý 11. června 1901, předpokládá vybudování Dunajsko-oderského průplavu, ale první světová válka vše zhatí.
Je třeba počkat na někoho, kdo bude mít dva důležité předpoklady – odvahu a peníze.
Přesvědčí vládu
Ten někdo se jmenuje Tomáš Baťa (1876–1932) a k uskutečnění dávného projektu ho popostrčí jedna velká tragédie.
Když se při povodni 28. října 1930 vody Moravy a Dřevnice převalí přes jeho rozestavěnou továrnu v Otrokovicích, podnikatel neváhá a nechá vypracovat plán regulace řek a zlepšení vodní dopravy.
Podaří se mu přesvědčit čs. vládu, aby na projektu začala pracovat. V červenci 1932 ale zlínský továrník tragicky umírá a zdá se, že myšlenka je opět odsouzena k zániku…
Čekání na vodu
Vedení podniku přebírá Tomášův nevlastní bratr Jan Antonín Baťa (1898–1965) a v nastoupené cestě hodlá pokračovat. Pro začátek mu postačí spojit malým kanálem Otrokovice a Sudoměřice pro zásobování firmy. Ta se má na stavbě podílet 9 miliony korun.
O zbývající částku 25 milionů se dle dohody, uzavřené v roce 1934, podělí ministerstvo sociální péče a ministerstvo zemědělství. V témže roce se opravdu se stavbou začíná.
Prozatím suché výkopy pro budoucí kanál vedou souběžně s tokem řeky, budují se plavební komory a na konci července 1937 voda zamíří už do takřka hotového kanálu.
Zničený válkou
Samotné oficiální otevření kanálu přichází na řadu 2. prosince. O kvalitu vybudovaného díla nemusí mít nikdo obavy. Je to teprve dva měsíce, co bez úhony přestálo další velkou povodeň.
Už v létě následujícího roku začíná vyhlídková loď Mojena provozovat zážitkové plavby pro veřejnost.
To už ale přichází druhá světová válka, a když skončí, zanechá za sebou kanál těžce poškozený. V roce 1961 je provoz na Baťově kanálu definitivně zastaven. Až po roce 1989 nastává období nového vzestupu. Obnovený a rekonstruovaný Baťův kanál je v současnosti vyhledávanou atrakcí.
(Zdroj: HISTORY revue)