Planeta Země

Cesta a pád nadzvukového letounu Concord

Cesta a pád nadzvukového letounu Concord

Představoval vrchol technologie. Létal dvakrát rychleji než běžná letadla. Proč ale tento technologicky nadčasový skvost přestal vládnout nebesům?

Zajímavost:
– Concordu se podařil nejrychlejší let okolo světa, trval 31 hodin, 27 minut a 49 sekund
– Letenka mohla dosáhnout ceny až 500 000 Kč
– Letadlo předbíhalo čas. Teoreticky v New Yorku přistálo dříve, než v Londýně nebo Paříži odstartovalo
– Poháněly ho motory Rolls-Royce

Technické údaje:

  • První let: března 1969
  • Zařazen do provozu: ledna 1976
  • Vyřazen z provozu: listopadu 2003
  • Cena letadla: cca 3 500 000 000 Kč
  • Posádka: 9 osob
  • Kapacita: 152 pasažérů
  • Délka: 61,66 m
  • Rozpětí: 25,6 m
  • Výška: 11,5 m
  • Plocha křídel: 358,28 m2
  • Hmotnost: 78 700 kg
  • Maximální rychlost: 2352 km/h
  • Dolet: 7250 km

Letadlo inspirované stíhačkou

Myšlenka vyrobit nadzvukový letoun vznikla v 60. letech, tedy v době, kdy byl zájem o letecké cestování na svém vrcholu. Při její realizaci se pak konstruktéři inspirovali tehdejšími stíhačkami. Protože na nápadu pracovali britští i francouzští technici, následného provozu letounu se ujaly letecké společnosti z obou zemí, tedy British Airways a Air France. Od roku 1977 se létalo z Paříže a Londýna do New Yorku. Ostatní země na svých letištích přistání Concordu nepovolovaly, a to hlavně kvůli hluku, který byl slyšet až do vzdálenosti 8 kilometrů.

Jedinečná konstrukce

Letadlo se stalo unikátní především díky své konstrukci (skutečně mu umožnila překonat rychlost zvuku). Po startu se přes čelní skla vysunulo aerodynamické hledí a nos se sklonil o 12 stupňů, aby piloti měli lepší výhled na dráhu. Trojúhelníkový tvar křídel umožňoval optimální proniknutí zvukem a dvojité zakřivení hran podporovalo vztlak. Concord byl navíc vybaven funkcí automatického přistání, které mohl provádět i za téměř nulové viditelnosti.

Rychlost Mach 2

A jak konkrétně probíhal let? Po startu stroj podzvukovou rychlostí vystoupal do výšky 8400 metrů. Pak zapnul přídavné spalování (neboli forsáž) a díky tomu dosáhl nadzvukové rychlosti. Na rozdíl od podzvukových letadel ale musel vystoupat do větší výšky. Při dosažení 15 000 metrů docílil rychlosti Mach 2 (2470 km/h), nicméně pokračoval dál, až k úrovni 17 700 metrů. V této rychlosti a výšce pak pokračoval až do začátku klesání při přistávání.

Osudná havárie

Concord patřil dlouhá léta k nejbezpečnějším strojům vůbec. Dne 25. července 2000 ale při startu na pařížském letišti Charlese de Gaulla došlo k tragédii. Letadlo na ranveji najelo na kovový díl (odpadl z jiného letadla) a tím se mu protrhla pneumatika. Ke vší smůle se guma vymrštila tak, že prorazila elektrický kabel levého podvozku a spodní část křídla. Náraz způsobil takovou tlakovou vlnu, že zátka od paliva vyletěla ven.

Souhra ničivých náhod

Unikající palivo se zapálilo o přetržený elektrický kabel a postupně se vzňalo na celém levém křídle. Letadlo ale mezitím nabralo rychlost více než 300 km/h, takže se nedalo bezprostředně zastavit. Pilot tedy pokračoval ve vzletu. Okamžitě jej ale alarmovaly palubní přístroje i strážní věž, takže měl jedinou možnost – pokusit se o nouzové přistání. Požár byl už ale natolik silný, že se letoun po jedné minutě zřítil na hotel v městečku Gonesse u Paříže. Na palubě zemřelo 109 lidí, další 4 oběti byly nalezeny v hotelu.

Konstrukční změny nepomohly

Po nehodě zastavila Air France provoz všech svých Concordů. Také britský letecký úřad stáhl povolení k letům. Ty byly opět obnoveny až po četných konstrukčních změnách. Britové vyvinuli zesílení nádrží pomocí tkaniny z kevlarových vláken, francouzský výrobce pneumatik Michelin zase vytvořil stabilnější pneumatiky, odolné vůči prasknutí. I přes všechna tato ochranná opatření ale Concord čekal brzký konec.

Konec nadzvukové éry?

Poslední stroj tohoto typu přistál v Londýně v roce 2003. Za ukončením provozu přitom stálo hned několik nepříznivých faktorů. Hlavní roli měla jistě tragická nehoda, ale také strach z letecké dopravy po incidentu z 11. září 2001. V neposlední řadě ovlivnil ukončení provozu letounu jeho velký hluk a finanční náročnost na provoz. Nicméně momentálně na obnovení letů pracuje vizionář a letecký nadšenec Richard Bronson. Nový stroj se 40 cestujícími na palubě by měl dosahovat rychlosti 2695 km/h. První komerční let by měl ale proběhnout nejdříve v roce 2023.

Planeta Země
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Planeta Země

Z jakého důvodu je třeba se bát žloutenky?

Planeta Země18.10.2018

Znáte nejslavnější hollywoodské páry?

Planeta Země15.10.2018

Panamský průplav: Nejkrvavější stavba světa, která propojila oceány!

Planeta Země11.10.2018

Která z planet sluneční soustavy je nejstarší? Odpověď vás překvapí!

Planeta Země8.10.2018

Skrytý zabiják: Jaké důsledky má pro naše tělo stres?

Planeta Země4.10.2018

Jak dosáhnout na nebe: 11 nejvyšších staveb planety

Planeta Země1.10.2018

Jak se zrodila Velkomoravská říše?

Planeta Země27.9.2018

Ermitáž v Petrohradu: Obří muzeum s 3 000 000 exponáty!

Planeta Země24.9.2018

Krvavá Olympiáda: Co se stalo v Mnichově?

Planeta Země20.9.2018

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o | Zásady ochrany osobních údajů | Cookies