Monstrózní děla se lidé snaží postavit už řadu staletí. Z těch největších jde skutečně strach, ale většina z mnohatunových gigantů se vlastně k válčení vůbec ani nehodí.
Obří bronzová bombarda Faule Mette vzniká v německém Brunšviku roku 1411. Váží téměř devět tun a odpaluje kamenné koule o průměru 80 centimetrů. Během deseti let je v Brunšviku vyrobeno dokonce 94 podobných obléhacích děl.
Faule Mette je největší, ale tak těžká, že městské brány nikdy neopustí. Právě proto si vyslouží přezdívku Faule neboli Líná. Absolvuje jen 12 přesně zaznamenaných výstřelů.
Carova puška vystřelila jednou
Své mamutí dělo, zvané Car-puška, si pořídí ruský panovník Fjodor I. (1557–1598). „Je to asketa a nemluva, stvořený spíš pro klášter než pro panování,“ hodnotí ho jeho otec Ivan Hrozný (1530–1584).
V roce 1589 si přesto Fjodor od moskevského kovolitce Andreje Čochova (kolem r. 1545–1629) nechá vyrobit dělo o váze téměř 40 tun. S délkou 5,34 metru, a především s kalibrem 890 milimetrů je tehdy největší na světě.
Doklady o tom, že by se používalo, se nedochovaly, ale podle výzkumů z roku 1980 nejméně jeden výstřel zažilo.
Výroba rybníků na dálku
Největším dělem na kolech se v roce 1720 stává Džajvana, kterou si nechává odlít indický mahárádža Jai Singh II. (1688–1743). Váží 50 tun a její ráže činí 280 milimetrů. K přemístění je třeba čtveřice slonů. Džajvana si vystřelí jen jednou.
Osm dělostřelců po zapálení doutnáku pod 100 kilogramy střelného prachu a následné explozi přichází o život, zraněn je i sám přihlížející mahárádža. Dělová koule ovšem doletí do vzdálenosti 35 kilometrů a v kráteru na místě dopadu se utvoří rybník.
Vlak plný jedné Dory
Těžký německý kanon Dora z roku 1941 lze v historických záznamech najít také pod názvem Gustav. Dělo s ráží 800 milimetrů a s délkou hlavně přes 32 metrů vypaluje granáty vážící až sedm tun do vzdálenosti 47 kilometrů.
Ještě po 37 kilometrech letu dokáže náboj z Dory prorazit pancíř o tloušťce 1,5 metru. Dora je ale zoufale nepraktická. Každý výstřel spotřebuje 1,75 tuny střelného prachu.
K její přepravě je třeba 26 železničních vagonů a o její umístění do bojového postavení se musí starat 2500 ženistů.