V železárnách v Komárově u Hořovic zaměstnává 700 dělníků. Kníže Hanavský je chce odměnit za dobrou práci, a tak jim koupí jízdenky do Prahy, vstupenky na Jubilejní zemskou výstavu a každému přidá kapesné ve výši pěti zlatých.
Jen ať si trochu užijí, zaslouží si to!
V Praze se chystá Jubilejní zemská výstava, přehlídka hospodářské a kulturní vyspělosti českého národa.
Konat se bude od května do října 1891 v Královské oboře (parku Stromovka) v Holešovicích a prezentovat se na ní samozřejmě budou i největší železárny v Čechách, sídlící v Komárově na Berounsku.
Jejich majitel, kníže Vilém Hanavský (1836–1902), chce návštěvníky výstavy ohromit. Potřebuje vskutku skvostný reprezentační pavilon, v němž ukáže své výrobky.
Pověří architekta Otto Hiesera (1850–1892) a uměleckého slévače Zdeňka Emanuela Fialu (1856–1935), aby mu něco neobvyklého vytvořili…
Skvělá práce
Nezklamali ho! Knížete jejich návrh nadchne. Litinovou konstrukci a ozdobné prvky vyrobí dělníci komárovských železáren, kteří také pavilon postaví na holešovickém výstavišti.
„Stavbu na polygonálním půdorysu završuje kupole s lucernou a do čtyř stran z ní vybíhají krátká křídla, ukončená vysokými štíty.
Konstrukce je kombinací omítaného zdiva a železa s mnoha zdobnými litinovými detaily,“ popisuje současný architekt Zdeněk Lukeš půvabný novobarokní objekt.
Při pohledu na něj si jen málokdo uvědomí, že jde vlastně o reklamní stavbu, jež má předvést um dělníků z Komárova. Kníže může být na své slévače hrdý.
Hanavský pavilon patří na Jubilejní zemské výstavě, kterou navštíví téměř 2 500 000 lidí, k těm nejobdivovanějším!
Na pokraji zničení
Kníže svou „pýchu“ věnuje Praze. Budova je do posledního šroubku rozebrána a v roce 1898 znovu postavena na okraji Letenských sadů, odkud je nádherný výhled na město. Až do roku 1967 slouží Hanavský pavilon jako výletní restaurace.
Tehdy už je v tak dezolátním stavu, že musí být rozebrán. Pražští radní však o tento skvost nechtějí přijít.
„Podle historických fotografií… vznikly modely chybějících a poškozených částí, slévači vyrobili nové odlitky a pavilon byl znovu sestaven,“ přibližuje jeho nákladnou rekonstrukci současná publicistka Jolana Nováková.