Zatímco u některých mágů a okultistů z našeho pravidelného seriálu se badatelé ptají především na to, zda vůbec existovali, tajemství kolem slavného britského okultisty Aleistera Crowleyho mají zcela jinou povahu.
Skutečně znal věci, které všem ostatním zůstávaly skryty? Nebo šlo jen o obratného a charismatického manipulátora?
Přísný pohled otce trestajícího jakýkoliv prohřešek proti přísné křesťanské morálce. Upjatá a chladná matka, která téměř nikdy nedává najevo své city. Smrt nově narozené sestry jen pár hodin po porodu.
A nakonec i předčasná smrt otce a rostoucí nenávist k víře. Rozezlená matka křičící slova o bezbožné bestii a Antikristovi.
Takové střípky vzpomínek patrně nosil v hlavě nejslavnější a nejkontroverznější mág, umělec a okultista 20. století Aleister Crowley (1875–1947).
Muž, jehož dětství ovlivnila především příslušnost rodičů k fanatické křesťanské sektě zvané Řád plymouthských bratří a z toho vyplývající život v neustálém očekávání konce světa a druhého příchodu Krista. V jakého muže Aleister Crowley nakonec dospěl? A co z něj udělalo jednu z nejpozoruhodnějších osobností britské historie?
Dospívání vše mění
Crowleyho podivuhodný charakter a intelekt se začíná poprvé projevovat v průběhu puberty. Kombinace probouzející se sexuality a vlny odporu vůči rodičům, jejich víře a měšťácké společnosti posílá dospívajícího chlapce do světa za oponou společenské přetvářky.
Ostatně později ve svých vzpomínkách popisuje sám Crowley své dětství jako „chlapectví v pekle“. S životem bez rodinné lásky a s chatrným zdravím bojuje nejen sexuálními eskapádami, ale také útěkem do hor a kopců, a především zapáleným studiem.
Ve dvaceti letech se zapisuje na slavnou Trinity College v Cambridge, kde studuje psychologii a klasickou filologii (studium klasické antiky – pozn. red.). Právě tam navíc definitivně nachází náhradu za víru, od které utekl. Tou náhradou je studium tajných umění – magie a okultismu.
Vstup do řádu
Začátek je pozvolný. Mladík je ponořený do knih. Zajímá ho zprvu hlavně alchymie, záhy se ale dostává i k hermetismu – tedy k jakési esotericko-duchovní nauce o podstatě a fungování světa a procesů v něm.
V tu dobu je skutečně renesančním člověkem – hraje šachy, skládá erotickou (a pro většinu tehdejší puritánské společnosti naprosto nepřijatelnou) poezii, píše divadelní hry či povídky a v neposlední řadě si užívá nevázaného studentského života.
Záhy ovšem přichází další zásadní posun – 18. listopadu vstupuje mladý mág díky svým kontaktům do Hermetického řádu Zlatého úsvitu.
Získává přezdívku Perduabo (Vytrvám) a v bytě svého mistra Allena Bennetta navrženém speciálně pro vykonávání magických obřadů se podílí na realizaci celé řady prapodivných rituálů. Skutečně tehdy projevil neobyčejné vlohy pro mystická umění?
Vyvolávání bytostí
Zlé jazyky tvrdí, že v onom bytě šlo hlavně o experimenty s nejrůznějšími drogami a o sexuální orgie zabalené do okultního hávu. Jenže pro Crowleyho je to stále jen odrazový můstek.
„Crowley se nakonec s řádem rozešel, ale přesto po zbytek svého života pokračoval v praktikování jeho učení,“ uvádí americký spisovatel Donald Tyson a dodává, že Crowley se zabýval hlavně tzv.
enochiánskou magií – tedy snahou o přivolání a komunikaci s bytostmi z jiných světů.
„Dokonce se domníval, že je reinkarnací Edwarda Kelleyho (1555–1597) a do určité míry sdílí jeho zřecí schopnosti,“ dodává Tyson s tím, že právě alchymista Kelley položil základy tohoto magického směru.
S příchodem 20. století mění Crowley také své působiště. Stěhuje se totiž do skotského zámečku Boleskine House u jezera Loch Ness. Skutečně je toto místo kvůli tomu dodnes doslova nasáklé magií, jak věří někteří lidé?
Dějí se tam temné věci
Aleister Crowley je v jinak klidné oblasti naprostým zjevením. Brzy po jeho nastěhování si lidé z okolí začínají šeptat, že se na zámečku Boleskine dějí skutečně podivné věci.
Astrální cestování, vyvolávání ohnivých duchů a démonů, komunikace s bytostmi země nebo rituály zaměřené na otevírání bran do jiných dimenzí. To všechno prý Crowley společně se skupinou svých následovníků na břehu jezera Loch Ness provádí.
Šíří se také zvěsti o temnotě, která z domu vychází a o událostech s ní spojených. Beze stopy prý mizí Crowleyho hospodyně a místní řezník si má dle těchto povídaček v šílenství useknout prsty poté, co mu okultista omylem dá papír se jmény démonů.
Tato etapa Crowleyho života patří mezi nejtajemnější, schopnosti mladého mága však ještě zdaleka nejsou na vrcholu.
Cestování a magická válka
Během svého pobytu ve Skotsku dochází Crowley k přesvědčení, že aby dosáhl skutečného poznání, musí opustit Británii. Vydává se tedy nejprve do Mexika, kde se nechává zasvětit do magických obřadů místních indiánů.
Následuje Hongkong, Singapur, Indie a Himaláje, kde se v roce 1902 pokouší vystoupat na horu K2. Výprava však ztroskotá a on málem umírá.
O pár měsíců později už se na čas usazuje v Paříži s přesvědčením, že ve chvílích, kdy si sáhnul na dno, dosáhl skutečného osvícení. Na dálku se pouští do sporu s nejvyšším vůdcem Zlatého úsvitu Britem Samuelem Mathersem (1854–1918).
Oba muži tráví celé dny tím, že vyvolávají temná kouzla a posílají je na toho druhého. Mathers měl například vyvolat psychického upíra, kterého však Crowley odrazil a poslal zpět vlastního démona.
„Tato magická válka trvala roky a sledovali ji novináři z celého světa,“ píše americká autorka Rosemary Guiley ve své Encyklopedii démonů a démonologie.
Na vrcholu sil
V dalších letech toho Crowleyho čeká ještě mnoho. Nachází si partnerku, se kterou údajně stráví noc v královské komoře Cheopsovy pyramidy. Údajně také vyvolává staroegyptského boha Hora, který prorokuje, že se Crowley stane iniciátorem nového věku.
Později pak v saharské poušti evokuje děsivého démona rozvratu zvaného Choronzon a celá desetiletí údajně také rozmlouvá se svým osobním duchem a andělem strážným Aiwassem. Právě ten mu diktuje proslulou Knihu zákona – mágovo stěžejní mystické dílo.
Vrcholem Crowleyho evokací se pak stává rok 1918. „Toho roku otevírá Crowley pomocí sexuálního rituálu portál mezi hvězdami. Skrze něj mohla do naší fyzické reality vstoupit mimozemská entita jménem Lam,“ popisuje obřad Rosemary Guiley. Byla všechna tato kouzla reálná, nebo se odehrávala hlavně v Crowleyho hlavě?
Konec v zapomnění
Ačkoliv většinu svých nejslavnějších magických eskapád vykonává Crowley sám, případně se svými milenkami a přáteli, důležité jsou pro něj i magické spolky, kde může šířit svůj pohled na magii jako takovou.
V roce 1912 se tak stává členem Ordo Templi Orientalis, kde přijímá i své nové jméno: Bafomet. V roce 1920 se pak stěhuje na Sicílii, kde zakládá thelémské hnutí – Magickou komunitu založenou na již zmíněné Knize zákona.
Až na přelomu 20. a 30. let se po sérii osobních tragédií stárnoucí mág trochu zklidňuje. Snaží se vydat další magické knihy a neustále bojuje s bulvárními novinami, které ho zobrazují jako skutečného sexuálního šílence a zvráceného psychopata.
S blížící se válkou na něj svět ale pomalu zapomíná. Kdysi velký a kontroverzní mág umírá v roce 1947 zcela zapomenut. Diskuse o jeho osobnosti však trvá dodnes: Byl jen šílencem a satanistou se zálibou v drogách a provokování? Nebo opravdu disponoval dávnými mystickými znalostmi?