Lifestyle

Dvanáct centimetrů slasti

Dvanáct centimetrů slasti

Stačilo, aby vzal do ruky lak na nehty, a vdechl život ikoně, po které touží celý dámský svět. Jeho boty jsou symbolem elegance i vášnivé smyslnosti s ideální mírou podpatků 12 centimetrů. A je schopen se o ně rvát jako lev.

Na světě neexistuje žena, která by po ikonických lodičkách s červenou podrážkou netoužila. Francouzský obuvník Christian Louboutin si svůj poznávací znak po vleklém soudním sporu dokonce nechal patentovat, žádná jiná značka už jej proto nikdy nemůže napodobit. Vůbec první lodičky přitom vznikly úplnou náhodou. Stačilo, aby Christian vzal své asistence ze stolku lak na nehty a nudné podrážce vtiskl neopomenutelný šmrnc. A legenda byla na světě.

Spor o ikonickou červenou podrážku nakonec skončil pro Louboutina vítězstvím. Nyní patří jen jemu.

Inspirace hříšným kabaretem

Ženami milovaný obuvník se narodil v Paříži a od útlého věku rád trávil čas pozorováním dámských bot. Vyrůstal se třemi staršími sestrami, ale rozhodně to nebyl žádný andílek, dokonce by se dal označit za problémové dítě. Jeho rebelskému chování prý přecházely obavy z toho, že je adoptovaný a nechtěný. Od sourozenců ho totiž odlišovala tmavší barva kůže a vlasů. Místo školy dával přednost kabaretu Le Palace, kde namísto svůdných ženských těl okouzleně sledoval výrazné střevíce, které dívkám prodlužovaly už tak krásné nohy. Jednalo se o pohled, kterého se nemohl nabažit. Ani to ale nemohlo jeho divokost zkrotit. Jeho dětství doprovázelo několik vyloučení ze školy, která vyvrcholila tím, že ve dvanácti letech odešel z domova.

Osudové náhody

Zásadní zlom však přišel při jedné z návštěv muzea, kde bylo piktogramem dámám zakázáno nosit podpatky. To aby dřevěnou podlahu neponičily „jehlami“. Právě tehdy začal tvořit první nákresy bot. Později se nechal slyšet, že v té době vůbec netušil, že taková profese existuje, dokud mu kdosi nepodstrčil knihu o Rogeru Vivierovi, který vymyslel jehlový podpatek. Oficiální vzdělání v oblasti výtvarného umění se mu dostalo na Académie d’Art Roederer.

Vůbec první lodičky vznikly úplnou náhodou. Stačilo, aby Christian vzal své asistence ze stolku lak na nehty a nudné podrážce vtiskl neopomenutelný šmrnc.

Zrod rudé podrážky

Ve svých začátcích pracoval jako asistent u značek Chanel nebo Yves Saint Laurent, jak ale dnes sám říká, byl příšerný, protože chtěl neustále sobecky prosazovat vlastní myšlenky na úkor společných projektů. Vlastní butik byl proto roku 1992 kompromisem. Navíc okamžitě zabodoval, mezi prvními spokojenými zákaznicemi byla monacká princezna Caroline. Nejdůležitější pár bot nesl označení „Flowers“ byl inspirován obrazem Andyho Warhola, ze kterého vystupují rudé květy. Dlouho s nimi nebyl spokojený, připadaly mu fádní a nudné. Jenže nemohl přijít na to, co jim chybí, dokud si jeho asistentka v kanceláři nezačala lakovat nehty. Jak to bylo dál, už víme. Zářivě červená barva má v sobě hluboký sexuální podtext a Louboutin na ni vsadil všechny karty. Stala se symbolem jeho tvorby i společenského statusu. V současné době si dokonce rudý lak na nehty či rtěnku můžete v rámci jeho značky také zakoupit. „Muži jsou jako býci. Milují červenou,“ říká. Netypické boty si brzo oblíbily celebrity, například Christina Aguilera, Kylie Minogue, Jennifer Lopez, která o nich dokonce zpívá píseň, nebo seriálová Carrie ze Sexu ve městě. Herečku Blake Lively si obuvník oblíbil natolik, že po ní jedny boty pojmenoval.

Vítězství nad konkurencí

Rozchod se značkou Yves Saint Laurent se však neobešel bez následků. Roku 2011 totiž odstartoval soudní spor o ikonickou a smyslnou červenou podrážku, kterou se značka rozhodla v jedné ze svých kolekcí rovněž použít. Argumentovala tím, že barevné podrážky používá už od 70. let minulého století. Nakonec se Louboutina zastal šperkařský dům Tiffany, když poukázal na své výhradní právo užívat tyrkysové krabičky. Soud tedy rozhodl o tom, že žádná jiná firma nesmí boty s červenou podrážkou vyrábět, pouze pokud by červená byla úplně celá bota.

Zapomeňte na dobrý vkus

Touha porušovat pravidla, sebejistá žena a její vzdor, a samozřejmě očividná inspirace pestrobarevným prostředím kabaretu, to je filozofie, která se v jeho tvorbě odráží jak v designu, tak ve výšce podpatku. „Musíte zapomenout na dobrý vkus,“ radí ženám. V butiku na rohu pražské Pařížské ulice, o jehož design se postaral uznávaný architekt Tarek Shamma, můžeme najít i boty s podpatky, které mají 15 centimetrů, mistr sám však za ideální délku označil nižších 12 cm. Podle feministek je nemyslitelné, aby ženy trpěly na vysokých podpatcích, jen aby se zalíbily mužům. Podpatek je podle nich symbolem mužské dominance. To obuvník odmítá a podle něj jeho boty nosí nezávislé, úspěšné a sebevědomé ženy. Jejich cena začíná nejčastěji na 17 000 Kč.

Louboutin je známý také pro svou kolekci Loubibaby.

Pro stylová miminka
Louboutin však už dávno nevyrábí jen dámské lodičky. K sortimentu připojil pánskou obuv, balerínky, kabelky, psaníčka, kosmetiku a představil dokonce také minikolekci, nazvanou Loubibaby. Botičky pro miminka byly k dostání v odstínech červené, modré a zlaté. Podpatek sice vzal za své, červená podrážka ale nechyběla.

Více z Lifestyle

Čokoláda, která roste na stromě

Lifestyle9.7.2020

Prokletý skvost

Lifestyle7.7.2020

Pepř není jen černý a bílý

Lifestyle2.7.2020

Haute couture němých tváří

Lifestyle30.6.2020

Kvalitní pomůcky pro snadné grilování

Lifestyle25.6.2020

Milionová síla světla a přírody

Lifestyle23.6.2020

Perla s pohnutým osudem

Lifestyle18.6.2020

Návrat k poctivému chlebu

Lifestyle16.6.2020

Čarování s čokoládou

Lifestyle11.6.2020
Lifestyle
Časopis, který by vás mohl zajímat