Používáme ho denně, jen někteří ale tuší, že původně byl určen k úplně jiným účelům. Dnes je QR kód nedílnou součástí moderní doby.
Co zkratka QR znamená? Dvě písmena ukrývají spojení „quick response“, což v angličtině znamená „rychlá odpověď“. Zrození technologické vychytávky nastává v japonské společnosti Denso Wave, která se zaobírá výrobou automobilových komponentů pro firmu Toyota.
Zaměstnanec jménem Masahiro Hara (*1957) dostává pořádně zapeklitý úkol – vymyslet systém nahrazující čárové kódy. Ty totiž umí ukládat informace pouze horizontálně, a to je nedostačující. Vedení firmy chce zefektivnit práci se zbožím.
Hara přemítá, jak využít i vertikální kapacitu a na cestu úspěchu ho nasměruje vlastně náhoda. „Jednou odpoledne jsem hrál hru go, a pak mi to docvaklo,“ jeho slova míří na tradiční japonskou zálibu, která spočívá v plnění hracího pole černými a bílými kameny.
Stejný vzor Hara využije k dekódování informací a QR kód spatří v roce 1994 světlo světa. K fenoménu ho ale čeká ještě dlouhá cesta.

Konkurence čárových kódů
Novinka má jasnou strukturu. Velké čtverce v rozích pomáhají rozpoznat, kde je začátek a konec směru kódu. Jejich menší kolegové pro změnu obsahují veškerá důležitá data, která se objevují po naskenování.
Hara myslí i na to, když se s kódem něco stane – mírné znehodnocení nevadí. Celkem jeho vynález zvládá uchovat až 7 000 číslic, textově je to chudší (zhruba 4 200 znaků) – i tak ale strčí do kapsy čárové kódy.

Náhrobek s QR
Lidstvo přichází QR kódům na chuť postupně. Opatrné oťukávání začíná začátkem milénia, pak přichází boom chytrých telefonů a obliba QR kódu raketově roste. V létě 2011 už má s QR kódem zkušenost na 14 milionů Američanů.
Novinky si všímají i některé firmy, protože stačí někam umístit malinký černobílý čtverec a po jeho naskenování se uživatel dostane přímo na jejich internetové stránky.
Mezi další šikovné použití řadíme platby, protože stačí pár kliků a člověk nemusí složitě vyplňovat čísla účtů – technologie to zvládne za něj. Masivní používání nastává až během koronavirové pandemie.

Svět se děsí nákazy, a tak vzrůstá poptávka po bezdotykovém systému, což QR kódy splňují na výbornou. Aplikace zobrazují zdravotní stavy, jídelní lístky, ale třeba i vstupenky na některé akce, což má zase ekologické výhody.
Ještě dál zajdou v Japonsku, kde QR kód zdobí náhrobní desky. Na změť černobílých kostiček stačí namířit fotoaparát a na obrazovce se ukáží informace o nebožtíkovi.