Už Jan Ámos Komenský věděl, že nejsnazší způsob, jak v dětech vzbudit touhu po vzdělávání je hra.
Knihy
Knihy v dětech podněcují fantazii a kreativitu. Aby je však opravdu zaujaly, je potřeba je vybírat v závislosti na jejich věku.
Pro batolata z kousacích a omyvatelných materiálů s veselými a jednoduchými obrázky. Předškoláci a mladší školáci nejčastěji milují takzvané interaktivní knihy, ve kterých můžou doplňovat, hádat, vymalovávat, hledat, určovat zvuky, nebo se učit pomocí magnetů či samolepek.
Výtvarná činnost
Které dítě rádo nekreslí nebo něco nevyrábí? A má k tomu dnes spoustu podnětných pomůcek. Nejen klasické pastelky, vodovky či fixy, ale také speciální barvy na textil či sklo, šablony, formičky, pěnové modelíny….
Hudební hračky
Ty jsou důležité zejména pro vývoj smyslového vnímání, rytmu, motoriky a rozvoj individuálních zvláštností dítěte. Jednoduché hudební hračky pak slouží jako doprovod nebo jen k objevování samotných zvuků.
Deskové a společenské hry
Rozvíjejí myšlení, kombinační schopnosti a předvídavost, ale zároveň působí i na charakter. Udržují nervový systém malého hráče v pohotovosti, cvičí vzrušení i útlum.
Přispívají k rozvoji zkušeností, řeči i sociálních vztahů a napomáhají dětem ovládat své emoce, jako je například vztek nebo lítost.
Stavebnice a lega
Stavebnice a kostky rozvíjejí kreativitu, zručnost a obratnost. Roční dítě je schopné stavět několik kostek na sebe, o rok později své výtvory rádo bourá a znovu sestavuje. Tříleté dítě už umí zapojit fantazii a rádo staví to, co vidí kolem sebe. Čtyřleté je schopné použít i nářadí.
Puzzle a dětské skládačky
Podporují soustředěnost, trpělivost, koncentraci pozornosti a motoriku. Pro děti do 3 let se hodí obrázkové kostky, starší už zvládnou puzzle s malým počtem dílků. Od 4 let jich už může být 50, předškoláci jich zdolají 100.
(Foto: Shutterstock)