Planeta Země

Hrozí nám globální katastrofa? Za mizením včel může být virus

Na včelstva se snáší jedna rána za druhou, nevysvětlitelně vymírají či mizí celé kolonie a ty co přežijí, likvidují chemické látky v půdě a v rostlinách. Pokud by však včely zmizely, svět by zůstal bez ovocných sadů, bez květin a celé řady důležitých plodin. Co se to ve světě hmyzu děje a dá se to nějak zastavit?

Záhadná zmizení

Podivný jev, který dodnes nemá jasné vysvětlení, se začal šířit z amerického kontinentu. Včelí roje začaly přes zimní měsíce prostě mizet. V úlu zůstala nakonec jen matka a pár jednotlivců. Tím, že úl opustily, spáchaly vlastně sebevraždu, protože bez včelstva nepřežijí. Vědci nazývají tento záhadný jev CCD, což je anglická zkratka pro syndrom rozpadu včelstev. Otázkou zůstává, co jej může způsobit.

Parazit i mobilní telefony

V podezření už bylo ledacos od chemikálií, pesticidů až po mobilní telefony. Jejich elektromagnetický signál měl narušit orientaci včel tak, že nenašly cestu domů do úlu a uhynuly. Nic takového se ale nepotvrdilo. Odborníci zkoumali také dopad geneticky upravovaných plodin. Chorobou CCD byly ale nejméně postiženy americké státy s největším rozsahem pěstování upravených plodin. Zbyl ale ještě jeden podezřelý.

Izraelský virus z Austrálie

Při zkoumání genů napadených včelstev totiž vědci objevili nadbytečnou sekvenci, kterou zdravé včely nemají. Odpovídá viru objevenému v roce 2004 u včel v Izraeli. Z 30 nemocných včelstev měly tento virus všechny. Předběžné výsledky také naznačují zdroj nákazy. Virus byl zřejmě zavlečen do USA australskými včelami. Nákaza se u nich totiž nijak neprojevuje, ani nepodléhají syndromu rozpadu včelstev. To až včely americké.

Souhra špatností

Na včelstva útočí parazité, viry, bakteriální infekce i plísně. Jak roztoči, tak viry ale žijí se včelami odnepaměti a žádný by sám nedokázal způsobit masový úhyn včel. Problém je v tom, že nyní útočí všichni naráz. S masovým šířením roztočů stoupá i smrtící účinek virů. „Včelaři shodně přicházejí o včelstva, ale faktory, které za to mohou, se kontinent od kontinentu i region od regionu liší,“ říká profesorka Elke Generschová z německého Včelařského ústavu v Honen Neuendorfu.

Planeta Země
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Planeta Země

Drogy: Zabíjejí nás od počátků věků!

Planeta Země14.12.2017

Naprosto úchvatné: Přehled jeskynních chrámů z různých koutů planety!

Planeta Země11.12.2017

Jsou vitaminové doplňky škodlivé?

Planeta Země7.12.2017

Proč ničivé hurikány stále sílí?

Planeta Země4.12.2017

Nejslavnější hackeři světa: Začali útočit už v dětském věku!

Planeta Země30.11.2017

Jak vypadají nejkurióznější muzea světa?

Planeta Země27.11.2017

Fascinující zvířata: Proč se pandy naučily žrát bambus?

Planeta Země23.11.2017

Egyptská panovnice Hatšepsut: Nebála se vládnout jako muž!

Planeta Země20.11.2017

Civilizační nemoci: Proč jsme proti nim bezradní?

Planeta Země16.11.2017

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!