Historie

Pohřbil unikátní železnici sesuv půdy?

Pohřbil unikátní železnici sesuv půdy?

Nad krásou divoké přírody 6. září 1901 žasne americký prezident William McKinley s chotí. Projížďka po úzkokolejce v Niagarské soutěsce je však jedním z jeho posledních životních zážitků. O pár hodin později ho v nedalekém Buffalu smrtelně zraní atentátník.

Niagarské vodopády a přilehlá divoká příroda lákají turisty už od počátku 19. století. Slavnou přírodní památku navštěvuje třeba i mladší bratr francouzského císaře Napoleona, Jérôme Bonaparte (1784–1860). Myšlenka na stavbu železnice v Niagarské soutěsce, která na vodopády navazuje a je proslulá svými bouřlivými vodami, pak má své kořeny na sklonku 80. let 19. století. Společnost, jež za účelem její stavby vzniká, plánuje, že díky kolejové dopravě zamíří k vodopádům mnohem více lidí. Než však dojde k samotné konstrukci, firma zbankrotuje.

Navštíví je i Jérôme Bonaparte.

Hotovo je za 75 dnů

Kapitán John M. Brinker je veteránem z americkém občanské války, váženým občanem Buffala a také nadšencem, který sen o úzkokolejce v Niagarské soutěsce promění ve skutečnost. Stavět se začíná v dubnu 1895 a není to žádný med. Kvůli trase, dlouhé něco málo přes 11 kilometrů, je třeba odstřelit obrovské množství horniny a překonat různé zatáčky nebo převýšení. Kratší úsek kolejí povede jen pár stop nad říční hladinou. Za pouhých 75 dnů je ale hotovo a 25. srpna 1895 je trať slavnostně otevřena.

Jedna kolej nestačí

Je to obrovská atrakce. Úzkokolejka, poháněná elektřinou, se brzy po svém otevření těší větší oblibě turistů než samotné Niagarské vodopády. Zájem je tak veliký, že už v roce 1896 přibude druhá kolej, díky níž budou moci vagonky po úzkokolejce vyjíždět každých 15 minut. Ročně svezou na 200 000 osob. Provoz sice poznamená několik tragických nehod, ale největší problémy provozovatelům železnice působí sesuvy půdy. Ty paradoxně nikdy nestojí za úmrtím pasažérů, náklady na opravy kolejiště a trakčního vedení však záhy přesahují zisky.

Úzkokolejka ročně sveze na 200 000 osob.

Přednost má autobus

17. září ve dvě hodiny ráno se to stane. Masivní sesuv 5000 tun zeminy zdevastuje 61 metrů kolejí. Provozovateli tratě se již nevyplatí ji obnovit. Také kvůli tomu, že turisty k Niagarským vodopádům mnohem častěji vozí autobusy. V současnosti jsou zbytky kdysi slavné úzkokolejky už málo patrné.

Niagárské vodopády lákají turisty již od počátku 19. století.
Historie
Časopis, který by vás mohl zajímat

Více z Historie

Mongolská paiza: Držel první cestovní pas na světě Marco Polo?

Historie26.2.2020

Sklidil první Londýňan s deštníkem posměch?

Historie21.2.2020

Faraon Ramesse III.: Stal se obětí svých nejbližších?

Historie19.2.2020

Mocná Kleopatra: Zlomila srdce hned dvěma mužům!

Historie14.2.2020

Popravenému králi přišili hlavu zpátky k tělu

Historie12.2.2020

Mansa Musa: Měl vládce malijské říše čtyřikrát větší jmění než Bill Gates?

Historie7.2.2020

Londýn: město, které vzniklo z ničeho

Historie6.2.2020

Kateřina II. Veliká: Z německé princezny carevnou vší Rusi!

Historie5.2.2020

6 VĚCÍ, KTERÉ JSTE NEVĚDĚLI O… kardinálu Richelieu

Historie31.1.2020

Výjimečný internetový magazín zabývající se nejzajímavějšími články z oblasti vědy a poznání, planety Země, historie, zajímavostí a lifestyle!

Copyright © RF-Hobby s.r.o | Zásady ochrany osobních údajů | Cookies