Zdá se, že stejně jako existují zákony fyzikální, existují i zákony sociální, které jsou za daných podmínek platné vždy a všude. Zejména, když se nám to hodí nejméně.
Jedním z takových zákonů je Efekt Streisandové, což je sociální fenomén, jehož poučka by mohla znít: „Čím víc něco budete tlačit do stínu, tím víc na to bude svítit slunce.“ Co přesně to znamená a proč efekt získal jméno slavné herečky a zpěvačky?
Jak udělat z fotky hit
Termín poprvé použije podnikatel Michael Masnick (*1974), když v lednu 2005 popisuje nelogické chování právníků.
Na mysli má případ Barbry Streisandové (*1942), která v roce 2003 zjistí, že se ve veřejně přístupné internetové databázi objevila fotografie jejího domu.
Na radu právníků obviní fotografa a server Pictopia.com z porušení soukromí a soudní cestou se dožaduje odstranění fotky a 50 milionů dolarů odškodného.
Jde přitom o jednu z 12 000 fotografií kalifornského pobřeží, které nafotí Kenneth Adelman, když pro Správu kalifornského pobřeží mapuje erozi břehů.
Snímek č. 3850, který do té doby nikoho nezajímal (byl stažen pouze čtyřikrát z toho dvakrát právníky Streisandové), se rázem stává jeden z nevyhledávanějších.
Během měsíce si ho zobrazí více než 420 000 lidí a v dalších letech miliony. Navíc herečka soud prohraje a musí zaplatit soudní výlovy ve výši 177 000 dolarů.

Už staří Řekové
To, co se stalo, patří mezi projevy zákona nezamýšlených důsledků a dochází k němu v situaci, kdy pokus o skrytí či odebrání nějaké informace z veřejného prostoru vede k jejímu rychlejšímu a násobně většímu rozšíření.
Ač se tak dnes děje především prostřednictvím internetu, nejde o nový fenomén. Vždyť v Číně pro něj mají rčení staré téměř 2500 let a ve starověkém Řecku se o jeho platnosti přesvědčí v roce 356 př. n. l., kdy jistý Hérostratos zapálí v Efesu chrám bohyně Artemidy.
Úřady tehdy o jeho činu zakážou mluvit, a dokonce nařídí, aby byl zapomenut. Výsledek? Pachatele i jeho čin si pamatujeme dodnes.

Podlehne Beyoncé i tajná služba
Ačkoli nese fenomén její jméno, není v tom Barbra Streisandová sama…Například v únoru 2013 se zpěvačka Beyoncé (*1981) snaží přimět web BuzzFeed ke smazání nelichotivých záběrů z vystoupení při zahájení SuperBowlu, čímž dosáhne opaku a fotografie se začnou šířit internetem jako lavina.
Stejně dopadne v dubnu téhož roku snaha francouzské tajná služby CDRI smazat z francouzské Wikipedie heslo o vojenské radiostanici v Pierre-sur-Haute.
Nátlak vede jen k tomu, že se stránka, o kterou se před tím nikdo nezajímal, okamžitě zaznamená přes 120 000 návštěv a je přeložena do dalších jazyků.
