Lifestyle

Jak se konečně vyspat do růžova

Jak se konečně vyspat do růžova

Nejdříve zjistěte, co vás o zdravý spánek okrádá. Příčin může být hodně a jen cílená pomoc pomáhá.

Co nám krade spánek?

Stres

Pokud jsme pod tlakem, dostáváme se tělesně i psychicky do stavu stálé pohotovosti. Mozek se nedokáže dostatečně zklidnit, aby mohl přijít normální spánek.

Co s tím? Zaměřte se na zlepšování psychické odolnosti vůči stresu. Zkuste meditace nebo modlitby. Vhodná je také fytoterapie.

S lehčími příčinami si poradíte sami, v těžších případech, kdy může jít například o poruchu biochemických pochodů v mozku, se raději obraťte na odborníky.

Na plné obrátky

Mozek může být přetížený, pokud mu nedopřejeme oddych. K tomu stačí dlouhé hodiny sledování televize nebo pročítání internetu.

Co s tím? Určete si maximální dobu, kdy budete surfovat, nebo se rozhodněte pro časovou hranici, například 21 hodinu, kdy internet vypnete. Při sledování televize si vyberete jen pořady, které vás zajímají, a jindy televizor nezapínejte.

Spánek je důležitý pro správný rytmus určitých tělesných pochodů, chod metabolismu a produkci mnoha hormonů. Jakmile je tento rytmus narušený, projeví se to zhoršenou výkonností imunitního systému, takže budete náchylnější k onemocnění.

Úzkost a ustaranost

K přetížení mozku dochází u lidí, kteří mají sklon stále vnitřně přemílat své záležitosti. Jejich vnitřní samomluva bývá spojená i s výraznými emocemi a nedovoluje zklidnění před spánkem.

Co s tím? Úlevu mohou přinést uklidňující byliny, nejlépe ve spojení se ztišením myšlenek v meditaci. Když úzkost neustupuje, je nezbytná podpora léků, které uvolňují stav napětí.

Chronická nespavost může zapříčinit nárůst tělesné hmotnosti.

Deprese

Lidé trpící depresí bývají unavení přes den, ale v noci trpí neklidem. Obvykle se probouzejí v brzkých hodinách a už nedokážou usnout. Souvislost mezi oběma poruchami je vzájemná, takže i dlouhodobé problémy se spánkem mou vést k depresi

Co s tím? Rozladění biochemických pochodů v mozku se obvykle neobejde bez lékařské pomoci, v tomto případě domácké prostředky nestačí.

Menopauza

Hormonální rozladění může vést k probouzení uprostřed noci, kdy se už nedaří znovu usnout. Vyvolává je zvýšená aktivita nadřízeného hormonálního centra v mozku.

Co s tím? Často bývá účinným řešením hormonální léčba, ale je nutné zvážit i její nežádoucí účinky. V mírnějších případech pomáhá úprava jídelníčku směřující k lehčím jídlům na noc a klidný večerní programu.

S léky opatrně, obnovit přirozený spánek nedokážou a při delším používání hrozí vznik závislosti.

Syndrom neklidných nohou

Příčinou je porucha, která vyvolává nepříjemné pocity v nohou, pokud jsou bez pohybu. A to od mravenčení, přes svědění a záškuby až po křeče. Úlevu přináší jen pohyb nohama, takže o normálním spánku nemůže být řeč.

Co s tím? Vyzkoušejte užívání železa nebo hořčíku jako doplňků stravy, večerní masáže a střídavé sprchy nohou. Pokud obtíže neustoupí, vyhledejte odbornou pomoc, touto poruchou se zabývají neurologická oddělení.

(foto: Shutterstock)

Více z Lifestyle

Rychlokvíz o platebních kartách: Jaký je rozdíl mezi debetní a kreditní kartou?

Lifestyle10.4.2021

Co právě frčí? Koloběžka!

Lifestyle8.4.2021

BVLGARI Jarní nádech módy

Lifestyle6.4.2021

Co si dáme v kavárně?

Lifestyle1.4.2021

Jaké máte sebevědomí?

Lifestyle31.3.2021

Velikonoční klenot za 700 milionů korun

Lifestyle30.3.2021

Bylinky můžete pěstovat doma

Lifestyle25.3.2021

Ultimátní kokpit pro virtuální závodníky

Lifestyle23.3.2021

Historie podprsenky: od nepohodlných korzetů až po podprsenku s diamanty

Lifestyle23.3.2021
Lifestyle
Časopis, který by vás mohl zajímat

Nenechte si ujít další zajímavé články