Digitalizace zrychluje. České zdravotnictví díky ní čeká posun k modelu digi-physical care, který kombinuje to nejlepší z fyzické a distanční zdravotní péče. Využití telemedicínských nástrojů v praxi totiž přibývá.
Telemedicínské aplikace umožňují snadné používání a vysokou úroveň zabezpečení. A těší se stále větší popularitě nejen u mileniálů, ale i napříč generacemi.
Konzultace na dálku dnes totiž dokáže ušetřit čas a starosti seniorům, chronikům, vysokoškolákům, ale i pacientům z odlehlých oblastí republiky.
Široké využití
Telemedicínské služby dnes nacházejí široké využití napříč celým zdravotnickým sektorem – v rámci konceptu digi-physical care, který umožňuje symbiózu klasické lékařské péče s nejmodernějšími digitálními nástroji.
A podle odborníků se tento trend bude rozvíjet i nadále. „Možnosti digi-physical care jsou obrovské. Lékařům i pacientům totiž šetří čas i náklady.
Distanční medicína dokáže chytře doplnit klasickou péči tam, kde je to potřeba – třeba při monitoringu chronických pacientů, při konzultacích na dálku nebo při potřebě konzultovat svůj zdravotní stav s lékařem například z dovolené v zahraničí,“ vysvětluje MUDr. Michal Bednář, výkonný ředitel EUC klinik a člen výboru Národního telemedicínského centra.
Podle něj by urychlený nástup digitalizace měl být pro české zdravotnictví prioritou.
Digitální nástroje v oblasti lékařské péče jsou ale realitou již dnes. Řadu z nich s sebou mohou pacienti nosit i ve vlastní kapse.
Jedním z příkladů je třeba aplikace mojeEUC, která mimo jiné nabízí přístup ke komunikaci s praktickým lékařem již do 30 minut prostřednictvím libovolného chytrého zařízení (telefon, tablet, PC) s přístupem k internetu.
Aplikace umí nabídnout také hlídač dávkování léků a do budoucna mezi její funkce přibude přehled důležitých zdravotnických informací vydaných v rámci sítě EUC klinik – lékařských zpráv a laboratorních výsledků.
Přístup k osobním údajům je zabezpečen přihlášením přes bankovní identitu.
Chytrá aplikace pro každého
Aplikace mojeEUC má v současnosti už více než 40 tisíc registrovaných uživatelů. Díky online komunikaci s lékařem dokáže pomoci třeba seniorům, kteří nemají možnost navštívit svého praktika, nebo žijí v odlehlejších okresech. Navíc jim pohlídá i správné dávkování léků a připomene plánovaná vyšetření.
Pacienti v produktivním věku se zase mohou s lékařem na dálku spojit tehdy, když je zdravotní potíže zastihnou v práci nebo na služební cestě.
„Mezi nejčastější problémy, se kterými se na nás obracejí pacienti v pokročilejším věku, patří potíže s klouby nebo bolesti svalů.
U čtyřicátníků zase převládají komplikace spojené se sezónními onemocněními – například chřipkou či alergiemi.
Řada pacientů využila i možnost objednat se na testy v jedné z EUC klinik a laboratoří, společně s konzultací, a to nejen během pandemie,“ doplňuje MUDr. Petra Bomberová Kánská, vedoucí lékařka služby Lékař online 24/7.
(Úvodní foto: Pixabay)