Za abstraktními liniemi a geometrickými vzory Pieta Mondriana se podle jisté konspirační teorie skrývá něco víc než jen malířova snaha zachytit krásu jednoduchosti.
V jeho obrazech jsou prý zašifrovaná podprahová sdělení, která mají přeprogramovat mozek diváka. Kolik pravdy na takovém tvrzení může být?
Smyslem umění je na člověka nějak zapůsobit, vyvolat emoce a přimět k zamyšlení. Některá díla jsou však schopná zasáhnout tak silně, že diváka připraví o rozum nebo nějakým způsobem drasticky ovlivní celou jeho osobnost.
Mezi taková díla se údajně řadí také obrazy nizozemského malíře Pieta Mondriana (1872–1944)…Podle znalců umění mají jeho geometrické obrazy linií, čtverců a obdélníků v základních barvách navozovat pocity klidu a harmonie, zatímco sám Mondrian o své práci tvrdí následující:

„Konstruuji linie a barevné kombinace na rovné ploše, abych s co největším vědomím vyjádřil obecnou krásu.“ Někteří se ale domnívají, že se v obrazech skrývá mnohem víc než to. Jsou v nich prý dost možná zakódované tajné šifry a skrývá poselství. Stojí tato teorie na reálných základech?
Zarytý teosof
V abstraktních obrazech toho divákova fantazie může spatřit skutečně mnoho, napomáhá tomu hlavně vrozená lidská tendence hledat smysl a řád i v náhodné změti čar. V případě Mondriana ale možná nejde o pouhou fantazii.
Umělec je znám svým velkým zájmem o teosofii, filozofický systém, ve kterém se snoubí okultismus, esoterika, náboženství i věda.
Byl také významným členem Teosofické společnosti, kterou založila poněkud kontroverzní postava esoterické scény, ruská aristokratka Helena Blavatská (1831–1891). Mohlo se skryté učení této společnosti promítnout do Mondrianova díla?
Teosofové věří v existenci „éterických linií“ a kosmické harmonie, Mondrianovy přímky tedy mohou zachycovat právě tyto struktury. V jeho textech se navíc objevují zmínky o neviditelných silách a o tom, že umění má odhalovat vyšší realitu.

Neviditelný řád světa
Někteří konspirační teoretikové však ve svých spekulacích zacházejí ještě dál. Mondrian podle nich v obrazech skrývá tajná poselství, šifry a podprahová sdělení, která mají přeprogramovat mozek diváka a připravit ho na příchod Nového světového řádu.
Umělec prý při tvorbě obrazů mohl být ovlivněn svobodnými zednáři často spojovanými s teoriemi o jejich snahách o ovládnutí světa.
Geometrické vzory, zejména čtverce a trojúhelníky, skutečně mají v zednářské ikonografii významný duchovní význam. Navíc se teosofie a zednářství v době působení Mondriana vzájemně prolínají, takže nelze vyloučit, že byl v kontaktu s myšlenkami obou hnutí.

Mondrian sám rovněž hovoří o „neviditelném řádu světa“, což může být dalším vodítkem. Je však nutné zdůraznit, že veškeré tyto teorie stojí jen na spekulacích a nepřímých důkazech.
Skrývá se pod zdánlivě nevinnými geometrickými vzory poselství, které naše vědomí vnímá, aniž bychom si toho byli vědomi? Nebo jsou tato tvrzení stejně abstraktní, jako Mondrianovy obrazy?