V čekárně je ticho. Vtom se ozve klasické vyzvánění a pak standardní hovor, ale s nestandardním přístrojem. Roztodivné imperiální udělátko nemobilních rozměrů oděné do mosazi. Má divná tlačítka a výfuk po straně.
Z tohoto parního mobilu by byl Jules Verne vedle.
Blikající plynové lampy prořezávají hustou londýnskou mlhu. Rytmický kovový rámus přehlušuje zvuky večera. Armáda mosazných robotů vyrobených s hodinářskou precizností pochoduje ulicemi a nad hlavami se vynořují obrysy gondol vzducholodí.
Historie dohnala současnost… Představte si technický svět současnosti, oblečený do mosazného šílenství, obohacený o nadbytečná ozubená kolečka, obalený do kůže 19. století.
Všechno by fungovalo jako dnes, mělo by stejné vlastnosti i výkony jako dnes, jen by to nevypadalo jako dnes. To je svět století páry. Svět steampunku.
Minulost i budoucnost
Dodnes se fanoušci nemohou shodnout na tom, kdo steampunk vlastně založil a kdy přesně to bylo. Někdy v 80. letech se začala šířit módní vlna jménem steampunk: steam (v angličtině pára) odkazuje na fenomén 19. století, díky němuž stroje zničehonic ožily.
A v takovém životním stylu, pocitu kreativní svobody, žijí a chtějí znovu žít ti, kteří si říkají „steampunkeři“. Obdivují techniku. Jenže vedle té současné zbožňují i tu minulou – a tak je spojují dohromady. Nesnášejí sériovou výrobu a miliony nudných kopií.
„Steampunk není jenom obdiv k průmyslové revoluci a předminulému století. Ukazuje minulost takovou, jakou bychom si ji přáli mít.
A to je mnohem lepší,“ vyznává se jedna z nejznámějších osobností steampunku, Jake von Slatt, počítačový expert z Massachusetts.
Pára a mechanika
Steampunkoví nadšenci vyrábějí z mosazi – příslovečného zlata průmyslové revoluce – na co si vzpomenou. Vede designová úprava počítačů a moderních technologií, upravují si oblečení, předělávají hodinky, šperky, motorky do kabátu paromechanických přístrojů.
Steampunkeři brousí, vrtají, leptají, svařují. Existují hudební skupiny, píše se literatura, natáčejí se filmy a zakládají kavárny. A právě prostřednictvím jednoho konkrétního filmu nastane zlomový průlom.
Svět se o fenoménu steampunku poprvé dozví v širším slova smyslu díky kultovnímu snímku Wild Wild West (1999), kde vedle Willa Smithe (*1968) dominují neuvěřitelné vynálezy parního věku.
„Pro mě je klasikou žánru 20 000 mil pod mořem s Kirkem Douglasem. To je steampunkový film, jak má být, a to pochází už z roku 1954,“ namítá Jake von Slatt.