Věda

Ohrožuje nedostatek spánku stáří?

Ohrožuje nedostatek spánku stáří?

Význam spánku v jednotlivých etapách života a jeho vliv na lidské zdraví připomněl v první polovině roku Světový den spánku, který již po dvanácté vyhlašuje World Sleep Society. Letos, stejně jako každý rok, připadl na 15. března a jeho mottem bylo „Zdravý spánek je zárukou zdravého stárnutí“. Spánek je totiž jedním z pilířů lidského zdraví.

Obezita, nádorová bujení, Alzheimerova nemoc i vrásky v obličeji – to vše můžeme ovlivnit tím, jak kvalitně a jak moc, či málo spíme. Dobrý spánek je důležitou podmínkou kvality života. Naopak špatné spaní může mít nepříznivé zdravotní důsledky. Potřebné množství spánku se pochopitelně liší podle věku. Děti potřebují více, aby byly v bdělém stavu schopné se učit a hrát si.
„Spánek a správné vylučování spánkového hormonu melatoninu má podstatný význam pro vývoj dětského mozku. Podílí se na rozvoji intelektových funkcí, řeči, chování, ale i pohybových dovedností a tělesném růstu,“ vysvětluje přední česká odbornice prof. MUDr. Soňa Nevšímalová, DrSc.

Délka a kvalita spánku má značný vliv na lidské tělo, jeho nedostatek se často projevuje nepříznivými změnami, včetně obezity.

Spánek je důležitý pro každou věkovou skupinu

Neméně významný je spánek pro dospívající a dospělé jedince. „Spánek je důležitý pro regeneraci tělesných i duševních sil, paměťové procesy, imunitní reakce a hormonální a metabolické pochody včetně udržování přiměřené tělesné hmotnosti. Rovnováha některých hormonů vylučovaných ve spánku brání vzniku obezity, je prevencí zvýšeného krevního tlaku, infarktů, cévních mozkových příhod, cukrovky a chrání i proti růstu některých nádorů,“ potvrzuje profesorka Nevšímalová.

Pro správnou tvorbu melatoninu je důležité si dopřávat odpovídající odpočinek.

Jak si udržet správný cirkadiánní rytmus

Rytmus spánku a bdění má na starosti mozek, konkrétně hypotalamus, který řídí produkci hormonu melatoninu. Ten vzniká v epifýze a uvolňuje se během tmavé části 24hodinového cyklu a zpětně ovlivňuje činnost hypotalamu. „Melatonin je tak doslova dirigentem našeho času. Pro tělo je signálem, že je noc, a tedy vhodná doba na spánek,“ vysvětluje prof. MUDr. Karel Šonka, DrSc. a dodává, že melatonin má také ještě významnou roli v tom, že pomáhá synchronizovat cirkadiánní rytmus generovaný v různých tkáních těla, aby 24hodinový rytmus byl v celém těle stejný a synchronní. S přibývajícím věkem se tvorba melatoninu zpomaluje. I proto mívají starší lidé tak často potíže se spánkem. Tělu je pak možné hormon dodávat uměle.

Věda
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Věda

Vodík jako palivo budoucnosti

Věda21.2.2020

OrCam MyEye 2: 22g gramů náhradního zraku

Věda18.2.2020

Ztráty u sousedů: V Německu zmizela třetina hmyzu

Věda14.2.2020

Land Rover Defender nové generace: Nesmrtelný. Nesrovnatelný. Nezastavitelný

Věda11.2.2020

Může být virus Nipah globální hrozbou?

Věda7.2.2020

Přibyly varianty škodlivých programů. Výrazně !

Věda31.1.2020

Náklady na léčbu HIV stále rostou

Věda28.1.2020

Více než polovina kuřáků v ČR chce se svým zlozvykem skoncovat

Věda24.1.2020

Alkohol jako spouštěč hladovění

Věda21.1.2020

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o | Zásady ochrany osobních údajů | Cookies