Věda

Auta, která inspirovala kapka!

Auta, která inspirovala kapka!

Historie rozvoje automobilismu v Čechách, na Moravě a ve Slezsku je neodmyslitelně spojena se značkou Tatra. Kopřivnická továrna, z jejíchž výrobních pásů sjely tisíce osobních i nákladních vozů, však byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou jako rodinná firma na výrobu kočárů a bryček.

Präsident, první automobil vyrobený na území dnešní České republiky, pochází rovněž z Kopřivnice. Jméno Tatra však tato továrna získala až v roce 1927. Do té doby vyráběla pod jmény Nesseldorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft (1890–1923) či Kopřivnická vozovka, a.s. (1923–1927).

Odsunutý konstruktér
Jedny z nejkrásnějších „tatrováckých“ osobních automobilů – aerodynamické vozy řady 77 a 87 pocházejí z hlavy Hanse Ledwinky (1878–1967), geniálního českého konstruktéra německého původu. Jeho koncepci centrálního páteřového rámu (tzv. nosné roury) s výkyvnými polonápravami a vzduchem chlazeným motorem využívá automobilka Tatra dodnes.
Ve 30. letech konzultoval své návrhy s dalším česko-německým konstruktérem světového jména Ferdinandem Porschem (1875–1951), což je patrné při pohledu na jimi navržené vozy.
Jako Němec byl po válce internován a v zinscenovaném procesu odsouzen k 6 letům vězení, přestože se nijak neprovinil. Po propuštění v roce 1951 odešel do Německa, kde se podílel na vývoji automobilky Steyr-Puch. V roce 1992 byl plně rehabilitován a v roce 2007 byl na ženevském autosalonu uveden mezi nejslavnější evropské automobilové konstruktéry.

Více z Věda

Spojené arabské emiráty míří k Marsu

Věda25.9.2020

Brněnští archeologové si připsali další úspěch

Věda22.9.2020

Vítězové Prémie Otta Wichterleho

Věda18.9.2020

Obezita komplikuje početí

Věda15.9.2020

Pýcha našich rašelinišť

Věda11.9.2020

Tajemství velkých „lidožroutů“

Věda8.9.2020

Dárců krve je stále nedostatek

Věda4.9.2020

Očkujte své děti proti HPV

Věda28.8.2020

V České republice se šíří nové druhy klíšťat

Věda25.8.2020
Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat